TEST: Mercedes CLC - halvhjertet forsøk

Mercedes-Benz CLC er her, en ny kombikupé som skal fri til ungdommen. Mener Mercedes alvor med denne bilen, eller har man tatt litt for mange snarveier?

CLC bygger på gamle C-klasse Sportscoupé. I grunn kan vi si at CLC er en relativt grundig ansiktsløftet versjon av denne bilen, og ikke en helt ny og selvstendig modell. Det betyr at den bygger på basisen til gamle C-klasse, og ikke den nye som kom for snart halvannet år siden.

Kostnadssparing

Dette legger ikke Mercedes skjul på og oppgir at årsaken er kostnadssparing. Og riktignok har CLC gått ned i pris sammenlignet med Sportscoupé, men det gjelder bare innstegsmodellen CLC 200 CDI som nå koster 343.000 mot 370.000 kroner tidligere.

Kompressor

Vis mer


Vi har kjørt den minste bensinmotoren som er en kompressormatet 1,8-liter på 143 hester og 220 newtonmeter. Denne koster fra 383.000 kroner, det samme som Sportscoupé gjorde med samme motor.

Andre motorer

Sterkere varianter av både minste diesel- og bensinmotor finnes. I tillegg kan du kjøpe et par V6ere på henholdsvis 2,5 og 3,5 liter. For prøvekjøring av andre motorer enn den som testes her i dag, henviser vi deg til lanseringen.

Lengre

Designmessig er CLC inspirert av nye C-klasse. Spesielt fronten er lik, men også bakpartiet er kraftig omarbeidet i forhold til forgjengeren. I tillegg har hele bilen blitt betydelig lengre. 11 centimeter ekstra gir en totallengde på 445 centimeter. Dette betyr imidlertid ikke at akselavstanden er endret. Det er overhengene både foran og bak som har økt.

Men nå drar vi ut på veien og kjenner litt på den modellen fra Mercedes-Benz med de yngste nybilkjøperne.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder