TEST: Nissan 350Z Roadster

Dette er en bil som er sjeldent velbalansert og morsom å kjøre.

Magi har selvsagt ingenting med 350Z å gjøre. Det bare virker sånn. Det er teknologi og ingeniørkunst fra ende til annen, og som produkt dedikert til kjøreglede er bilen oppsiktsvekkende vellykket.

Når man snakker om sportsbiler er ikke Nissan det første merket man spontant tenker på. Men merket har en lang tradisjon med sportslige modeller og i gatebilmiljøer spisses ørene når modeller som 200SX, 300ZX og Skyline GT-R nevnes.

Nissan=sport

Vis mer
Vis mer

Nylig presenterte Nissan sin nyeste råtass GT-R i anledning bilutstillingen i Tokyo. Denne modellen er nok et bevis på at Nissan er en ekte sportsbilprodusent og tar sportslighet på alvor.
Dette er nemlig en modell som uten komplekser avanserer langt inn på Porsche-territorium.

Prøv DinSide importkalkulator

Oppgradert

De siste årene har merkets sportsligste representant vært sportskupéen 350Z som ble lansert i 2002 og som etterhvert (året etter) også kom i en toppløs Roadster-versjon. Til Europa kom kupéen først høsten 2003, roadsteren våren 2005. 350Z med sin spreke 3,5-liters V6-motor er en bil som har fremkalt vår redaksjons entusiasme ved tidligere anledninger.

Vi hadde mange lovord om bilen da vi testet kupéversjonen for tre år siden. I etterkant har bilen fått en lettere ansiktsløftning samt en oppgradering av den allerede svært overbevisende motoren, og den har altså, også hos oss, blitt tilgjengelig som roadster.

Sjekk heftelser gratis

Spennende roadster

Roadsteren hadde vi bare kjørt en liten tur med i forbindelse med lanseringen av den ansiktsløftede modellen, og vi ønsket derfor å teste den i år før snøen kom. Vi var i særdeleshet spente på om den toppløse versjonen greide å reprodusere den rendyrkede sportsligheten vi opplevde i kupéen.

Tradisjonelt har jo biler uten tak en lavere grad av vridningsstivhet enn de lukkede versjonene, noe som ofte gjør kjøreegenskapene mindre presise og stabile. Vi bet oss dessuten merke i at Nissan 350Z som roadster veier hele 110 kilo mer enn kupéen.

Samtidig har altså motoren fått en teknisk oppdatering med en merkbar effektøkning som resultat.

Vi starter dermed testen med å ta for oss det viktigste: Motoren og kjøreegenskapene.