TEST: Mitsubishi Colt 1.5 DI-D

Dette er antakelig det beste som kom ut av forsøkene på samarbeid mellom Mitsubishi og Mercedes-Benz, en trivelig og støyende tresylindret dieselmotor som gir kraftoverskudd i både Colt og Smart Forfour.


Vi har kjørt motoren i Mitsubishis nye Colt, og med litt høyde for støynivået imponerer den lille motoren i den lille bilen. Tidligere har sterke dieselmotorer i småbiler vært ensbetydende med store jernklumper med nærmere to liter slagvolum.

God plass

Den kasseaktige formen er optimal for plass, og Colt er en typisk representant for de praktiske og romslige nye småbilene. Med baksete som kan skyves frem og tilbake er bruksmulighetene utvidet utover det som er vanlig for småbiler.

En annen fordel med Colt er at nybilgarantien er hele fem år, to år lengre enn de fleste andre. Det er kanskje spesielt viktig på bil som kjøpes på stramt budsjett, og noe vi mener er et godt salgsargument.

Under 200.000

Testbilen koster 210.000 kroner, men mener du at du klarer deg uten blant annet klimaanlegg og radio/cd kan du få en versjon til rett under 200.0000 kroner. Vi mener det er lite attraktivt med ny bil i dag uten klimaanlegg, og det mener tydeligvis importøren også - den versjonen taes kun inn på spesialbestilling.


Dieselutgaven er 30.000 kroner dyrere enn bensinutgaven med tilsvarende antall hestekrefter. Den er nesten like sprek i øvelsen 0-100 km/t, men kjører du bensinmodellen skal du gire ofte og trives med høyt turtall for å holde følge med dieselutgaven. Likevel er prisforskjellen stor mellom to biler i småbilklassen, og dieselmotoren vil nok velges bort av mange av den grunn.

Argumenter for og imot dukker opp når vi ser nærmere på motor og kjøreegenskaper.