TEST: Mercedes SL 55 AMG

På tampen av sin eksistens har den kompressorladede 5,5-literen fått en oppgradering. I SL 55 yter den nå 517 hestekrefter og 730 newtonmeter.

Mer bråkete og rampete enn dette blir det ikke. Et fantastisk drag, voldsom motorlyd og lekker design blir levert i en og samme bil.

I lengre tid har dette vært en bil vi virkelig har hatt lyst til å teste. Vi har fra før kjørt en rekke SL-er, i inn- og utland, med forskjellige motorer, men ikke SL 55.

I årevis har vi klart å gå klar av denne "gullklumpen" av en motor. I det siste har også denne motoren blitt erstattet av 63-motoren som har omtrent den samme effekten, men en del mindre dreiemoment. Det begynte dermed å haste.

I februar i fjor kunne dere lese om prøvekjøringen av SL-facelift hvor vi kjørte 350, 500 og 600.

Vis mer


Nå har vi endelig testkjørt SL 55 AMG, og med tanke på bilens vekt, er det denne motoren som kler bilen best. Ikke det at det er noen feil med en V12-motor, men SL 55 avgir i tillegg en lyd som det rett og slett er svært lite som kan måle seg med.

Oppsiktsvekkende

SL 55 AMG er en veldekorert modell med emblemer og merker rundt hele. Hele bilen er krydret med V8-, AMG-, kompressor- og SL 55-merker. Dette gjør, i tillegg til styling, AMG-felger og et rikholdig eksosanlegg i baken, at dette også er en bil for posører.

Selv om en SL for så vidt ikke er noen sjeldenhet nå for tiden, er det noe ekstra med denne. Selv de mest likegyldige legger merke til at dette er noe spesielt.

SL 55 er en spektakulær kjøreopplevelse og selvsagt går den som ei kule. Mer om det finner du på denne lenken om motor og kjøreegenskaper.