TEST: Mercedes S 350

Den nye S-klassen fra Mercedes har som oppgave å gjenetablere Mercedes på prestisje-toppen etter en litt vanskelig periode for merket. Det greier den, men prisen står i forhold til ambisjonsnivået.

Vis mer
Vis mer


DaimlerChrysler-konsernet er i en ikke udelt god økonomisk sitasjon for tiden, og nå er det ikke lenger på grunn av Chrysler-merket. Smart har en god del av ansvaret, men også Mercedes bidrar til skuffende resultater med sviktende salg av C-klasse og særlig E-klasse. Sistnevnte har lidd under et dårlig rykte når det gjelder driftssikkerhet på elektronikken. Problemene er gradvis blitt løst, men slikt betaler seg allikevel ekstra hardt hos et merke som bygger på prestisje og renommé.

Prestisje

Nettopp prestisje er nøkkelordet når det gjelder S-klasse, som gjennom desenniene har gjort Mercedes til den mest solide merkevaren i luksusklassen. S-klassen ble instituert på begynnelsen av syttitallet, men bokstaven S ble brukt for å indikere luksusversjoner fra merket lenge før den tid. Nå gjelder det å leve opp til et renommé som fortsatt lever. Syv år etter at forrige generasjon ble lansert har den nye en vanskeligere oppgave. Forgjengeren kunne nemlig nøye seg med å kutte litt ned på ambisjonsnivået i forhold til modellen den etterfulgte - 1991-modellen som så alt for massiv og tung ut og som gikk under kallenavnet "Bundes-panzer".

Vis mer


Balanse

Etterfølgeren var en litt mer nøktern og lett bil samtidig som den var tidsriktig oppgradert hva angår teknologi. Balansen mellom politisk korrekthet og prestisje ble bedre - men muligens litt underdrevet. Konkurrentene, særlig BMW og Audi men også Jaguar, benyttet nemlig anledningen til å nærme seg og gjøre Mercedes mindre uovervinnelig. Den nye S-klassen har som oppgave å holde balansen, men bikke den i Mercedes' favør. Testbilen vår, S 350, er antakelig den versjonen som best kan fortelle oss om det er vellykket.

Stilig og solid

Det har vært mye diskusjon rundt designen på nye S-klasse siden den ble presentert i fjor sommer. Vi konkluderer i dag med at helheten er vellykket. Krangling om detaljelementer kan man nemlig fortsette med i det uendelige; eksempler er at bagasjelokket "oppå" er stygt som BMW 7-serie, stjerten er vulgær som på en Maybach eller hjulbuene er kopiert fra Ford Focus. Stenger man ute slike forutinntatte syn og ser på bilens helhetlige design må man innrømme følgende: Nye S-klasse har mer personlighet og autoritet i designen enn forgjengeren - som fremstår som litt "slapp i fisken" i forhold. Kort sagt: Nye S-klasse er designmessig et vellykket og balansert kompromiss.

Ytelser/pris

Oppgraderingen gjelder også motorisering, selvfølgelig. Det finnes ingen Mercedes S-klasse med tam eller gammeldags motor under panseret, hevdes det. Etter å ha studert dataene på papiret kunne vi skrive under på det. Vi tok deretter med et eksemplar av nykommeren ut på veien, utstyrt med den mest moderate bensinmotoren, for å se om S 350 gir tilstrekkelig valuta for pengene når det kommer til opplevd kvalitet, ytelser og kjøreopplevelse. For å kunne svare på det tilbragte vi noen dager og noen hundre kilometer bak rattet i en bil som tross alt koster 1.185.000 kroner - faktisk 1.335.000 med det ekstrautstyret vi disponerte.

Først og fremst: Nye S 350 har både ny motor og nytt chassis. Dermed starter vi her med å se på motor og kjøreegenskaper.