Vis mer

TEST: Mercedes GLK 320

Mercedes har tatt steget inn i en ny klasse. De litt mindre SUVene har fått et nytt medlem, men stor motor er like naturlig selv om GLK er en forholdsvis liten bil.

«GLK tar svingene på strak arm, og baken på bilen jobber med deg og ikke mot deg. Det vil si at Mercedes har levert en velkjørende liten SUV som også underholder på veien.»


Selv om Stealth egentlig er ment for å gjøre kjøretøyer mindre synlige på radar, medfører også teknologien et særegent utseende. GLK har mange kanter og linjer som kanskje kan minne litt om fly og båter som er laget for å begrense radarrefleksjoner, men det som skiller denne fra de militære kjøretøyene, er at den neppe går klar av radarer som brukes til fartsmåling. Det er nok bare å roe seg ned, selv om det er vanskelig med såpass mye pulver foran torpedoveggen.

V6

Vi har lagt ut sak om GLK 220 fra før. Denne bilen klarer seg svært bra. 320-varianten skal lokke til seg kunder som er på jakt etter mer effekt, og ikke minst som har mer penger tilgjengelig. GLK 320 starter på drøyt 750.000 kroner, og det er omlag 190.000 kroner mer enn GLK 220. Man skal like kraftige motorer for å ta dette spranget prismessig.

Effektmessig er dette i orden. Bilen kommer med en treliters motor som er satt opp til å yte 224 hestekrefter, og dreiemomentet er 540 newtonmeter fra 1.600 til 2.400 omdreininger i minuttet. Dette gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 på 7,5 sekunder mens toppfarten er begrenset til 220 kilometer i timen. Det synes åpenbart Mercedes er nok.

[Ugjyldig objekt (3105604


Fin firehjulsdrift

Alt dette kjøres gjennom en syvtrinns girkasse og ut til alle fire hjulene. Systemet 4Matic oppleves som meget effektivt. Det fordeler i utgangspunktet drivkraften mellom for- og bakaksel i forholdet 45:55, og sperrer ved minimum 50 newtonmeter dreiemoment på den ene eller den andre akselen. Dette skjer via en flerplatekløtsj i senterdifferensialen. Systemet samarbeider med det elektroniske antiskrenssystemet (ESP) og det såkalte 4ETS-systemet som forsyner hjulet med best grep med mer moment for bedre fremdrift.

På testkjøring hadde vi ikke tilgang til verken glatt underlag eller terreng, men på lanseringen av bilen i Tyskland i fjor prøvde vi den på mye utfordrende terreng.

Lenk til den saken finnes i bunnene av teksten.

Sportslig

Dette er kanskje en av svært få modeller utenom AMG-programmet hvor sportslighet går hånd i hånd med komfort. For eksempel i forhold til ML, så er GLK veldig sportslig. Den føles som en liten GTI-vogn og trekkraften i motoren er selvsagt med på å skape denne opplevelsen. I tillegg er det fullt mulig å få den rundt svingene, og den er virkelig morsom å kjøre.

Akkurat dette var kanskje ikke så overraskende, men hvis vi sier at komforten er beholdt i tillegg, da blir det straks mer imponerende. Fjæringskomfort, lydnivå og generel oppførsel er en genial miks av fra begge leire.

Hva skjedde med bagasjerommet?

Plassen innvendig er grei både foran og bak, men dette er en bil hvor de høyeste skal være forsiktig med å bestille soltak. Det er pent og herlig på fine dager, men det senker takhøyden såpass at det kan være bedre å klare seg uten.

Av en eller anne grunn skar det seg når ingeniørene skulle ta i tu med baken. Det ble et snaut bagasjerom hvor en hockeybag nesten tar knekken på hele plassen. Her må det gjøres noe.

På veien

Det er helt sikkert at Mercedes med denne bilen har klart å løse flere oppgaver. Med vinterdekk i størrelse 255/50-19 den for eksempel gi godt driv opp mot fjellet. Terrengkjøringen som vi gjorde unna i Tyskland gikk fint. Når vi da legger til suverene landeveisegenskaper, nærmer vi oss kjøremessig en ganske komplett bil. SUV-følelsen bak rattet er lav, selv om man selvsagt sitter en del høyere enn i en lav bil. Det er oppførselen som ikke ligner på en høy bil, og det er bra. GLK tar svingene på strak arm, og baken på bilen jobber med deg og ikke mot deg. Det vil si at Mercedes har levert en velkjørende liten SUV som også underholder på veien.

Motoren trekker som et uvær og gjør selvsagt en god jobb i den forholdsvis lille bilen. Her er det rikelig med krefter og du har overskudd til alt du trenger på norske veier. 0 til 100 på 7,5 sekunder sier sitt, og når farten i tillegg leveres så støysvakt og komfortabelt blir langturen en nytelse.

Dieselmotor beviser igjen at man kan kose seg med mye krefter og lavt forbruk også. Blandet forbruk ligger på 0,78 liter per mil, og man skal huske på at dette er en motor med dreiemoment som ligger 10 newtonmeter over en 500-motor med 5,5 liters slagvolum og 388 hestekrefter.


Konkurrenter

GLK sliter med rivaler fra andre produsenter. BMW foreksempel, har en modell som heter X3. Motoren som sitter i xDrive30d kommer med 218 hestekrefter og 500 newtonmeter. Litt mindre effekt en Mercedesen, og bilen er i tillegg gammel. En ny X3 er på vei. Det er heller ingen prisfordel i å velge X3. X3 kommer også med en enda sterkere motor med to turboladere og 286 hestekrefter, men den koster 120-130.000 kroner mer enn disse "vanlige" modellene.

Audi har i likhet med Mercedes en ny bil på veien. De debuterer også i klassen med Q5. Trelitersvarianten 3,0 TDI med 240 hestekrefter og S-Tronic automatkasse (dobbelkløtsj), koster det samme som Mercedesen. Q5 er en flott bil, men Mercedes trekker det lengste strået. Audien er sprek, sportslig og lekker, men GLK har allikevel en bedre totalpakke.