Vis mer

TEST: Mikroverstingen BMW X1

BMW med over 200 hestekrefter koster uansett hvordan man snur på det. X1 med grommeste turbomotoren er intet unntak.

BMW har nylig fått på plass X1, den minste SUVen til BMW. Den forholdsvis kompakte prislappen på X1 xDrive18d på 399.900 kroner gjorde at mange fikk lyst på en slik. Men, BMW har allerede rukket å legge på prisen som vi fikk oppgitt på lanseringen tidligere i høst. Nå koster den 407.900 kroner. Dette er en fin bil som til tross for plassmangel nesten kan brukes som familiebil.

I tillegg til at X1 kommer med små motorer, har BMW kostet på seg å bruke den firesylindrete og effektive dieselmotoren med to turboladere også i X1. Denne motoren er forholdsvis sjelden i BMWs modellrekke, og finnes kun i 1-serie. Bilene med denne motoren heter 123d, men vi snakker fortsatt om en toliters blokk. Testbilen er den eneste bilen med denne motoren og firehjulsdrift.

I motsetning til rekkesekseren med bensindrift som har parallellmonterte turboer, har dieselversjonene seriekoblete turboer. I X1 xDrive23d er det en liten og en stor turbo. Den lille virker på lavt turtall og den store tar over etterhvert. Et sinnrikt rørsystem med guideventiler for eksosen styrer eksosstrømmen til riktig turbo til en hver tid.


Respons

Før BMW fant ut av turboens fortreffeligheter, også på bensinmotor, manglet det ikke med harselering rundt turbomotorene til andre bilprodusenter. I München var turbo kun for de fabrikkene som ikke klarte å lage skikkelige motorer og for de som likte forsinkelser ved gasspådrag. De var rimelig "høye og mørke" nede hos BMW, selv om de der og da etter alle solemerker hadde jobbet med bensindrevne turbomotorer lenge på utviklingsstadiet. Nå har BMW bensindrevne turbomotorer i flere versjoner med både seks, åtte og tolv sylindre.

Mercedes har også spadd opp en tilsvarende dieselmotor. For eksempel i C250 CDI kan man nyte en 2,1-liters motor med to turboladere, 204 hestekrefter og hele 500 newtonmeter helt fra 1.600 omdreininger. Denne motoren er nyere og bedre enn BMW sin, og finnes som en mild versjon i GLK 220 CDI.

Kraftig

Det er dette med respons og kjørbarhet denne turbodieselen er god på. Man slipper i hovedsak å vente på at det skjer noe når man gasser på. De skjer noe med en gang og det kan man takke den lille turboen for, som spinner igang forholdsvis lett. Når turtallet tar seg opp tar den store turboen over. Denne har stor kapasitet, og gjør også at effekten kommer opp i 204 hestekrefter. Dreiemomentet er også bra. Det ligger på 400 newtonmeter fra 2.000 til 2.250 omdreininger. De som nå sjekker ser at en X1 xDrive20d med enkel turbo har maksimalt dreiemoment fra 1.750 til 3.000 omdreininger. Det kan se bedre ut. Og det er akkurat det det gjør også. Det ser bedre ut, men er ikke det.

Testbilen er betydelig raskere enn alle de andre X1-modellene, og 0 til 100 går unna på 7,3 sekunder. Det er raskt og 0 til 100 er overhodet ikke den mest gunstige måte å måle en dieselbil på. Noe av grunnen til at denne kommer i gang såpass fort, er at man slipper ventingen fra stillestående.

Toppfarten er 223 kilometer i timen og forbruket på blandet kjøring er 0,63 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 167 gram. Det er bra for en en liten SUV med over 200 hestekrefter.


På veien

X1 er en forholdsvis sportslig bil og fungerer godt på landeveien. Den er også forholdsvis lav i forhold til det mange vil tenke på som SUV, men den har den lille ekstra bakkeklaringen man trenger utover det en familiebil har. Det at den ikke er så høy gjør også inn- og utstigning lettere. X1 er også en kompakt bil som med parkeringssensorer er svært lettkjørt og lettparkert.

Når man først er i gang kjenner man fort at man har spandert på seg litt større motor. Det trekker godt, og den går lett og uanstrengt. Forbikjøringer og akselerasjon i motbakker går som en lek.

BMW har kontroll over dette med kjøreegenskaper og velger som de pleier å gjøre også på denne bilen; tekniske løsninger uføres på en optimal måte. Plass og komfort kommer i andre rekke. Selv foran er det trangere enn vi er vant til. De som vurderer denne som familiebil trenger ikke vektmessig ligne fotomodeller, men oss med høyreist "dørvaktkropp" passer rett og slett ikke så bra inn her. Junior i baksetet klare seg, men det er ikke noe å gå på.

Bagasjerommet er greit. Ikke spesielt bra for de med ekstra bagasjebehov. Vi anbefaler å ta med løsning for skiboks og tilhengerfeste. Det kan være greit hvis man tenker seg at denne skal brukes til annet enn kjøring til og fra jobb.

Pris

Prisen på testbilen starter på 555.700 kroner. Vi hadde hele smørbrødlista med ekstrautstyr som gjorde at prisen kom opp i over 750.000 kroner. Det ser derimot ut som man kan få en ganske fin bil med utstyr til 50- til 100.000 kroner. Automatgir er standard på denne bilen og er dermed inkludert i de 555.700 kronene.

BMW er første premiummerke med SUV i denne størrelsen. Det kommer flere, og blant annet vil Audi etterhvert få på plass en Q3.

Når det gjelder prisene på X1 så kan man si dette kort. Skal du ha kjøreegenskaper, luksus, prestisje og alt det, da kommer du ikke utenom denne. Skal du ha plass og familievennlighet, finnes den rekke SUVer som er større og billigere.