Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Mercedes GLK - den rimelige utgaven

Her synes vi Mercedes har mestret kompromissenes kunst på en slik måte at GLK seiler opp som vår klassefavoritt.

(NB! Oppdatering: Vi minner om at DinSide Motor alltid opererer med nettopriser, altså unntatt frakt, leveringsomkostninger og andre sure ekstrautgifter, dette for at sammenligningsgrunnlaget mellom modeller skal bli riktig).

Året 2008 var året finanskrisen for alvor brøt ut, og også året premium-merkene for alvor entret kompakt-SUV-markedet - med unntak av BMW, som var pioneren med sin X3. Timingen var nok mer heldig enn planlagt når det gjelder det økonomiske. Hva angår miljøproblematikken, derimot, har den utvilsomt vært en av de viktigste beveggrunnene bak denne downsizing.

Freelander II

Den første modellen som forsøkte seg på kompakt-premium-segmentet etter BMW X3 var annen generasjons Land Rover Freelander. De to modellene spiller imidlertid på såpass forskjellige registre at det er vanskelig å anse dem som spesielt farlige konkurrenter for hverandre.

Flere protagonister

Nylig har imidlertid både Volvo (XC60), Audi (Q5) og Mercedes (GLK - dagens testbil), entret denne nisjepregede bilklassen, hver med sine særegenheter og prioriteter. For oss vil klasselederen være bilen som har de beste allroundegenskapene, altså den som lykkes best med de uunngåelige kompromissene uten å renonsere i for stor grad på noen av de vesentlige faktorene: Kjøreegenskaper og fremkommelighet, plass, komfort og støynivå, motorkraft og kjøreglede, forbruk og miljø, sikkerhet.

Vår vurdering:
Mercedes GLK 220 CDI
 
Pris: 566.000 kr
Karakter: 8/10
 
PLUSS:
Sprek og effektiv motor
Komfortabel og rask girkasse
Ergonomi og oversiktlighet
Sikkerhet
Generelt kvalitetsinntrykk
 
MINUS
Lite bagasjerom
Noe vind- og rullestøy
Litt skuffende bakseter


I tillegg kommer faktorer som vi ikke objektivt kan vektlegge, slik som "må-ha"-faktoren, design, image, forventninger om driftssikkerhet og kvalitet totalt sett. Vi må angående sistnevnte begrense oss til å vurdere det inntrykket av kvalitet bilen gir.

Vi har tidligere testet både Volvo XC60 2.4d og Audi Q5 2.0 TDI, altså innstegs-dieselversjonene til hver av nykommerne. Når det gjelder Mercedes har vi tidligere bare kjørt V6-dieselen i 320 CDI og en førproduksjonsversjon av dagens testbil med litt annerledes karakteristikk.

Men her kommer altså testen av den rimeligste Mercedes-aktøren i klassen "kompakt-SUV - premium".

Foto: Knut Moberg Vis mer
Mercedes GLK 220 CDI
Pris (eks. frakt og levering) 566.000 kr
Pris innstegsmodell566.000 kr
Lengde4.528 mm
Bredde1.840 mm
Høyde1.698 mm
Slagvolum2.143 ccm
Effekt170 hk / 3.200 - 4.800 o/min
Dreiemoment400 Nm / 1.400 - 2.800 o/min
GirkasseAut/7
Akselerasjon (0-100 km/t)8,8 sek
Forbruk (blandet, EU-norm)0,67 l/mil
CO2-utslipp176 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Garanti3 år


Rimelig innstegsversjon

På samme måte som Audi Q5 er basert på A4, deler GLK plattform med den firehjulsdrevne versjonen av Mercedes C-klasse. Da GLK ble lansert i Norge i oktober i fjor kom den først kun med V6-motorene. Men siden påske har Mercedes kunnet tilby denne attraktivt prisede 220 CDI-versjonen (566.000 kroner). Vi så virkelig frem til å kjøre GLK med denne motoren, for vår første erfaring med det nye, avanserte dieselaggregatet i nye E-klasse var en meget positiv opplevelse. Men la oss først se litt på interiøret.

Førermiljø og forseter

Det er lett å finne seg til rette bak rattet i GLK. forsetene lykkes i kompromisset fasthet/komfort og de gir god støtte både på sidene og i rygg. Selve interiørdesignen minner om C-klasse, er utpreget kantete og virker solid og velbygd. Seriøst. Testbilen hadde aluminium-finish; alternativt kan man velge treverk eller tekstilbasert finish. Kvalitetsfølelsen er der, men her er Audi Q5 minst like god - i GLK er dashbordkonsollen litt skuffende hva angår materialvalg (standard tynn mattsvart plast). Dette er pirk, men i denne priskategorien er det vår plikt å pirke. Romslighetsfølelsen er god i forsetene - selv om den ikke står i forhold til den utvendige bredden på 184 centimeter. Imidlertid kan det bli litt knapt med klaring i biler utstyrt med soltak. Dette er altså et ekstrautstyr man bør vurdere å klare seg uten hvis man er høyere enn snittet og lang i overkroppen. Ergonomien er god, instrumenteringen oversiktlig og betjeningen med Comand-dreiehjulet passe intuitiv.

Bakseter og bagasjerom

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Lenger bak i bilen står det ikke fullt så bra til, og her finner vi det vi måtte ha av ankepunkter i forhold til GLK. Allerede for å komme inn i den bakre avdelingen er den begrensede åpningsvinkelen på bakdørene til sjenanse. Når man først har kommet inn er der for så vidt relativt god plass tatt i betraktning bilens kompakte dimensjoner, men benplassen er noe knapp, og selve baksetet er mer en benk enn skikkelige seter, når man sammenligner med forsetene. Ikke for det - man sitter greit nok, men altså - det ville vært velkomment med litt mer konturer. Når det gjelder bagasjerommet er det greit og enkelt det trangeste i klassen, men godt utnyttbart. (X3 og XC60 gjør det bedre, men ikke mye bedre). Det skal sies at det finnes et trau med små oppbevaringsrom under gulvet, og under der igjen ytterligere noen liter til odde gjenstander.


Utstyr

Mercedes har et greit utstyrsnivå på GLK i utgangspunktet. 7G-Tronic-automatkassen er standard, likeledes 17-tommers alufelger, Agility Control-demperne, syv kollisjonsputer, bakkestarthjelp, fartsholder, varsler for tap av dekktrykk, Audio 20 CD lydanlegg, regnsensor, Bluetooth- og Aux-tilkobling, tåkelys og to-sone klimaanlegg, for å nevne noe. Vi ble faktisk overrasket over hvor bra standardversjonen av GLK er utstyrt til prisen på 566.000 kroner. Her når verken Audi eller BMW opp.

Sikkerhet

Sikkerhetsmessig er GLK på et høyt nivå med syv kollisjonsputer som standard og mulighet for ni. Antiskrensprogram (ESP) av siste generasjon er selvsagt standard, og som tilvalg kan man få bilen utstyrt med Mercedes' avanserte Pre-Safe-system som blant annet strammer setebeltene og lukker sidevinduer og soltak når sensorene registrerer farlige situasjoner. Systemet ble introdusert i Mercedes S-klasse og øker sjansene for å overleve i enkelte kritiske situasjoner.

Når dete gjelder bremsene er de imponerende kraftige og forutsigbart progressive. Nedbremsingene vi foretok med full kraft foregikk stabilt og trygt både rett frem og i sving. Så er de da også dimensjonert for kraftig motorisering - ja, for selv i denne innstegsversjonen er det godt med fartsressurser. Det bringer oss til kapitelet drivlinje. La oss nå se nærmere på motor og girkasse.

Firesylindret biturbo

Med unntak av den gamle Geländewagenversjonen 240 GD med sine litt stusselige 72 hestekrefter som hovedsaklig har tjent som militærkjøretøy, er dette første gang Mercedes tilbyr en firesylindret dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift.

Kraft og harmoni

Vi opplevde motoren som meget kraftfull og harmonisk, og den har kraftreserver nok for den tunge bilen (GLK veier fra 1.770 kilo uten fører). Motoren har, som forgjengeren, også kalt 220 CDI, et slagvolum på 2.143 ccm. Dette er tilfeldig - blokken er nemlig ny og boring og slaglengde er annerledes. Motoren mates av to to-stegsturboladere. Dette gir den en maksimal effekt på 170 hestekrefter fra 3.000 til 4.200 omdreininger og et solid dreiemoment på 400 newtonmeter fra 1.400 til 2.800 omdreininger - med andre ord, her tar det virkelig av tidlig.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Denne motoren kommer som BlueEfficiency-motor, det vil si at en del ekstra grep er tatt for å redusere forbruk og utslipp. Testbilen ga oss da også en god overraskelse i så måte. Da vi kjørte førproduksjonsmodellen under GLK-lanseringen fikk vi nemlig opplyst at CO2-utslippet ble meget akseptable 183 gram per kilometer. Dette var fortsatt riktignok dårligere enn BMWs Efficient Dynamics representert ved X3 2.0/177 hk som, med automat, kan skilte med 178 gram per kilometer. Men så viser det seg at Mercedes har forbedret sin motor ytterligere slik at de nå kan oppgi et CO2-utslipp på 176 gram per kilometer. (Blandet forbruk: 0,67 liter/mil). Tatt i betraktning den svært gode kjøreopplevelsen motoren gir og hvor sprek den er, er dette meget gode verdier.

Komfort og kjøreegenskaper

Foto: Knut Moberg Vis mer


Man glemmer ganske fort at man kjører en SUV når man har rattet GLK en stund, særlig ved litt aktiv kjøring på svingete veier. Sittestillingen er selvsagt høyere enn i en mellomklassebil som C-klasse, men Mercedes har vært utrolig flinke til å kompensere for det høyere tyngdepunktet slik at kjøreopplevelsen ikke lider under det. Vi opplevde testbilens kjøreegenskaper som både betryggende og inspirerende med begrenset understyring og god hjelp fra hekken gjennom aktivt forserte svinger. Det skal sies at testbilen var utstyrt med sportspakke, hvilket medfører at den ligger lavere på veien og selvsagt, med sine 20-tommers alufelger gir en annen veifølelse enn standardmodellen med 17-tommere. Standardmodellen vil nødvendigvis oppleves mindre "skarp" i kjøreegenskapene.

Men det er Agility Control-demperne - og de er standard - som står for mye av de gode veiegenskapene GLK kan skilte med. Dette er ingen hyper-avansert elektronisk gimmick, men en besnærende enkel - og effektiv - løsning basert på samspill mellom to ventiler i demperne. Det er i praksis en situasjonsbestemt støtdemperregulering, og besørger et godt kompromiss mellom fasthet/fravær av krenging - og komfort. Og nettopp når det gjelder komfort må vi si oss imponerte over det Mercedes har fått til. Komforten er meget god og ujevnheter filtrert meget effektivt - og det til tross for sportsunderstell og lavprofildekk. Et bevis på at komfort og sportslighet kan forenes - god komfort behøver ikke være ensbetydende med duving, dykking og krenging.

Mercedes benytter selvsagt 4Matic-systemet sitt, en type firehjulsdrift som i utgangspunktet fordeler dreiemomentet mellom for- og bakakselen i forholdet 45% foran / 55% bak. Fordelingen av kreftene foregår via en senterdifferensial med flerplatekløtsj. (Mercedes tilbyr ingen versjon med tohjulsdrift - noe Volvo er alenee om i segmentet).

Uansett: Det er bare å se på bildene av testbilen, så skjønner man at denne ikke er beregnet for terrengkjøring. Men GLK er faktisk velegnet også som offroad-kjøretøy, noe vi erfarte under lanseringen i Tyskland. Da dropper man selvsagt sportspakken og velger "offroad-pakke" i stedet.

Konkurransedyktig

Alternativene
Kompakt SUV - premium
 
Klasseleder: Mercedes GLK
 
Deltakere (per juni 2009)
Audi Q5
BMW X3
Land Rover Freelander
Volvo XC60


Mercedes Norge regner med å kunne selge mellom 400 og 500 eksemplarer i et fullt år, og det burde være et oppnåelig mål. 566.000 kroner er nemlig prisen på GLK 220 CDI med sine 170 hester og 400 newtonmeter, og da er som vi har sett listen over standardutstyr akseptabel. Etter vår kjøreopplevelse med denne versjonen kan vi trygt si at den er bra nok i massevis, og at man skal være særdeles opphengt i V6-motorenes fortreffelighet for å betale nesten 190.000 kroner mer for en 320 CDI. Hvordan står den seg så i forhold til de relativt få konkurrentene?

Konkurrenter

Vi ramset opp konkurrentene innledningsvis i forbindelse med historikken til dette svært unge markedssegmentet - "kompakt-SUV - premium". Når det gjelder eldstemann i segmentet, BMW X3, fikk den riktignok en ansiktsløftning for to år siden og er minst like sprek og sportslig som Mercedesen. Men med unntak av et noe større bagasjerom er det ikke mye mer enn det den kan skilte med av argumenter mot GLK. Når garantien kun er to år og utstyrsnivået adskillig mer begrenset til en pris på 539.000 kroner, anser vi GLK som ikke bare en bedre bil - og et bedre kjøp. Men vi er meget spente på hva BMW vil varte opp med med neste generasjon X3 som er under utvikling.

Når det gjelder Land Rover Freelander gjelder mye av det samme - men med motsatt fortegn. Her er komforten god og bilen er dugendes utenfor vei - men det er Mercedesen også hvis man koster på seg en Offroad-pakke. Freelander med en adskillig spakere motor, treg automatkasse og fravær av inspirerende kjøreegenskaper kan med sin prislapp på 532.000 kroner muligens være interessant for "gentleman-farmers", men den slår ikke GLK.

Vi testet nylig Audi Q5 med 7-trinns S-Tronic-girkasse (fra 548.000 kroner) og dette er utvilsomt en bil som ligger nært opp til dagens kandidat konkurransemessig. Tross Audiens noe bedre plassforhold og jevngod komfort anser vi at GLKen er hakket bedre når pris/total-ytelser settes opp mot hverandre.

Volvo XC60 med den nylig oppgraderte 2.4-dieselen - fortsatt på 163 hestekrefter på versjonen med firehjulsdrift, men nå med et dreiemoment på massive 420 newtonmeter - koster 558.000 kroner med automat og et omtrent jevngodt utstyrsnivå. Vi har kjørt bilen med de nå utgåtte motorene og regner med at denne bilen nå er en del bedre når det gjelder drivlinjen - ytelser og effektivitet. Volvo er også meget god på komfort og sikkerhet men har fortsatt ikke like god motorkarakteristikk og like inspirerende kjøreegenskaper. Til samme pris anser vi dermed også her Mercedes GLK som - riktignok knepen - favoritt.

Konklusjon

Både Volvo og Audi er altså sterke konkurrenter. BMW X3 er moden for utskiftning og kan nå ikke engang anbefales spesielt for de mer sportslig anlagte - Mercedes vil kunne tilfredsstille også disse.

Vår konklusjon er at GLK etter vår mening leverer den beste totalpakken i dette markedssegmentet i dag.