TEST: Mercedes SL 350

Mercedes SL kommer nå med enda en facelift. Dette er andre gang man frisker opp dagens SL og denne gangen er forandringene større.

Den første gateversjonen av SL ble vist på bilutstillingen i New York i 1954. Oversatt til norsk er SL en forkortelse for ”sport og lett”. Sport kan vi skrive under på, men lett er den ikke. Showet startet med den legendariske modellen 300 SL som også fikk kallenavnet ”måkevingen” på grunn av de spesielle dørene. ”Måkevingen” ble produsert frem til 1957 da den ble avløst av roadstermodellen. Den ble vist på bilutstilling i Geneve og er på mange måter slik SL ble. SL har dermed eksistert i over 50 år.

Mange motorer

Faceliften som er på plass nå bringer inn nye motorer, ny girkasse og motor på AMG-modellen, og ikke minst en ny front. Dagens SL har et stort motorprogram og finnes nå med både seks, åtte og tolv sylindere. Effekten i SL strekker seg fra en tuslete SL 280 med 231 hestekrefter til SL 65 AMG med 612 hestekrefter. Vi har kjørt SL 350 med 316 hestekrefter, og denne bilen er kul, til tross for at den bare har en sekssylindret motor.

SL 280 klarer faktisk 0 til 100 på 7,8 sekunder, men det er ikke nok i en SL. På lanseringen av SL i USA i vår kom vil til den samme konklusjonen. Lenk ligger til slutt artikkelen.

Åttere

Vis mer

TEST: Mercedes SL 350

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Videre i motorprogrammet finner vi SL 500 og SL 63. SL 500 er uforandret og leverer solide 388 hestekrefter. En av de store nyhetene på SL rekken er 63 AMG som avløser SL 55 AMG. Det betyr at kompressormotoren forsvinner, også her til fordel for den nye 63- motoren, som fortsatt er en 6,2-liter. SL 63 yter 525 hestekrefter og er på ingen måte en skuffelse i forhold til 55-motoren. SL 63 er også den eneste Mercedes-modellen som har den nye automatgirkassa hvor momentomformeren er byttet ut med en våt flerplatekløtsj.

Tolvere

Tolveravdelingen består av beistene SL 600 og SL 65 AMG. Begge V12ere med to turboladere. Det virker som om Mercedes har gitt opp dette paret, og det er ingen nyheter på disse modellene. De har nok effekt med henholdsvis 517 og 612 hestekrefter, men fortsatt bare utstyrt med 5-trinns girkasser. Vekten er også høy på disse bilene. En SL 65 AMG veier 2.045 kilo.

Testbilen

Vi har kjørt en SL 350 som nå har hele 316 hestekrefter. I førsteopplaget til denne SL-serien hadde SL 500 med V8 306 hestekrefter. Motorteknologien har med andre ord kommet en lang vei siden 2001, og det er svært positivt at man klarer å hente mer effekt ut av motorer med færre sylindere og mindre slagvolum. SL 350 er faktisk ikke en bensinsluker, og i rundt 100 kilometer i timen ligger forbruket på drøyt 0,8 liter per mil. På blandet kjøring oppgir Mercedes et forbruk på 0,99 liter per mil, noe som tilsvarer et Co2-utslipp på 236 gram per kilometer.

Motoren

Motoren er 3,5-liters V6er, som til tross for uendret slagvolum, har fått en god del mer effekt enn tidligere. Den yter nå 316 hestekrefter ved 6.500 omdreininger. Dreiemomentet topper seg med 360 newtonmeter ved 4.900 omdreininger. Siden dreiemomentet når toppen såpass sent oppleves motoren som toppsterk og sportslig, og de gode egenskapene stopper heller ikke der. Mercedes har jobbet med lyden og det er en skarp og deilig racinglyd som fyller øregangene ved gasspådrag. Det er ikke øredøvende, men sånn passe til å forsterke fartsfølelsen en smule. 0 til 100 går unna på 6,2 sekunder og toppfarten er 250 kilometer i timen. Bilen er med andre ord sprek nok, og såpass bør det også være i en SL så sant bilkjøring strekker seg til noe annet enn å posere.

Bilen har en syvtrinns automatkasse, og siden denne bilen har sportspakke, har den også girspaker på rattet. Det er morosmt å kjøre med og passer bilens sportslige oppsett bra.

Vekt

Det er flere fordeler med å kjøre V6 kontra større motorer. Selv om ytelsene i fart ikke står i stil med V12, har den kjøreegenskaper som matcher greit. Siden SL er bygd for både 6-, 8- og 12-sylindrete motorer har den et romslig motorrom som gjør at en V6-motor kan plasseres vektfordelingsmessig fordelaktig. Det har Mercedes også gjort. Nesten hele blokka er plassert bak forakselen, og vektfordelingen er bra på denne bilen. På bildene ser det verre ut enn det er i virkeligheten. Det er plastlokket på motoren som lurer dere. Selve blokka er plassert der den skal.

SL 350 har ikke så mye motoreffekt at den river baken ut i svingene, men den oppfører seg kult likevel og det er inspirerende å kjøre. Vektmessig scorer 350 bra. Den veier 1.750 kilo og er dermed 220 kilo lettere enn en SL 600. Vi regner med at mesteparten av disse kiloene dessverre befinner seg i snuta på en 600.

Lekker takløsning

SL har hatt en av de lekreste takløsningene hele tiden. Nå i ettertid har det kommet flere platekabrioleter, men de har som regel et tredelt tak som gjør at man får to skjøter på tvers av taket. BMW 3-serie og Volvo C70 har tredelte tak, også fordi de har femseters kupéer og lengre tak, men løsningen er likevel mindre elegant. I stedet for å dele i tre har Mercedes valgt én skjøt og latt bakruten snu seg slik at den ikke skal bule nedover i bagasjerommet når taket er nede. Se på bildene i fotoalbumet. En forholdsvis eksklusiv og påkostet mekanikk sørger for at det også går ganske fort, men ikke på langt nær så fort som de raskeste stoffkabrioletene. SL-taket kan heller ikke opereres i fart. Porsche 911 kan operere taket i opptil 50 kilometer i timen.

Bak rattet

Det er en nesten magisk følelse å sitte bak rattet i en SL. Du sitter lavt og langt bak i bilen. Den er også bred og usikten forover domineres av et stort panser med ”muskelpølser”. Før var det bare AMG-som hadde det.

Kupeen er sportslig og et treeket ratt ligger godt i hendene. Setene holder kroppen på plass, og i etterkant av SLK har også SL nå fått varmevifter i hodestøttene. Komforten blir dermed bra, og selv om det er litt kaldt og man ikke vil ha taket på, klarer man å vri på hodet etter en kjøretur.

Bagasjerommet blir tydelig preget av plassmangel når taket er nede, men det finnes en elegant løsning her også. En knapp løfter hele det sammenslåtte taket opp når du skal fylle bagasjerommet.

Konkurrenter

Mercedes SL konkurrer mot et lass med kabriolet- og roadster-modeller. SL-er med store motorer har sine konkurrenter, mens denne forholdsvis moderate modellen har andre konkurrenter. SL 350 starter på 1.371.000 kroner. Bilen kan sammenlignes med BMW 630i kabriolet og Porsche 911 kabriolet. Mer eksotiske italienere koster mye mer.

En 630i kabriolet med automatgir starter på 1.078.600 kroner og har en motor på 272 hestekrefter. Det er litt mindre enn Mercedesen, men bilen er også mye billigere. BMW er også mye bedre på Co2-utslipp. Mercedes SL 350 slipper ut 236 gram per kilometer og BMW 630 ia slipper ut 192 gram. 6-serien er også stor og tilbyr rimelig grei plass til fire personer. Porsche 911 kabriolet vil også kunne være et alternativ i denne klassen. Billigste modell med 325 hestekrefter og automatkasse starter på 1.390.000 kroner. Omtrent samme pris som for Mercedesen. Porschen er desidert raskest av disse tre, og har heller ikke toppfartssperre (hvis det skulle være av betydning). 911 er også totalt sett noe av det heftigste som kan rattes på en svingete vei.

Det er vanskelig å velge en av disse, men Mercedes SL 350 stiller sterkt og den fremstår som et svært gjennomarbeidet produkt. Selv om vi kjørte en mindre motor denne gangen, er dette kanskje en av de bedre SL-opplevelsene vi har hatt. I tillegg oser den av glamour og vekker betydelig med oppmerksomhet. Har du derimot behov for flere seter så velg konkurrentene. Både 6-serie og 911 er firesetere, selv om den siste kun er en teoretisk 2+2.

Store bilder finner du her.

Mer kjøring av SL finner du her.

Mer som SL 63 AMG finner du her.

Data på alle SL-versjoner finnes her.