TEST: Mercedes ML 63 AMG

For deg som skal ha mest av alt, er det en ting som gjelder: Størst mulig bensinmotor. I klassen for de bensinslukende beistene er det to alternativer, Porsche Cayenne Turbo S og Mercedes ML 63 AMG.

Vis mer
Vis mer


Dagens testbil er noe helt for seg selv. Mercedes har sendt ML til AMG og fått dyttet på plass en skikkelig rugg av en V8er.

Juks

Bilen heter ML 63 AMG og den er pyntet med 6,3-emblemer flere steder. Likevel har ikke motoren mer enn 6,2-liters slagvolum. Mercedes har antagelig dratt på seg denne lille løgnen for å få tilbake det historiske navnet fra 1971. Da lanserte AMG modellen 300 SEL 6.3 AMG med 280 hestekrefter og 542 newtonmeter. Men, det er greit. Vi savnet ikke det ekstra slagvolumet, bilen går greit som den gjør.

Langt sprang

Da forrige AMG-variant av M-klassen ble lansert, het den ML 55 AMG og hadde 347 hestekrefter og 510 newtonmeter. Den ble lansert i 1999, og fikk raskt status som en skikkelig versting med 0 til 100-tid på 6,9 sekunder og en toppfart 235 kilometer i timen. I dag klarer en ML 420 CDI med V8 dieselmotor 0 til 100 på 6,5 sekunder og den samme topparten. I tillegg har nok ML 420 CDI et drag i mellomregisteret som den gamle AMG-bilen ikke er i nærheten av. Toppmodellen ML 63 AMG har 510 hestekrefter og 630 newtonmeter. Hårreisende tall for en V8-motor uten lading. 0 til 100 går unna på 5 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen.

Ufin

Det blir fort litt rampete å kjøre en slik bil. Gassrespons og fart gjør at denne bilen gjør seg bemerket. I tillegg lager AMG-rørene, som det er mange av, en brutal buldring som folk snur seg etter.

Dyrere

Hvis man legger inn tallene på testbilen i vår nye kalkulator som regner ut avgiftene i år kontra neste år, kan man lese et par ting. Dette er absolutt ikke en såkaldt miljøbil, og med et CO2-utslipp på 392 g/km blir den 160.000 kroner dyrere til neste år. Derfor er det vel liten tvil om hva man bør gjøre hvis man er på jakt etter en slik bil. Løp og kjøp!

ML 63 AMG er en voldsomt tøff bil. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.