TEST: Mercedes CL63 AMG

I den ypperste luksusklassen har pris lite å si. Her gjelder det mer å treffe kundegruppen med det rette produktet.

Når det gjelder utvikling av kraftige motorer er det ingen som slår Mercedes. Tempoet i Stuttgart er enormt, og det praktisk talt kryr av modeller med over 500 hestekrefter. Det finnes både AMG-modeller og vanlige 600-er med over 500 hestekrefter, og det er bare A, B, C, SLK og faktisk GL som ikke leveres med slike monstermotorer. Resten finnes i en eller flere verstingvarianter med effekt langt over det politisk korrekte.

Muskelbiler

Vis mer

Dagens testbil er av de nyeste fra AMG og leveres med den nye 6,2-literen (det er 6,2 selv om det står 6,3 på bilen og i annen informasjon om bilen), og er dermed en av to AMG-muligheter i CL-klassen. Basismotoren i CL er 500 med 388 hestekrefter. Neste variant er
600 med V12 turbomotor med 517 hestekrefter og 830 newtonmeter. Videre kommer vi til testbilen med 525 hestekrefter og 630 newtonmeter og toppmodellen er fortsatt CL65 AMG med hele 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter. Vi har kjørt denne motoren i forrige CL, og vi lyver ikke når vi sier at det er en svært brutal bil med ekstreme krefter.

Det koster

CL-klassen er en svært eksklusiv bil med priser som matcher imaget. Billigversjonen CL500 starter på snaut 1,8 millioner. Testbilen og CL600 starter på eksakt samme pris, nesten 2,5 millioner. CL65 starter på 3,2 millioner. Med andre ord blir det ikke noe volum, og dette er også biler som også skal konkurrere med det ypperste fra Aston Martin, Bentley, Ferrari, Porsche og BMW.

CL63 gjør et sterkt inntrykk, og mer om kjøring og livet med denne vogna finner du på denne lenken.