Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

TEST: Mercedes CLS Shooting Brake

Vi har testet det som vel må være den mest elegante stasjonsvognen på markedet.

Design. Det er det denne bilen dreier seg om. Som de gjorde det for 9 år siden med lanseringen av den første CLS, har Mercedes igjen gått i bresjen for gjenninføringen av et designuttrykk som i tidligere tider karakteriserte noen av de mest luksuriøse automobile kreasjonene.

Finurlig krysning av stilarter

Ekte shooting brake: Volvo 1800ES fra 1971. Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Mercedes CLS Shooting Brake er basert på sedanen CLS, som navnet indikerer. Den er dermed også basert på E-klasseplattform. Når det gjelder benevnelser av sine modeller fortsetter for øvrig Mercedes å være kreative. Med fare for å gjenta oss selv: Her i DinSide er vi litt konservative når det gjelder bruken av ord som coupé (eller kupé, som vi skriver), og shooting brake. Ingen av dem skal ifølge våre historiske referanser ha mer enn en dør på hver side.

Mercedes-Benz CLS prøvekjørt

Førermiljøet i Mercedes-Benz CLS Shooting Brake er mindre spektakulært enn bilens ytre. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Takket være et mer langstrukket tak enn i standard CLS, blir takhøyden i de romslige baksetene riktig bra, også i versjonen med soltak. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
NØKTERN LUKSUS: Noen vil kanskje finne et så mørkt interiør noe dystert, men det er utvilsomt klasse over det, og det finnes selvsagt også lyse farger tilgjengelig for de som måtte foretrekke det. Foto: Per Ervland
Premium-konsoll: CLS Shooting Brake byr på det samme som sin sedan-bror i interiøret. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Flott eller tja?

Vi tilhører altså de som synes dette er den flotteste stasjonsvognen på markedet. Uformelle rundspørringer har gitt et litt mer nyansert resultat. Noen synes den ser ut som en uformelig kladd fra noen vinkler, mens andre synes den ville passe best som likbil. Flertallet av de vi har snakket med under testperioden har imidlertid vært enig med oss. I fotoalbumet finner du tilstrekkelig med bilder fra alle synsvinkler til å kunne gjøre deg opp en velfundert mening.

Vi har kjørt muskelbunten E 63 AMG S - et vanvittig råskinn kamuflert som familiebil.

Stor bil

CLS Shooting Brake ser større ut enn CLS, men det er den ikke. Det kan tilskrives det utmerkede arbeidet designerne har gjort med proporsjonene. Riktignok er den 1,6 centimeter lengre, men det er ene og alene på grunn av den bakre støtfangeren. Stor er den uansett - som CLS like oppunder fem meter i lengden og over 188 centimeter bred. Den er imidlertid noen centimeter lavere enn en E-klasse; elegant linjeføring krever sitt.

Først ute igjen: Mercedes har tatt CLS-konseptet et hakk videre med denne elegante (synes i hvert fall vi) stasjonsvognutgaven i Shooting Brake-utførelse. Vi kjørte versjonen 250 CDI. Men har du råd, gå heller for V6-motor. Foto: Per Ervland Vis mer


Praktisk luksus

Takket være et mer langstrukket tak enn i standard CLS, blir takhøyden i de romslige baksetene riktig bra, også i versjonen med soltak. Foto: Per Ervland Vis mer


Interiøret er resolutt, og konservativt, premium. Ingenting overrasker her inne - det er som i luksusbilen CLS. På bildene kan det virke kjedelig klassisk, men der synes selvsagt ikke presisjonen i sammenføyningene og den gjennomgående materialkvaliteten. Dette er to faktorer som er med på å skape en stemning av luksus.

Samtidig er bilen overraskende praktisk i bruk tatt i betraktning at prioritet er gitt spektakulær design. Riktignok er ikke adkomsten fullt så lett som i E-klasse, det sørger den lave taklinjen for. Men, i motsetning til CLS sedan, er det plass til tre i baksetet, og der er plassen riktig god - også takhøyden. Sistnevnte er en begrensning i standard CLS.

Flust med assistenter

Premium-konsoll: CLS Shooting Brake byr på det samme som sin sedan-bror i interiøret. Foto: Per Ervland Vis mer


Premium betyr som oftest avansert teknologi og CLS utgjorde nok en etappe for Mercedes i så måte. Stasjonsvognen står selvsagt ikke tilbake for sedanen. Ikke mindre enn tolv ulike førerassistent-systemer er tilgjengelige. Bilen sier fra hvis du er for trett, den varsler om at noen er på vei forbi deg - og hjelper deg til å unngå å treffe den andre bilen hvis du har vært uoppmerksom; den varsler om du krysser linjene i kjørebanen uten å bruke retningsviser og hjelper til å rette opp om nødvendig. Den bremser for deg hvis det holder på å gå galt og varsler om fare for påkjørsel bakfra. Videre tilpasser den automatisk lysene til kjøresituasjon og lysforhold.

Noe skurrer - litt

204 hestekrefter og 500 newtonmeter gir bilen de nødvendige kraftressursene. Men i en slik bil, er "nødvendig" tilstrekkelig...? Foto: Per Ervland Vis mer


Under panseret da? Vel, der kommer en aldri så liten skuffelse. Det er like greit å si det med en gang: Denne motoren passer etter vårt syn - og i våre ører - ikke helt til resten av bilen. Allerede antall sylindre skurrer i Feinschmeckerens sanser. Fire. I rekke. Dette er en bil vi anser burde ha minst en V6.

Når det er sagt, er dette tilstrekkelig motorisering til å gi den elegante stasjonsvognen anstendige fartsressurser og skyv. 204 hestekrefter er ikke allverden i en bil som veier 1.790 kilo uten fører, men det solide dreiemomentet på 500 newtonmeter kompenserer bra og denne trekkraften er tilgjengelig ganske langt nede i registeret, mellom 1.600 og 1.800 omdreininger per minutt.

PRØVEKJØRT: Temmelig ny Mercedes E-klasse

Til å leve med

Men det høres at det er en dieselfirer vi har med å gjøre; den myke og kultiverte gangen en V6-motor kan tilby er fraværende. Det blir litt hardere og råere. Heldigvis er CLS Shooting Brake meget godt lyddempet, så det er bare ved kaldstart og under kraftig belastning sarte ører vil i noen grad bli plaget av lydbildet, og vibrasjonene holdes godt i sjakk.

Det vil de fleste som synes det blir drøyt med et påslag på 150.000 kroner (V6 350 CDI) eller 220.000 kroner (V6 300), kunne leve godt med. I utgangspunktet koster testbilen "bare" 786.000 kroner. Den var i tillegg "belemret" med ekstrautstyr for 270.000 kroner.

Syv myke trinn

Girkassen er seneste generasjon av Mercedes' 7-trinnsautomat - 7 G-tronic. Den hjelper til å gjøre drivlinjen totalt sett harmonisk og velfungerende, takket være ganske sømløse og myke girskift, selv om disse ikke er like raske som på noen konkurrenters 8-trinnskasser. Men den passer godt til denne bilen.

God på veien

Bilen har veldig godt veigrep og den er overraskende svingvillig til å være så stor, tung og komfortabel. Direkte kvikk går det imidlertid ikke an å kalle den og det er opplagt i første rekke en komfortabel langtursbil vi har med å gjøre. Betryggende kjøreegenskaper generelt og utmerket stabilitet især gjør den velegnet til de lange transportetappene. Dempingen er effektiv og myk, uten at man av den grunn får den store "balje-følelsen". Små ujevnheter merkes bare fjernt som små dump fra fjæringen.

Kort sagt: Mercedes CLS Shooting Brake er en utpreget komfortabel farkost.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Fronten er den samme som på CLS sedan. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Først ute igjen: Mercedes har tatt CLS-konseptet et hakk videre med denne elegante (synes i hvert fall vi) stasjonsvognutgaven i Shooting Brake-utførelse. Vi kjørte versjonen 250 CDI. Men har du råd, gå heller for V6-motor. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
18-tommers felger passer utmerket til bilen og sørger for et godt kompromiss mellom design og komfort. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


For deg som vil ha det elegant

Motoren er det som trekker ned i hovedsak. Det er riktignok den som gjør at en del faktisk får råd til å kjøpe denne bilen, men det blir på en måte feil med en kompakt, firesylindret dieselmotor i det som i utgangspunktet fremstår som en elegant luksusbil. Allikevel: Det blir ikke mer feil enn at vi utmerket godt kan skjønne at en del vil kjøpe en CLS Shooting Brake fremfor en E-klasse stasjonsvogn mot et relativt konsekvent pristillegg.

Og det er nettopp det som er vitsen med bilen. For de som setter det estetiske i høysetet, samtidig som de har behov av praktisk art.

For her forsvinner taxi-assosiasjonene som dugg for sommersol og man kan hengi seg til komfort og eleganse for å frakte seg og sine med stil og klasse. Heldigvis er vi fremdeles langt fra den tid der estetiske hensyn helt og fullt må vike for fornuft.

Konkurranse?

Totalt sett er dette en bil som inntil videre utgjør sin egen kategori. Er vi ute etter å konfrontere den med de klassiske konkurrentene, kan vi se på Audi A7 Sportback eller BMW 5-serie GT. Det blir likevel ikke helt det samme.

Men la oss ikke glemme at Porsche, med sin Panamera stasjonsvogn, og selveste Aston Martin - med sin hyper-eksklusive Rapide Jet 2+2 Bertone, tenker i de samme baner.

Fremtiden ser med andre ord lys ut for alle som svermer for praktisk eleganse i bilveien.

Video:


Testresultat

Mercedes-Benz CLS 250 CDI Shooting Brake

Spennende design, snedig kombinasjon av praktisk og elegant stil, utmerket komfort, gode kjøreegenskaper, høyverdig interiør, motor med god trekkraft

Motor (250 CDI) ikke helt på høyde med bilens stil og eleganse, litt tungvinn i manøvre, dårlig utsyn, særlig bakover


Mercedes-Benz CLS 250 CDI Shooting Brake (Tekniske data)
DrivstoffDiesel
Girkasse7 G-tronic Plus
Slagvolum2.143 ccm
Effekt204 hk
Dreiemoment500
ved o/min.1.600-1.800
Toppfart235 km/t
0-100 km/t7,8 sek.
Forbruk0,53 l/mil
CO2-utslipp139 g/km
Lengde495,6 cm
Bredde188,1 cm
Høyde141,6 cm
Akselavstand287,4 cm
Vekt1.790 kg
Tilhengervekt2.100 kg
Bagasjerom590 l