TEST: Nissan Navara 2.5dCi

Pickupklassen har vært gjennom en stor fornyelse, og biler som Mitsubshi L200, Toyota Hilux og testbilen, Nissan Navara, har blitt forfinet på en rekke områder. Nissan har lenge vært i tet på motorstyrke og lastevekt, det samme gjelder også for råsterke Navara.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Nissan har brukt Navara-navnet tidligere, og da var det den mest velutstyrte pickupen, Kingcab, som i tillegg hadde navnet Navara. Nå er Navara modellnavnet på en ny pickup som har mange fellestrekk med Pathfinder. Lasteplanet til Navara er hovedforskjellen mellom de to bilene, men i tillegg til lasteplanet skiller Navara seg fra Pathfinder på et punkt til, og det er lengden. Pathfinder er forholdsvis kompakt med en lengde på 4,74 meter, mens Navara er 5,22 meter lang. Ellers er utseende, motor og interiør det samme som du finner i Pathfinder.

Sterk

Kingcab har kommet godt ut av konkurrentsammenligninger på grunn av sterk motor og høy tilhenger- og lastevekt. Det samme gjelder også for Navara. Selv når Toyota Hilux kommer med ny 3-liters motor med 171 hestekrefter og 343 newtonmeter, vil Navara med 174 hestekrefter og 403 newtonmeter stå godt. Nye Mitsubshi L200 har 136 hestekrefter og 314 newtonmeter. Motormessig vil dermed Navara fortsatt ligge øverst.

Navara er tilgodesett med tre tonn tilhengervekt, som er tyngst i klassen, og opp mot 800 kilo nyttelast i doublecab-versjon. Dette er ikke tyngst, men rett bak Ford Ranger og Mazda B2500.

De høye godkjente lastevektene og den sterke motoren gjør alene at dette blir en bil man må ta i betraktning når det skal jobbes tungt.

ESP

Pickupene i denne klassen har ikke de beste kjøreegenskapene, og derfor burde alle hatt elektronisk stabilitetsprogram (ESP). I dag er det kun Mitsubishi L200 som kan leveres med ESP. Det er bare å gratulerere Mitsubishi som først i klassen med ESP, og Nissan og Toyota må gjerne følge etter. Høye biler med dårlige kjøreegenskaper skal ha dette viktige sikkerhetsutstyret. Vi merket flere ganger at Navara trenger ESP. I utgangspunktet er den bakhjulsdrevet, og på vått føre er det nesten litt skummelt med så mye moment på et sett bakhjul med antatt forholdsvis lavt marktrykk.

Stor kupé

Bak rattet i Navara er det romslig, ikke alle varebiler er det, og interiøret er som på Pathfinder. I forhold til gamle Kingcab sitter du meget bra, og du har de fleste moderne hjelpemidler i kupéen. Testbilen er en doublecab med fire dører som gjør at mye bagasje kan fraktes bak skilleveggen inne i kupéen. Doublecab-konfigurasjonen gir altså mye innendørs lasterom, mens lasteplanet er 35 centimeter kortere enn på todørs-varianten. Vi regner med at de fleste vil velge todørs varianten med størst mulig lasteplan.

Enkelt hjuloppheng

Navara er utviklet for å tåle vekt, og mindre for å gi kjøreegenskaper og komfort. Foran er det individuelt hjuloppheng og spiralfjærer som fungerer bra, men bak er det stiv aksling med bladfjærer. Totalt sett er det en hard og tøff konstruksjon beregnet på tunge tak. Komforten er ok totalt sett, men særlig på dårlig vei humper og spretter det mye.

Sprek

Motoren har fire sylindere, 2,5 liters slagvolum og yter 174 hestekrefter. Dreiemomentet er 403 newtonmeter ved 2.000 omdreininger, og man setter fort pris på denne spreke motoren. 0 til 100 klarer den på 11,2 sekunder, men det er kanskje ikke det som er mest viktig. Det er det praktiske draget du disponerer i litt hastighet som er det man har mest bruk for. Og dette er faktisk en liten fartsmaskin når du lar den slippe løs. Du må faktisk passe litt på fartsgrenser på landeveien siden bilen gjerne siger fortere og fortere. Vi har ikke testet bilen med vekt, men med såpass mye ressurser tilgjengelig vil vi tro den er forholdsvis brukervennlig. Forrige modell Kingcab Navara brukte vi til å ta opp en totonns båt på tilhenger. Det gikk lett.

Girkassa på testbilen er en sekstrinns manuell girkasse som fungerer bra. Den føles litt "lastebilaktig" med litt motstand i sjaltemønsteret, men presis og forholdsvis lettbrukt. Navara finnes også med automatgir.

Forbruket er høyt, og selv om Nissan oppgir 0.9 liter per mil ved blandet kjøring blir det helst 1,1. Snittforbruket til en slik bil hvis den brukes til det den skal blir det vel både 1,3 og 1,4 liter per mil.

Navara har i utgangspunktet bakhjulsdrift. Det er greit nok, men vi vil legge mye vekt på at den skulle hatt ESP. På vått føre er det bare å ty til firehjulsdrift siden den lette bakenden fort kan forsvinne ut av kontroll. Det er heller ikke antispinn på Navara. Firehjulsdriften styres med en vribryter i dashbordet, og er en stor forbedring i forhold til spaker som ofte skal gjennom kranglete sjaltegater før man finner ønsket innstilling på firehjulsdriften. Reduksjonsgiret finner man på den samme bryteren. Firehjulsdriften er av den enkle typen med elektronisk styrt fordelergirkasse, og den bør egentlig ikke brukes på annet enn løst og glatt underlag. Bak har den en såkaldt "limited slip" funksjon på differensialen som gjør at spinnende bakhjul blir holdt igjen, og at kraften går til det hjulet som har best grep.

Stor

Størrelsen på Navara er betydelig, og det medfører både fordeler og ulemper. Den totale lengden på 5,22 meter gjør at det blir plass til både en brukbar kupé og et stort lasteplan. Bilens egenvekt på drøyt to tonn sammen med lengden bør også gjøre at den bevarer en del kjøreegenskaper selv ved tungt arbeid. Størrelsen gjør også at den ikke er spesielt letthåndterlig i trange gater og på parkeringsplasser. Den er akkurat så lang at det kan være vanskelig å komme seg frem hvis det ikke er litt ekstra god plass rundt deg. En normal familiebil stasjonsvogn er tross alt 40-50 centimeter kortere.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.