<b>MORSOM:</b> Det fokuseres fortsatt på Gokart-følelse, men Minien byr på mer luksus og detaljer. Foto: MINI
MORSOM: Det fokuseres fortsatt på Gokart-følelse, men Minien byr på mer luksus og detaljer. Foto: MINIVis mer

Test: Mini Cabriolet

Har fortsatt Gokart-følelsen inntakt.

Nye Mini kom til Norge for et drøyt år siden. De største nyhetene kan sammenfattes slik: Alt er blitt større.

Større lykter, større grill, større plass, større designelementer, flere dører, lengre akselavstand og mindre motorer.

Cabrioleten

Den originale Minien kom så tidlig som i 1959, men som cabrioletversjon var den faktisk ikke tilgjengelig før i 1993. Med 1.081 solgte, ga de seg etter tre år. Da BMW satte i gang produksjon av New Mini var Cabriolet på programmet i 2004 og siden har den vært et fast innslag.

Til sammen er det blitt produsert 330.700 eksemplarer.

Samme konsept

Mini Convertible lanseres med alle modellvarianter samtidig. Det vil si Mini One med en tresylindret 1,2 liters turbo med 102 hester, Mini Cooper med en tresylindret 1,5 turbo med 136 hester, Mini Cooper D med tresylindret turbodiesel på 116 hester, Mini Cooper S med en toliter turbo på 192 hester, Mini Cooper SD med en toliter på 170 hester og verstingen Mini John Cooper Works med en toliter på 231 hester.

COOPER S: Vi fikk kun tilgang på Cooper S med toliters motor. Prøv den lille tresylindrede før du bestemmer deg. Foto: MINI Vis mer

Alle, med unntak av billigste versjon, kan bestilles med 6-trinns manuell eller Steptronic Sports-girkasse.

Er du ikke opptatt av takløs versjon, men heller vi ha det litt praktisk. Kanskje Mini med fem dører er noe for deg?

Litt tyngre

Den toppløse versjonen er noen kilo tyngre for å gjøre den stivere. Den har fått ekstra forsterkninger under motoren, kraftigere stabilisatorstag og et annet fjær- og demperoppsett enn det øvrige programmet.

Endelig har den mistet de stygge veltebøylene bak bakseteryggene som ødela designet. Nå popper det opp to søyler på 10 millisekunder om du har tenkt deg en tur opp ned.

GJØR DØREN HØY: Easy Open har de kalt løsningen. Ved å dra i to spaker med taket oppe, kan det løsnes i bakkant, løftes opp og støttes oppe av to håndtak. Hattehyllen kan flyttes opp med taket oppe. Nedfellbare seter åpnes ved å trekke to spaker i bagasjerommet. Foto: MINI Vis mer

Testbilene hadde ikke dynamisk demperoppsett, det føles stramt, men ikke ukomfortabelt på de ekstremt svingete fjellveiene vi kjørte i bakgrunnen av Malibu og Los Angeles. På de sprekkete betongveiene i sentrum derimot, blir det stumpete, men det gjør faktisk de fleste biler.

Undertegnede har slitt litt med å like tilbakemelding fra forhjul til rattet på siste generasjon Mini. På vår testbil opplevde jeg ikke samme problem med overstyring og lei vektforsyvning som resultat, uten at det fantes noen naturlig forklaring. Alle modeller har nemlig samme utveksling på styringen.

MORSOM: Skålede seter med mange justeringsmuligheter, men vi savnerr mer tilt i forkant. Med lav sittestilling føles dashbordet og panseret høyt. Foto: SØREN JUUL Vis mer

Sprek nok

Vi fikk bare tilgang på Cooper S med 195 hester. Toliteren er en svært allsidig pakke som drar godt allerede fra 2000 omdreininger. Den mister litt lysten når den nærmer seg rødmarkeringen, men den som tror man får noe ekstremt kjapt og sprekt, vil bli skuffet. Da må du opp på John Cooper Works.

LES OGSÅ: Vi har kjørt JCW Countryman

Det er blitt lettere å leve med manuell girkasse også. Motoren mellomgasser og gir deg riktig turtall når du girer. En noe mindre nummen følelse i pedaler og giroverføring hadde gitt oss mer av den gokartfølelsen Mini ønsker at vi skal oppleve.

Det var litt synd vi ikke fikk anledning til å prøve en av de tresylindrede bensinversjonene. Trolig blir de bestselgerne. Etter signalene fra de som leder landet om dagen, blir det neppe solgt mange diesler. Helt greit når det gjelder den tresylindrede versjonen, men Cooper SD er en morsom drivpakke.

KJØR TAKLØST: Har du ofte tenkt på hvorfor mange Cab-eiere kjører med taket oppe selv om været er fint? Det her Mini. De registrerer all tid med taket nede for å motivere deg til å kjøre takkløst. Foto: MINI Vis mer

Mer luksus

Du har alltid måttet holde tunga rett i munnen når du skulle velge utstyr i Mini. Den nye gjør ikke valgene lettere. Interiørmaterialene er mer luksuriøse enn tidligere og fargene er mange. Fire ratt, ni forskjellige seter, tolv forskjellige overflater på listene og fem forskjellige fargekombinasjoner på dashbord og dører. Alt kan selvfølgelig kombineres i uendelige kombinasjoner.

Taket byr også på nyheter. Det kan kjøres opp og ned i 30 km/t og jobben gjøres helautomatisk på 18 sekunder. Mot tillegg i prisen kan det bestilles med mønsteret til det engelske flagget på takdelen av stoffet!.

Det engelske flagget er brukt som designelementer en rekke steder. Nå også på taket. Foto: MINI Vis mer

Varsler været

Vis mer

Koster du på deg det dyreste infotainment-systemet, får du samme brukervennlighet som BMW, inkludert styreflate som lar deg skrive inn bokstaver både i navigasjonssystemet og telefonlisten. Hvorfor hverken BMW eller Mini klarer å lese av bokstaven A er fortsatt en irriterende gåte. Plasseringen av kontrollene er også litt knotete siden minibilen ikke har noen skikkelig midtkonsoll.

LES OGSÅ: Mini Clubmann er større enn noen sinne.

Med Mini Connected kommuniserer bilen med mobilen din og gir deg for eksempel mulighet til å plotte inn destinasjoner før du setter deg i bilen. Appen har også et regnvarselsystem som forteller deg enten på mobilen eller på skjermen at det er regn på vei. Da forteller den hvor lang tid det er til det begynner å regne, og ber deg kjøre til side og legge på taket.

Større og bedre.

Nok en gang har Mini tatt et lite skritt framover. På lanseringen hadde de plassert alle fire Mini Cabriolet-generasjonene ved siden av hverandre. Ser man dem hver for seg er ikke forskjellene store, men alle modellene er helt nye fra bunnen av, og det ser man godt når man sammenligner. Det er lite som skulle tilsi at den ennå mer luksuriøse cabrioleten ikke kommer til å selge like godt som sine to forgjengere.

FIRE GENERASJONER:Det er først når man ser de tre nyeste generasjonene ved siden av hverandre, man ser at alle er helt ulike. Foto: RUNE M. NESHEIM
INGEN SUKSESS: Det startet med denne, men kun 1.081 ble solgt på tre år. Foto: RUNE M. NESHEIM
1993-1996 Foto: RUNE M. NESHEIM
2004-2007 Foto:
2007-2015 Foto: RUNE M. NESHEIM
2015 Foto: RUNE M. NESHEIM

Bedre materialvalg, kjører godt, mange motoralternativer, stor mulighet for å bygge en helt unik bil, mye utstyr, større plass.

Dyr, blitt større, diskutabelt design, ennå høyere kalesje når den er nedslått.

SNIK-PREMIERE: Mini Cooper Works blir først vist offentlig under Geneve-utsillingen i begynnelsen av mars, mend Mini hadde tatt med en på stranda ved Malibu Beach. KUL. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Testresultat

Mini Cooper S

Passe kvikk motor, sporty kjøreglede, morsom cabbriolet, overraskende stort bagasjerom, fjernet veltebøyle. Bedre materialvalg, kjører godt, mange motoralternativer, stor mulighet for å bygge en helt unik bil, mye utstyr, større plass.

Overdesignet, føles stor, klumpete og uoversiktlig ved f/esk parkering, manger noe tilt i fremkant på sete. Dyr, blitt større, diskutabelt design, ennå høyere kalesje når den er nedslått.

Mini Cabriolet
MiniOneCooperCooper DGooper SCooper SDCooper JCW
Pris fra: 279.500/306.800 kr280.000/307.300 kr362.500 kr  
Motor:R4 1,2 l turboR4 1,5 l turboR4 1,5 Turbo DieselR4 2,0 l turboR4 2,0 l turbo DieselR4 2,0 l turbo
Girkasse:6-trinns man6-Trinn man/Steptronig6-Trinn man/Steptronig6-Trinn man/Steptronig6-Trinn man/Steptronig6-Trinn man/Steptronig
Drivhjul:ForanForanForanForanForanForan
Effekt:102 hk136 hk v/4.400 o/m116 hk v/4.000 o/m192 hk v/5.000 o/m170 hk v/231 hk v/5.200 o/min
Dreiemoment:180 Nm v/1.400 o/m220 Nm v/1.250 o/m270 Nm v/1.750 o/m280 Nm v/1.250 o/m360 Nm 1.500-2.750 o/m320 Nm v/1.250 o/min
0-100 km/t:10.6 sek8,8/8,7 sek9,9 sek7,2 sek7,7 sek 
Toppfart:190 km/t208/206 km/t195 km/t230 km/t218 km/t 
Forbruk blandet:0,5 l/mil0,49/0,51 l/mil0,38/0,39 l/mil0,6/0,56 l/mil0,43 l/mil0,67 l/mil
Co2 utslipp:116 g/km114/119 g/km100/104 g/km139/131 g/km113 g/km155 g/km
Lengde/bredde/høyde:382/173/142 cm382/173/142 cm382/173/142 cm385/173/142 cm385/173/142 cm385/173/142 cm
Akselavstand:250 cm250 cm250 cm250 cm250 cm250 cm
Bagasjerom:160/215 liter160/215 liter160/215 liter160/215 liter160/215 liter160/215 liter
Egenvekt: 1.205/1.230 kg1.245/1.265 kg1.275/1.295 kg  
Hengervekt:0 kg0 kg0 kg0 kg0 kg0 kg
Bakkeklaring:115 cm115 cm115 cm115 cm115 cm 
MORSOM: Det fokuseres fortsatt på Gokart-følelse, men Minien byr på mer luksus og detaljer. Foto: MINI
BADEKAR: Taklinjen blir stadig høyere. Stilles setet i bunnen føles fronten, dashbordet og toppen på vinduet høyt. Aldri før har taket ligget høyere når den er nedslått heller. Foto: MINI
NY FARGE: Aqua Blue blir lansert sammen med convertible. Foto: MINI
NY FARGE: Aqua Blue blir lansert sammen med convertible. Foto: MINI
OK: Kule stoler med masse sidestøtte og mulighet for å trekke ut sitteputen. Dessverre hjelper ikke uttrekket mye for de med lange ben fordi man ike kan tiltet setet opp i fremkant. Foto: MINI
FOR STILIG: Foran og bak betyr også heftigere styling med mer luftinntak, sentrert utblås, andre felger og mer chrome. Foto: MINI
BAMBI: De runde uskyldige øyneme har blitt mer liggende. Full LED både inni og utenpa. Foto: MINI
OK: Kule stoler med masse sidestøtte og mulighet for å trekke ut sitteputen. Dessverre hjelper ikke uttrekket mye for de med lange ben fordi man ike kan tiltet setet opp i fremkant. Foto: MINI
S foran og bak betyr 195 hester og ork nok til å utnytte gokartfølelsen. Turbomaskinen drar godt allerede fra 2000 omdreininger. Foto: MINI
INFO: Speedometeret er borte. Istedet får du en wideskcreen-skjerm i rundingen. Litt selvmotsigende. Foto: MINI
HÅNDSKRIFT: BMW-eierne kjenner seg igjen og man kan skrive inn bokstaver og tall oppå dreiehjulet. Dessverre er ikke plaseringen veldig ergonomisk. Foto: MINI
VALGETS KVAL: Alat fra drivved, via karbon og piano og ni andre valg gir stor mulighet for personlig look. Foto: MINI
ETT TRYKK: Haket går helautomatisk opp og ned på 18 sekunder. Foto: MINI
HURTIGTAST: Når finværet kommer, trykker du bare ned bakerste knapp. Da går alle vinduer ned. Foto: MINI