<b>DU STYRER ALT BAKFRA: </b> En rekke knapper samt fjernkontroller, kan du styre det meste i bilen.  Foto: ANDREAS LINDLAHR
DU STYRER ALT BAKFRA: En rekke knapper samt fjernkontroller, kan du styre det meste i bilen. Foto: ANDREAS LINDLAHRVis mer

Test: Mercedes-Maybach S

Den skal være verdens mest stillegående bil, hevder Mercedes. Men den er ikke akkurat anonym.

Dagens S-klasse er en formidabel suksess for Mercedes. Aldri har noe merke solgt flere luksusbiler; over 100 000 det første produksjonsåret.

I dag utgjør S-klasse sedan i to lengder, coupé og nå Maybach som er 22 cm lenger enn lengste S-klasse. Med en total lengde på drøyt 5,4 meter, er det mange som ikke vil få den inn i garasjen.

Akselavstanden på 3,3 meter (20 cm lenger enn lang S-klasse), kommer utelukkende baksetepassasjerene til gode.

LES OGSÅ: Vi har testet Mercedes S500 Plug-in Hybrid.

Optimal passasjerbil

En etter en kommer de rullende inn og henter oss. Privatsjåfører med rynkefrie dresser, hvite hansker og pilotbriller later som de ikke har det gøy på jobb. Døren åpnes. Vi skal få en smak av den fine verdenen.

Her er hovedkonkurrenten.

Det er en orgie i skinn, crome og hvite tykke lammeskinnstepper. Klimaanlegget har ekstra filtrering samt duft fra en eksotisk tresort. Bakfra har vi kontroll på stort sett alt, med unntak av gasspedalen.

Les mer om Mercedes-duften HER.

Et lydanlegg fra Burmeister masserer øregangene og fjerner 70 liter fra bagasjerommet. Vinkjøleren og champagneglassene i sølvplett krymper bagasjerommet ytterligere. Begge deler er ekstrautstyr.

En runde gjennom menysystemet med fjernkontrollen setter gir meg tilgang til nett, navi, underholdning og flere massasjeprogram.

LUKSUS: Tykke lammeskinnstepper gjør noe med luksusfølelsen. Foto: RUNE M. NESHEIM
HEADSET: Man må ikke plage alle med personlig musikksmak. Det finnes to slike for baksetene. Foto: RUNE M. NESHEIM
EKSTRA: Et voldsomt lydanlegg fra lydeksperten Burmeister er tilgjengelig. Anlegget forsterker stemmene til forsetepassasjerene og sender det til høyttalerne bak. Foto: RUNE M. NESHEIM
POP up Diskantene i dørene vrir seg ut ved oppstart. Den lysende ringen er i samme farge som andre lysstriper i interilret og kan byttes i flere farger og selvfølgelig dimmes. Foto: RUNE M. NESHEIM
STJELER PLASS: Burmeisteranlegget stjeler 70 liter av bagasjerommet. Vinkjøreren spiser også mye plass. Begge deler er ekstrautstyr. Foto: RUNE M. NESEHIM


BAKSETEBIL: Dette er hva Maybach egentlig dreier seg om. Ekstrem luksus for de som sitter bak. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Genial stol

DE MAGISKE KNAPPENE: Varme, kjøling, justering og minne er ikke vanlig bak. Med liggestol-knappen dytter frem forsetet, vipper frem nakkestøtten og trekker frem en skammel samtidig som baksetet transformeres til en liggestol. Foto: RUNE M: NESHEIM Vis mer



Et klikk på knappen med liggestolsymbolet sender passasjerstolen fremover, senker nakkestøtten fremover så jeg ser veien og skyver frem en skammel samtidig som stolen jeg sitter i transformeres til en liggestol.

Gardiner på alle vinduer kan rulles opp og det såkalte Magic Sky Control-soltaket stilles på mørkt med små tastetrykk.

COWBOY: Vårt første møte med Maybach inkluderte en times tur med privarsjåfør. Etterpå fikk vi kjøre dem selv. Sjekk lakkfinishen - matt sølv. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Hysj

Mercedes hevder at Maybach er verdens stilleste bil i baksetet. Det viktigste tiltaket for å få det til er å gjøre bakdøren kortere. Store karosseriflater beveger seg, særlig ved forbikjøringer også videre. Det gir vibrasjonsbølger i kupeen. Med kortere dører blir dette bedre.

STØYDEMPING: Aerodynamikkansvarlig Martin Konermann fikk dempet interiørstøyen betraktelig da de kortet dørene og flyttet trekantvinduet inn i karosseriet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Trekantvinduer plassert i bakdørene ga også hodebry. Plasseringen tillater ikke nok demping. Ved å flytte dette inn i karosseriet har man kunnet gjøre jobben skikkelig. Bakdørene er i tillegg utstyrt med bedre gummilister og hele bilen har doble glass.

Det er i tillegg brukt rikelig med isolasjonsmateriale i bakveggen mot bagasjerommet, og dekkene er skumbelagt inni for å redusere støy.

LES OGSÅ: Mercedes S-klasse Coupé setter standard i klassen.

Snakker gjennom mikrofoner.

Prating i den lange bilen foregår med senket stemme. Fremover bærer lyden godt, men for at de foran skal slippe å snu seg, brukes HD-mikrofonene til telefonen. Pratingen sendes til høyttalerne i taket, samt i bakdørene, og justeres selvsagt etter farten.

Et par andre bieffekter av HD-mikrofoner er langt bedre telefonstemme og færre misforståelser med Siri dersom du bruker iPhone. Dette er ikke aktuelt for Norge.

Skanner veien

Du flyter kledelig silkemykt avgårde på myke dempere. Et kobbel med kameraer skanner veibanen foran deg og forbereder demperne på hvert eneste sandkorn de har i vente.

XK: Mercedes:Maybach deler det aller meste med ordinær S-klasse og produseres på samme samlebånd. Foto: ANDREAS LINDLAHR Vis mer


Det finnes en sportsknapp både til motoren og understellet, men den blir aldri noen racerbil. Når det er sagt, så merker man egentlig ikke spesielt til den lange akselavstanden når man endelig kommer bak rattet å få kjøre selv.

Førermiljøet er nemlig copy-paste fra S-klasse og det er ingen dårlig attest.

Maybach er lett å kjøre alt for fort med, og det gjøres grasiøst med følelse av full kontroll. Den nye 9-trinns tradisjonelle automatgirkassen girer silkemykt.

BEST FORAN: Joda, du har det som en konge i baksetene, men selv om Maybach er lang, føles den utrolig potent og lettkjørt på en grasiøs måte. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Store markeder

Det er ikke tilfeldig at vi befinner oss i California. Her er Maybahs største marked, i tillegg til Kina, som elsker lange sedaner, samt nyrike russere og Saudi Arabia. Og markedet vokser.

Maybach

Navnet dukket først opp hos Mercedes i 2001. De kunne ikke sitte stille å se på at BMW og VW ville forsyne seg av ultra-luksusmarkedet med oppkjøpene Rolls Royce og Bentley. Mercedes eide navnerettighetene på Maybach, som var et luksusbilmerke mellom 1921 og 1940.

Wilhelm Maybach var mannen som sammen med Gottlib Daimler bygget Mercedes første motor, og senere bygde biler til Rikingen Emil Jellinek, som var direkte årskak til bilmerket Mercedes Benz. (Datteren hans het Mercedes).

Maybach kom i krangel med konsernet og dannet eget luksusbilmerke. Senere skaffet Mercedes seg rettighetene til merkenavnet.

Maybach 57 og 62 ble lansert i 2001. Med 3500 solgte til svimlende priser mellom 400 0000 og en million Euro, vil ikke Mercedes selv kalle den en fiasko, men faktum var at den var så dyr å produsere fordi den ikke delte noe med andre Mercedes-modeller, at de allikevel tapte penger på hver eneste modell.

Ny strategi

Nå har de valgt å trekke Maybach inn i det ordinære S-klasseprogrammet.

Med lik front og hekk og etter eget sigende verdens lengste sidestruktur presset i et stykke, blir bilen bygget på samme samlebånd ordinær S-klasse. Det skal sikre klingende mynt i kassa.

LENGER: Maybach er 20 cma lenger mellom hjulene enn lang S-klasse. Den største forskjellen er bakdørene med triangelen flyttet bak i C-stolpen. Foto: ANDREAS LINDLAHR Vis mer


Stor eller større

LYDLØS: Det er først når du trår på at du hører V12-motoren. En noe lysere tone enn den blafrende V8-lyden. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



Glem Plug-in Hybrid og diesler. Her skal du komme med stil, ikke med stikkontakt eller diesekakling. At S600 kaster av seg 274 gram Co2 i den snille EU-syklusen får så være.

S500 er billigste modell. Den leverer solide 455 hk og majestetiske 700 Nm fra en 4,7 liters twinturbo V8. De som har hytte over tregrensa blir glad for at den kommer med 4-Matic til våren. S500 klarer 0-100 km/t på fem blank og stoppes på 250 km/t.

Bilen vi kjører er imidlertid toppmodellen S600, en twinturbo 6-liters V12 på hele 530 hk og monumentale 830 Nm fra lave 1900 omdreininger. Det høres ut som dynamitt, men den har akkurat samme fartsresurser som lillebror S500.

Du velger ikke V12 for å komme fortere frem. Du kjøper den bare fordi du har lyst på og har råd. Noen av teknikerne mener riktignok at den gir litt mindre vibrasjoner, men det klarte i hvert fall ikke vi å legge merke til....

Tar ALT på alvor

S-klasse er utstillingsvinduet til Mercedes. Her presenteres det ypperste av hva de kan by på. Alt finnes selvfølgelig også på sværingen.

Karosseriet inneholder en rekke aluminiums- og stålkvaliteter og nye sveiseteknikker for materialene er brukt for første gang i store skalaer.

MASSASJE FOR ALLE: Alle fire seter er utstyrt med sju massasjeprogrammer, inkludert et par program med varme. Foto: RUNE M. NESHEIM
ANALOGT: Klokken lages av velrenomerte IWC. Foto: RUNE M. NESHEIM
TRERATT: Tre, tykt skinn og metall preger interiøret, også rattet. Foto: RUNE M. NESHEIM
MONOGRAM: Midtkonsollene minner deg på at du har brukt penger på en dyr S-klasse. Foto: RUNE M. NESHEIM
SEKS LITER: V12-motor gir høy status hos de ultrarike selv om den ikke er raskere enn V8-modellen. Foto: RUNE M. NESHEIM
HJEMME: Det er her den hører hjemme, i motefargen Peridot Brown metallic, med eksklusivt nøttebrunt og svart skinn. Foto: ANDREAS LINDLAHR


En noe mindre bakdør gir bilen ekstra vridningsstiv og kollisjonssikker for bileieren, som naturligvis sitter bak.

Men er den bedre enn denne?

Aktiv sikkerhet er også på plass. S-klasse er ledende i dag, og Maybach er selvfølgelig utstyrt med alt. Det som er nytt for limoen befinner seg baki.

De sinnssyke stresslessene i baksetet byr på utfordringer i kollisjon. Vi tilbys ryggstøtte fra 19-43 graders helling, så det er konstruert beltefester som forandrer posisjon ved hjelp av små motorer avhengig av sittestilling for å gi optimal beskyttelse og komfort. Vi merket ikke noe til de mykes setebeltene mens vi heiste og senket setene i allefall.

Setebeltene er forøvrig utstyrt med egne kollisjonsputer. Ved en ulykke blir de nesten tre ganger så brede, noe som bidrar til sterkt redusert trykk på kroppen.

Mer luksus fra Mercedes

Maybach blir ett «sub-brand» på lik linje med AMG. AMG-modeller finnes som kjent i samtlige modeller, bortsett fra B-klasse.

Det betyr at vi kan forvente Mybach-versjoner av andre modeller i fremtiden, selv om Mercedes selv sier de ikke har noen konkrete planer om det nå. Samtidig antyder de at om det kommer en, vil det trolig bli en ultraluksuriøs SUV, og da går våre tanker til den store GLS. Kineserne vil gjerne ha den. Noen vil sikkert ha CLS og CLS Shoting Brake i Maybachversjon også.

Bentley bekrefter luksus-SUV.

Det vi imidlertid vet, er at det kommer en cabriolet-versjon, der bakerste halvdel av taket skrelles av, samt en Pullmannversjon med tre seterader.

Den blir ennå lenger enn forrige generasjon Maybach 62. Den blir altså over 6,2 meter lang og får en ekstra seterad bak sjåføren. Fremtiden ser med andre ord lys ut for de 250.000 ultrarike verden over.

Testresultat

Mercedes-Maybach

fantastik komfort, flott lydnivå, deilig massasje, effektive kjøreegneskaper, gjennomtenkt.

Kjedelig utseende, Ikke like overdådig som Rolls Royce.


Mercedes-MaybachS500S600
Motor:V8 twinturboV12 Twinturbo
Drivstoff:BensinBensin
Effekt:455 hk530 hk
Ved o/min:5250-55004900-5300
Moment:700 Nm830 Nm
Ved o/min:1800-35001900-4000
0-100 km/t:5 sek5 sek
Toppfart:250 km/t250 km/t
Forbruk l/mil:0,891,17
Co2 g/km:207274
Lengde:5.453 mm5.453 mm
Bredde:1.905 mm1.905 mm
Høyde:1.498 mm1.498 mm
Vekt:2.358 kg2.358 kg
Bagasjerom:  
Pris fra:1.194.886 kr FØR AVIFTER1.674.325 kr FØR AVGIFTER




Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her