TEST: Mitsubishi L200

Hele pickupklassen fornyes, og Mitsubishis L200 er vel den som har gjennomgått den mest radikale endringen.

Vis mer


En definitiv fordel ved Mitsubishis ny pickup er at den i enkelte utgaver kan leveres med elektronisk antiskrenssystem (ESP), noe konkurrentene ikke har. Det er et stort konkurransefortrinn, spesielt i denne biltypen som allerede sliter såpass med veigrepet.

Det er den mest påkostede varianten som kommer med ESP som standard, den kan i firedørsutgaven også leveres med automatgir - og også det skiller den fra noen av konkurrentene. Det er denne utgaven vi har hatt på test, og med automatgir koster den fra 328.000 kroner.

Firedørs varebil

Fordi lasteplanet ikke er langt nok kan ikke L200 kombinertbilregistreres med setene i behold, vil du ha bakseter uten å betale personbilavgift må man velge todørsutgaven med to ganske enkle seteplasser i rad to.

Toyota har løst problemet for firedørsutgaven av Hilux ved å få en spesialtilpasset utgave med ekstra langt lasteplan for Norge, det har ikke Mitsubishi fått til foreløpig. Lasteplanet på en firedørs L200 er så vidt over 1,3 meter langt.

God plass

Vis mer


Bak forsetene er det i testbilen ikke en seterad, men et stort lasterom med flatt gulv. Mitsubishi har plassert skilleveggen i bakkant av kabinene noe som gir bedre tilgang fra forsetet, men gjør at man ikke kan stable alt for høyt. Og hundeeiere kommer til å stortrives med den elektriske bakruten som gir god lufting på bagasjeplassen. Selve vindusåpningen er på varebilutgaven beskyttet av nettingen i skilleveggen.

Forstene er i seg selv komfortable, men innstillingsmulighetene gjør det vanskelig å finne en god sitteposisjon – spesielt for lange personer. Problemet er at hvis man vinkler sitteputen opp i forkant følger seteryggen med, og kjørestillingen blir alt for liggende og man når ikke godt frem til rattet. Det hadde hjulpet mye med dybdejusterbart ratt.

Utstyrnivået er greit, om enn ikke på SUV-nivå. For eksempel er det forsatt enkle radioer med dårlig mottak og simple interiørmaterialer i pickupklassen. Klimaanlegg er standard på alle de fleste utgavene unntatt de aller billigste versjonene.

Bagasjeplassen i den versjonen vi kjørte er svært god, bak forsetene har du plass som i en stor stasjonsvogn, og selv om laste planet ikke er alt for langt har du i det minste ubegrenset takhøyde. L200 leveres i tre forskjellige kabinlengder, med lasteplan fra 222 centimeter til 133 centimeter i firedørsutgaven. Firedørsutgaven har kortere totallengde enn de to andre, og det er overhenget bak som er mindre.

Mer fritid enn arbeid

Vis mer


L200 er bygget for arbeid, men ser ut som en fritidsbil. Myke, runde linjer som nærmest kamuflerer lasteplanet reduserer forskjellene i forhold til SUV-klassen, noe Mitsubishi og de andre pickup-produsentene bruker svært aktivt i markedsføringen.

Vi konkluderte da vi testet nye Toyota Hilux at pickupene fortsatt var et stykke unna SUVene i komfort og kjøreegenskaper, videre vil vi se nærmere på om L200 står nærmere de populære SUVene.