Vis mer

TEST: Mercedes ML - den rimeligste utgaven

Den er særdeles luksuriøs og komfortabel. Samtidig har den fantastisk fremkommelighet. Men er den verdt 872.000 kroner?

Andre generasjon Mercedes-Benz ML ble introdusert i det norske markedet høsten 2005 og var en av de mest brautende bilene vi til da hadde sett. Sent i fjor høst fikk bilen en midlivsoppdatering som blant annet omfatter nye frontlykter, nye støtfangere og ny baklyktinnmat. Disse endringene har ikke akkurat gjort ML mindre brautende - med sin sølvlakkerte grill er den store bilen fortsatt meget synlig i trafikkbildet.

Seks kraftkilder

ML er tilgjengelig med hele seks motoralternativer, hvorav hele tre V8-motorer: 420 CDI, 500 og 63 AMG. Sistnevnte kan skilte med hele 510 hestekrefter og 0 til 100 på utrolige 5,0 sekunder. Til gjengjeld koster den rundt 2,4 millioner kroner, noe som effektivt forhindrer den fra å bli en bestselger.

Innstegsutgaven

Vi har i dag tatt for oss den rimeligste utgaven, den dieselmotoriserte ML 280 CDI. Men heller ikke denne er spesielt rimelig - på prislappen står det 872.000 kroner. Nå er det ikke Mercedes-Benz og merkets importør som stikker av med alle disse pengene - mer enn 500.000 kroner ender opp i statskassen. Men det endrer ikke faktum - ML 280 CDI koster omtrent dobbelt så mye som en tipp-topp utstyrt folke-SUV av typen Mitsubishi Outlander eller Volkswagen Tiguan.

Veldig mye mer for pengene

Vis mer
VÅR VURDERING:
Mercedes-Benz ML 280 CDI
Pris: 872.000 kroner
KARAKTER: 6 av 10
 
PLUSS:
Komfort
Motor
Fremkommelighet (m. luft/terrengpakke)
Kvalitetsopplevelse
 
MINUS:
Lite fleksibelt interiør
Lite moderne interiør
Lite intuitiv betjening
Plassutnyttelse
Vis mer


Er Mercedesen verdt så mye penger? Nei, fra et fornuftsbasert perspektiv er den selvsagt ikke det. En Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D Instyle+ til snaue 450.000 kroner er langt bedre utstyrt, bedre garantert (5 vs 3 år), har flere sitteplasser (7 vs 5), bedre benplass i baksetene og tilbyr bedre fleksibilitet. Riktignok er den ikke like rask (10,8 vs 9,8 sek), men til gjengjeld bruker den mindre drivstoff.

Gjennomarbeidet og komfortabel

Hvorfor er det da i det hele tatt noen som vurderer en bil som ML 280 CDI? Vel, selvsagt er det en del mennesker som er opptatt av stjernen i grillen og som ønsker å demonstrere visse verdier ved å velge en slik bil.

Men det finnes også rasjonelle argumenter for å velge en premium-SUV som ML. Helt fra man åpner førerdøren blir det nemlig åpenbart at denne bilen er langt mer gjennomarbeidet og påkostet enn nevnte folke-SUVer. Blant annet er støyisoleringen av en helt annen klasse, noe som sammen med et avansert hjuloppheng resulterer i mye høyere komfort enn folke-SUVene kan skilte med. Dette poenget blir enda mer påfallende når bilen er utrustet med luftfjæring (ekstra), slik vårt testeksemplar var.

Automatgir og V6-motor

Og selv om benplassen i baksetene er svak med utgangspunkt i bilens utvendige lengde, kompenserer ML ved meget god kupébredde og takhøyde. Kjøre- og bremseegenskapene holder meget høyt nivå og automatgirkassen, som har hele syv trinn, produserer en myk kjøreopplevelse. Vi må selvsagt heller ikke glemme det faktum at den store V6-dieselen er av en helt annen klasse enn de 2,0 liter store dieselfirerne vi stort sett finner i folke-SUVene.

Samtidig er kupeen meget gjennomarbeidet, noe som reflekteres nærmest uansett hvor man vender blikket. Alt fra instrumenter og ratt til taklyskonsoll og dashbord vitner om at man her befinner seg i en premium-bil. ML leveres også med fire solskjermer og meget god forsegling av døråpningene.

Rå fremkommelighet

«Men det finnes også rasjonelle argumenter for å velge en premium-SUV som ML. Helt fra man åpner førerdøren blir det nemlig åpenbart at denne bilen er langt mer gjennomarbeidet og påkostet enn nevnte folke-SUVer.»


ML kan også skilte med en imponerende fremkommelighet, spesielt når den er utrustet med luftfjæring og terrengpakke. Førstnevnte gir blant annet øket bakkeklaring (26,1 vs 18,0 cm) og mulighet for å variere markfrigangen. Terrengpakken gir enda bedre bakkeklaring (29,1 cm), samtidig som eieren får lavgirserie og mulighet for låsing av både senter- og bakdifferensialene.

Variabel bakkeklaring er blant annet fantastisk i dyp snø. Hvis man er usikker på om snødybden er for stor for forsering, kan man for eksempel først forsøke seg med offroadnivå 1. Hvis man ender opp med snø under buken, noe som i de fleste andre biler betyr at man har dummet seg ut, er det bare å koble inn offroadnivå 3 og rygge pent ut igjen.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Enkelte svake løsninger

Men, ML skal selvsagt ikke sammenlignes med biler som koster det halve. I stedet må bilen holdes opp mot sine reelle konkurrenter, biler som BMW X5, Land Rover Range Rover, Lexus RX 400h, Porsche Cayenne og Volvo XC90.

Og når listen legges høyere, blir ikke alt like rosenrødt. For eksempel er navigasjonsskjermen liten. Og den såkalte Command-betjeningen i dashbordkonsollen fremstår som tungvinn og gammeldags. Menysystemet i kjørecomputeren, som betjenes via rattet, er heller ikke spesielt intuitiv. Midtarmlenet kan ikke justeres verken i høyde- eller lengderetningen og vi bet oss merke i knirkelyder fra lasterommet når underlaget var spesielt utfordrende. Parkeringsbremsen aktiveres via et gammeldags fotbrekk og en voldsom kardangtunnel stjeler masse fotplass på andre seterad. Samtidig er bakseteløsningen tradisjonell og lite innovativ.

Motor

Vis mer
Mercedes-Benz ML 280 CDI
  
Pris (eks. frakt og levering)872.000 kr
Pris innstegsmodell872.000 kr
Lengde4.781 mm
Bredde1.911 mm
Høyde1.815 mm
Slagvolum2.987 ccm
Effekt190 hk/4.000 o/min
Dreiemoment440 Nm/1.400 o/min
Girkasse/TrinnAut/7
Aks. 0-100 km/t9,8 sek
Forbruk (blandet)0,94 l/mil
CO2-utslipp (blandet)249 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer6 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Ja/1
Nybilgaranti3 år
Vis mer


Motoren har 3,0 liter slagvolum (samme som 320 CDI) og produserer 440 Nm fra 1.400 til 2.800 o/min. Maksimal effekt - 190 hestekrefter - er på plass allerede ved 4.000 omdreininger, noe Mercedes-Benz har tatt konsekvensen av ved å legge inn girskiftene mellom 3.800 og 4.150 omdreininger, avhengig av gir. Det smale registeret, kombinert med det faktum at girkassen har hele syv trinn, betyr svært hyppig giring. Ja, de tre første girene gir seg faktisk ved henholdsvis 35, 55 og 85 kilometer i timen.

Dette er usedvanlig lave hastigheter og innebærer at girkassen må utføre hele tre skift på veien mot 100. Derfor fremstår 0 til 100-tiden på 9,8 sekunder som noe optimisk. Ved hjelp av venstrefotbremsing er det nok mulig å komme ned mot denne tiden, men ved normal bruk vil de fleste ende opp på mellom 10,0 og 11,0 sekunder. Med tanke på at vi her snakker om en firehjulsdrevet bil med egenvekt på hele 2.110 kilo og automatgir, er imidlertid akselerasjonsevnen godkjent.

Med tanke på overnevnte blir det også forståelig at motoren trenger en del drivstoff. Men et forbruk på 0,94 liter diesel per mil ved blandet kjøring, noe som resulterer i utslipp av hele 249 gram CO2, er etter vårt syn for mye selv for en slik bil i 2009. Vi nevner imidlertid at partikkelfilter er på plass og at bilen kan trekke hele 3.500 kilo på kroken. Vi må også huske å nevne at V6-motoren har en fin og myk gange og produserer en - til å være diesel - vakker motorlyd.

Girkasse

Vi har allerede vært innom girkassen, men tar med at den er usedvanlig grei å betjene via en liten spak oppe ved rattet. I hvert fall etter at man har vendt seg av med å bruke girspaken som vindusviskerhendel. Momentomformeren bruker noe tid på å summe seg ved fullt pådrag fra stillestående, men er ikke blant de tregeste vi har vært borti. Og de hyppige girskiftene utføres på en komfortabel måte.

Kjøreegenskaper

På veien kjennetegnes bilen først og fremst ved høy komfort, spesielt med luftfjæring. ML klarer ikke i samme grad som Porsche Cayenne og BMW X5 å kamuflere det faktum at den er en høy firehjulstrekker og er ikke like sportslig og kjøreglad som disse. Sammenlignet med de fleste andre konkurrentene, klarer bilen seg imidlertid godt, i hvert fall med elektronisk styrte støtdempere i Sport-modus. Bilen sitter godt i svingene og krenger mindre enn det som er vanlig i SUV-klassen. Vi kunne imidlertid ønsket oss en mer direkte og presis styring.

Utstyr

«ML kan også skilte med en imponerende fremkommelighet, spesielt når den er utrustet med luftfjæring og terrengpakke. »


Med tanke på utropsprisen, vil nok mange la seg overraske over at standardutstyrslisten ikke er lengre enn det den er. Da må man imidlertid være klar over at premiumprodusentene har for vane å avspise sine kunder med relativt lite utstyr i sine grunnutgaver. Vår erfaring er for øvrig at Mercedes-Benz-importøren gjennomgående er rausere enn sine konkurrenter på nettopp utstyrsområdet, noe som delvis forklarer hvorfor Mercedes vanligvis er dyrere enn sammenlignbare konkurrenter.

I denne sammenheng er det også greit å være klar over at premiumprodusentenes utstyr ofte er mer påkostet og avansert enn tilsvarende utstyr i mer ordinære biler. Dette gjelder en rekke komponenter som klimaanlegg, pollenfiltre, fuktsensorer, setevarmere, xenonlykter, stereoanlegg, radiotunere, antenner og elektronikk generelt. For eksempel er premiumprodusentens fartsholdere som regel koblet til bremsene, slik at den programmerte farten også holdes i nedoverbakker. Dette er sjeldent å finne i ikke-premium-biler.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Men - for å være konkret kan vi fortelle at ML 280 CDI blant annet leveres med en-sones elektronisk klimaanlegg, integrert og rattbetjent radio, bremsebasert fartsholder, regnsensor, kjørecomputer, dekktrykkmonitor og skinntrukket ratt. I tillegg kommer elektrisk justering av høyde, sitteputevinkel og seterygg for begge forseter, tåkelykter og 17-toms alufelger. Metallic lakk følger også med på kjøpet, noe som er uvanlig.

Sikkerhet

ML har selvsagt seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Den aktive sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP) og avansert bremseteknologi. Vi bet oss også merke i at bilen har dødvinkelsoner i begge sidespeil og et kratig horn. ML ble testet hos Euro NCAP så sent som i fjor, og oppnådde der gode resultater - i hvert fall fra passasjerenes perspektiv. Påkjørseltesten, som simulerer bilens behandling av myke trafikanter, gikk derimot svært dårlig.

Konkurrenter

Vis mer
ALTERNATIVENE
Stor-SUV - premium
Klasseleder: BMW X5
(Klasseleder kjøreegenskaper: Porsche Cayenne)
 
Deltakere (per april 2009):
Audi Q7 (7 seter)
BMW X5 (7 seter)
Cadillac SRX (7 seter)
Jeep Commander (7 seter)
Jeep Grand Cherokee
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport
Lexus RX 400h
Mercedes-Benz GL
Porsche Cayenne
Toyota Land Cruiser V8
Volkswagen Touareg
Volvo XC90 (7 seter)
Volkswagen Touareg
Volvo XC90 (7 seter)
 
Outsidere:
Audi Q5
BMW X6
Mazda CX-7
Mercedes-Benz R-klasse
Subaru Tribeca (markedsføres for tiden ikke)
Volvo XC60
Vis mer


For ti år siden var premium-SUVer en sjeldenhet og første generasjon ML hadde derfor svært få konkurrenter. I dag er situasjonen en helt annen - samtlige premiummerker har minst én SUV på programmet og også mer folkelige produsenter, som Mazda, Subaru og Volkswagen, har forsøkt seg i dette segmentet.

Mercedes-Benz mener åpenbart at SUV-klassen er særdeles viktig og kan i dag skilte med utrolige fire SUV-modeller; veteranen G-klasse, kjempen GL, nykommeren GLK og ML. I tillegg kommer R-klasse, som nok også har stjålet kunder fra andre merkers premium-SUVer.

Faktum er uansett at du som er så heldig å ha råd til en stor premium-SUV, har svært mange modeller fra en rekke merker å velge blant (se faktaramme).

Konklusjon

Mercedes-Benz ML er en meget komfortabel bil. Med luftfjæring og terrengpakke er den også blant de mest kompetente terrengkjøretøyene i sin klasse. Vi kan skrive under på at ML er en trofast venn i vinterhalvåret.

Spesielt stor innvendig er den imidlertid ikke. Vi synes heller ikke kupeen fremstår som spesielt moderne, verken når det kommer til utseende, fleksibilitet eller funksjonalitet. Enkelte vil også mene at dens brautende fremtoning er et argument mot bilen.

Vår klassefavoritt er for tiden BMW X5, som slår ML på en rekke områder. X5 har blant annet mer spenstige og stasjonsvognaktige kjøreegenskaper og tilbyr tre seterader.

Den som mener at kjøreegenskaper er av avgjørende betydning bør vende blikket mot Porsche Cayenne, mens den som er opptatt av pris ikke må glemme Volvo XC90.

Vær også oppmerksom på de langt rimeligere modellene Audi Q5 og Volvo XC60. Selv om de er mindre enn ML på utsiden, tilbyr de nesten like god innvendig plass som ML.

Men - hvis komfort står øverst på dagsorden, fremstår ML opplagt som et av klassens beste kjøp.

Les også:
Alle våre tidligere ML-tester
Vår grundige lanseringsomtale av ML
Omtale av ansiktsløftingen