TEST: Mye plass, rimelig pris

Lyst, oversiktlig og luftig. God plass og grei å kjøre. Men ikke spesielt raffinert. Vi har kjørt nyeste generasjon Renault Kangoo.

Renault Kangoo tilhører en ganske egenartet bilklasse. Personbilvarianten (den eksisterer også som ren varebil, ved navn Kangoo Express), er verken fleksibil eller klassisk stasjonsvogn, men en slags kombinasjon. Av andre biler i denne klassen kan nevnes Peugeot Partner Tepee, Citroën Berlingo (begge nye av året) og VW Caddy Life.

Scénic-basert

Nye Kangoo befinner seg altså et sted mellom person-og varebil rent konseptmessig. Det er Renaults nyttekjøretøy-divisjon som har hatt ansvaret for utviklingen, men bilen er i motsetning til forrige generasjon Kangoo - basert på en personbilplattform, som er hentet fra fleksibilen Scénic. Plassforhold, komfort og flunsjonalitet er nøkkelord når vi tester disse bilene; de dynamiske egenskapene kommer i annen rekke.

Mye større

Foto: Knut Moberg Vis mer

TEST: Mye plass, rimelig pris

  1. Kangoo - store bilder!


Den nye generasjonen Kangoo har vokst kraftig i forhold til forgjengeren. Den hviler på en plattform som har avstedkommet en økning av akselavstanden på 9 centimeter; lengden har økt med 18 centimeter og bilen er hele 16 centimeter bredere. Dette har medført en voldsom vektøkning - nykommeren veier hele 300 kilo mer enn forrige Kangoo.

Klassen splittes

Også konkurrentene fra Peugeot og Citroën er blitt en god del større i siste generasjon, og det har dukket opp en klasse med mer kompakte biler av denne typen. Peugeot presenterte i fjor sin Bipper og Citroën sin Nemo. Renault kommer også til å lansere en kompakt versjon av Kangoo. Disse vil bli mer sammenlignbare med en bil som Skoda Roomster.

Kvalitet i fokus

Foto: Knut Moberg Vis mer


Renault har lenge slitt med et rufsete rykte når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet, en utfordring Renault har tatt synlig på alvor de siste årene. Ifølge produsenten nyter nye Kangoo, i likhet med andre nye Renault-modeller, godt av det nyeste kvalitetsforbedringsprosjektet, kalt "Excellence Qualité" hvor man identifiserer så mange som 350 problemer som ble identifisert på forrige generasjon og innfører forbedringer for å begrense så godt det lar seg gjøre risikoen for driftsstopp.

Barnesikker

Foto: Knut Moberg Vis mer


I EuroNCAPs kollisjonstest skuffet Kangoo noe ved å oppnå fire av fem stjerner i frontkollisjonstesten. Katastrofalt er imidlertid ikke dette for denne typen bil, men Renault hadde vent oss til bedre. Når det gjelder barnebeskyttelse, derimot, kom Kangoo svært godt ut i testen og er av de barnesikreste bilene på markedet. For øvrig, når det kommer til sikkerhet, mener vi utstyret er for spartansk og bidrar til en viss grad å få til en attraktiv utsalgspris. Vi vil anbefale alle å spandere 3.500 kroner ekstra for å få sidekollisjonsputer foran og kollisjonsgardiner som beskytter hodet både foran og bak. Også ESP (antiskrens) skal være på plass i en slik bil (se lenger ned), og det koster 4.000 kroner ekstra.

Begrenset motorutvalg

Den økte vekten har medført at de minste motorene ikke videreføres med nye Kangoo. Tilbudet starter med den anerkjente 1,5-liters dieselmotoren som yter fra 70 hester i varebilutgave og 85 hester i personbilutgave. Man kan også velge en sprekere 105-hestersvariant - av en eller annen grunn bare som varebil. Når det gjelder bensin kan Kangoo leveres med en 1,6-litersmaskin som yter 105 hestekrefter.

Er 85 hester nok?

Foto: Knut Moberg Vis mer


Testbilen var utstyrt med dieselmotoren på 85 hestekrefter, og vi var i utgangspunktet skeptiske med hensyn til kjørbarheten til denne bilen, som tross alt veier ikke langt fra halvannet tonn og er beregnet til å skulle frakte både folk og en god del last. Motoren fungerer imidlertid bedre enn man skulle tro ut fra opplysningene på papiret. Kangoo er langt fra noen sprinter og 0 til 100 km/t tar hele 16 sekunder. Men når den først er kommet litt opp i fart er ikke kjøreopplevelsen håpløs. Motoren er både myk i gangen og kultivert. Den er også trekkraftig med sine 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger i minuttet. Dette gjør at normale forbikjøringer kan foretas på en forsvarlig måte.

Bra utveksling, upresis sjalting

Foto: Knut Moberg Vis mer


Den manuelle girkassen med ganske lav utveksling, noe som hjelper på kvikkheten, har dessverre en spak som oppleves som noe upresis og treg å håndtere. Vi vet at Renault kan bedre enn dette - på kraftigere modeller med sekstrinnskasse har vi opplevd både "tightere" og mer presis sjalteredskap. Uansett passer for øvrig transmisjonens utveksling bra til motoren.

Eco2

Renault har innført et internt "miljømerke" kalt Eco2, som signaliserer utad at et kjøretøy slipper ut mindre enn 140 gram CO2 per kilometer. I og med at Kangoo med denne motoren offisielt greier seg med 0,52 liter diesel per mil og slipper ut 137 gram CO2 per kilometer (eller 1,37 kilo per mil hvis vi skal fortsette å være skandinavisk mil-sære...), prydes den på bakvinduet av den grønne logoen.

Komfort-orientert

Foto: Knut Moberg Vis mer


I forhold til forgjengeren kjører denne bilen som en drøm. Det merkes at plattformen kommer fra Mégane/Scénic og at dette er en personbil. Det merkes imidlertid at bilen er høy, og en relativt ufølsom styring oppmuntrer ikke til "kvikkaserier" av noen art. For øvrig er demperoppsettet utpreget komfort-orientert og forsøker ikke en gang å nærme seg sporty. Dette gir merkbar krenging i svingene og forsterker de markante understyringstendensene. Dette bidrar til å favorisere en avslappet kjørestil og er ikke i seg selv et stort problem - dette skal ikke være noen underholdningsmaskin for aktive førere.

Antiskrens nødvendig!

Det som er mer alvorlig er at vi merket tendenser til lastvekselfremkalte problemer med stabiliteten ved simulerte brå og heftige unnamanøvre. Da er det ikke akseptabelt på det som skal være en familiebil at elektronisk antiskrens (ESP) er tilleggsutstyr. Dette koster 4.000 kroner og vi fraråder på det sterkeste å anskaffe denne bilen uten dette viktige sikkerhetselementet. Argumentet "det er jo bare å kjøre forsiktig" holder ikke i det hele tatt: Når en uventet og kritisk situasjon oppstår (elg, barn med ball, bil ut fra stikkvei...) og en brå unnamanøver er nødvendig, trenger også erfarne sjåfører den hjelpen de kan få.

Praxis, ikke Luxus

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det viktigste aspektet med en slik bil er selvsagt de praktiske egenskapene. Plassforhold og komfort skal vi komme tilbake til, men det første man møter når man skal kjøre er selvsagt førermiljøet. Uten å være i klasse med de beste interiørene i kompakt- og mellomklassebiler er dette likevel helt greit. Den billig virkende materialkvaliteten oppveies i noen monn av at sammenføyninger og byggekvalitet generelt gir et godt inntrykk. Vi aksepterer selvsagt fraværet av luksusfølelse i en bil som hovedsaklig skal være mye transportkapasitet for pengene. For øvrig er førermiljøet enkelt, men oversiktlig. Girspaken er praktisk plassert i nedre kant av dashbordets midtkonsoll. Ellers er det meste av instrumenter der man forventer å finne det og radio/CD og fartsholder styres fra rattet.

Fin å leve med

Kangoo har fin sikt ut i alle retninger, også skrått fremover takket være en A-stolpe som buer utover. Den romslige kupéen er også godt opplyst. Sittestillingen er høy både foran og bak og setene er helt på det jevne når det gjelder støtte; komfortnivået er bra. Heller ikke støynivået er plagsomt høyt - snarere tvert i mot. Motoren gjør seg diskret og både romling fra dekkene og en viss grad av vindsus i motorveihastighet er til å leve med. Når også understellet, som nevnt ovenfor er utpreget komfort-orientert og det meste av ujevnheter filtreres helt greit sier det seg selv at dette er en bil som lever opp til Renaults klassiske motto "biler å leve med".

Mye plass, god funksjonalitet

Foto: Knut Moberg Vis mer


Ellers har Kangoo sin store styrke i plassforholdene og måten plassen er organisert på. Det er ikke bare romslig foran og bak, men også bagasjerommet byr på plass som er større enn i en mellomklassestasjonsvogn som Ford Mondeo eller VW Passat. Andre seterad har tre individuelle sitteplasser. Seteryggene kan felles ned i to separate deler (forholdet 60/40) og man får et flatt lastegulv. Trenger man å transportere lange gjenstander kan man også folde ned ryggen på fremre passasjersete. Kangoo har ellers mange praktiske oppbevaringsrom rundt omkring. Takskinnene integrerer stag som kan plasseres på tvers slik at man får en komplett bagasjebærer på taket.

Konklusjon

Både Citroën Berlingo og Peugeot Partner Tepee tilbyr det meste av det vi finner i Kangoo til en sammenlignbar pris. Dessuten synes vi de har hakket bedre kjøreegenskaper selv om det skal sies at de alle er helt greie å kjøre og mye bedre enn denne typen biler var tidligere. Kangoo er en del bedre på funksjonalitet, men når de to rivalene fra PSA Peugeot Citroën byr på noe bedre plassforhold, spesielt i lasterommet, må vi konstatere at dette ikke riktig holder til førsteplass for Kangoo. Når det gjelder VW Caddy Life har vi riktignok ikke testet den ennå, men det faktum at den minimum koster godt over 260.000 kroner plasserer den en priskategori ovenfor og den priser seg dermed ut av konkurransen her.

Pris, utstyr og tekniske data
  
  
PRIS OG AVGIFTERRenault Kangoo 1.5 dCi 85 hk
Pris (eks. frakt og levering)232.400 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR4
Slagvolum1.461 ccm
Effekt85 hk/5.800 o/min
Dreiemoment240 Nm/1.750 o/min
Girkasse/TrinnMan/5
DrivhjulForan
Aks. 0-100 km/t16.0 sek
Toppfart158 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumDiesel/60 l.
Forbruk (blandet)0,52 l/mil
Teoretisk rekkevidde (blandet)115,4 mil
CO2-utslipp (blandet)137 g/km
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.464 kg
Lengde4.213 mm
Bredde181 mm
Høyde1.404 mm
Akselavstand2.578 mm
Tillatt tilhengervektIkke oppgitt
Dekk, standard195/65-15
Dekk, testbil195/65-15
Alu. felgerNei
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Nei/Nei
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer0 stk
Hodekollisjonsputer0 stk
Knekollisjonsputer0 stk
Hodestøtter5 stk
Trepunktsbelter4 stk
LyktespylereNei
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Nei
Klimaanlegg/ElektroniskJa/Nei
El. vindu foran/bakJa/Nei
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioJa
KjørecomputerJa
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
Serviceintervall