TEST: Muskelbilen Audi S6 Avant

Audi S6 Avant er en av verdens største stasjonsvogner. Takket være den fantastiske motoren er den samtidig en av verdens absolutt raskeste familiebiler.

Når man setter seg inn i lave sportsbiler forventer man at det skal gå fort. Man forventer også at skyvet i seteryggen skal ledsages av potent lydbilde, som bidrar til å forsterke opplevelsen.

Men Audi S6 Avant er ingen sportsbil. Tvert i mot snakker vi her om en nesten fem meter lang og svært romslig stasjonsvogn som kjennetegnes ved et stilfullt interiør, meget høy komfort og et rikholdig utstyrsnivå. Så selv om vi på forhånd var fullstendig klar over at S6 Avant på papiret har voldsomme ytelser, ble den første kjøreturen nærmest surrealistisk. Det oppleves rett og slett naturstridig at en så stor og tung bil skal kunne levere en så uhemmet akselerasjon.

Andre generasjon

Vis mer
Vis mer


Vi skal straks fortelle deg mer om den herlige S6-motoren og hvordan den oppleves ute i virkeligheten. Først unner vi oss imidlertid noen linjer om bakgrunn og design. S6 er nemlig den foreløpig mest heftige versjonen av andre generasjon Audi A6. Sedan-utgaven av dagens A6 ble lansert sommeren 2004, mens stasjonsjonsvognen, eller Avant, som Audi ynder å kalle den, kom våren 2005.

A6 4.2 FSI

Andre generasjon A6 har helt fra introduksjonen vært tilgjengelig med en V8-motor - 4.2 FSI. Denne direkteinnsprøytede kraftkilden produserer nå 350 hestekrefter og leveres kun i kombinasjon med automatgir og firehjulsdrift, eller quattro, som Audi ynder å kalle det. Likevel skal A6 4.2 FSI Avant på papiret klare øvelsen 0 til 100 på heftige 6,1 sekunder.

S6 og RS6

Men for verdens aller rikeste er ikke en gang 6,1 sekunder raskt nok. Derfor har Audi også denne gangen laget en S6-utgave av familiebilen A6.

Og om et års tid kommer forøvrig en enda mer vanvittig A6-versjon - RS6. Med tanke på hvilken fantastisk opplevelse vi hadde med S6, får vi sommerfugler i magen av å tenke på hva slags bil RS6 vil komme til å bli.

Diode-baserte kjørelys

Men inntil videre er altså S6 den heftigste A6-varianten på markedet. S6 ble internasjonalt lansert i fjor sommer og er i utgangspunktet relativt anonym fra et designmessig perspektiv.

Audi-entusiaster vil imidlertid legge merke til at S6 har fått flere designelementer som skiller den fra sin mer moderate søsken. Blant annet har S6 fått diodebaserte kjørelys. Disse lange og smale lyktene befinner seg rett under støtfangeren og sørger for at kjennere straks forstår at det er en S6 som raskt nærmer seg i bakspeilet.

Kraftigere spiler

Vis mer


Audi-entusiaster vil også legge merke til at den store S6-grillen har færre og kraftigere spiler enn en ordinær A6-grill og at et lite, men sladrende S6-emblem er på plass. Samtidig har de nedre luftinntakene fått en mer markert innramming, blant annet i form av "hengelepper" i underkant.

Legg også merke til at tåkelyktene, som på ordinære A6er befinner seg i ytre del av luftinntakene, har forduftet. I stedet er S6-tåkelyktene flyttet opp i selve frontlyktene, der de har overtatt plassen som vanligvis forbeholdes fjernlysene. Dette kunne Audi gjøre fordi S6 har svingbare bixenon-lykter som standardutstyr. Det betyr at både nær- og fjernlys produseres av de to ytre, linseformede reflektorene.

Speilhus i aluminium

Sett fra siden er det først og fremst speilhusene i aluminium som avslører S6. Men også små V10-emblemer på forskjermene og spoiler-aktige utvekster i nedre del dørene er unikt for denne modellvarianten. Det samme gjelder de svartlakkerte bremsekaliperne, som innenfor forhjulene i tillegg prydes av S6-emblemer.

Fire ovale enderør

Vis mer


Hvis du skulle oppleve å ta igjen en S6, vil du også legge merke til at venstre del av bakluken prydes av et relativt stort S6-emblem. I tillegg vil du kunne observere et annet unikt S6-fenomen, nemlig de fire ovale enderørene.

Hvis du er heldig vil du få den endelige bekreftelsen når føreren foran deg bestemmer seg for å trykke på gasspedalen. Resultatet er nemlig et lydbilde og en akselerasjonen som vil varme enhver bilentusiasts hjerterøtter.

Opplevelsen er imidlertid enda mektigere for den som faktisk tråkker på gasspedalen. Bli med på test.