TEST: Mercedes CL 500 - mektig deilig

Etter å ha tilbragt noen dager i Mercedes' siste store luksuskupé er det ikke fritt for at de fleste andre biler oppleves som litt puslete. For CL-kunder er svært kravstore - og Mercedes leverer varene.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


De store, luksuriøse kupéene er en viktig del av Mercedes' historie. Kanskje ikke når det gjelder salgstall, men ihvertfall når det kommer til image og status. Siden 1952 har disse bilene representert et konsentrat av Mercedes' teknologiske kompetanse, luksustradisjon og komfort. Her dreier det seg om tysk ingeniørkunst og eksklusivitet for de formuende få.

S-klasse kupé

På mange måter er CL kupéversjonen av S-klasse, men den er mer enn det. Vi ser forskjellene, ikke bare i kupé-layout'en men også i designen fra den spesifikke grillen og frontlyktene til de svulstige forskjermene. Nye CL er modernisert og har vokst i forhold til forgjengeren, CL-modellen som ble lansert i 1999. Som denne, som SEC-modellene på 80-tallet og i tråd med en tradisjon fra 1961 er b-stolpen fraværende, og bilen kan på en måte oppleves som en "kabriolet med tak" (Ja - en selvmotsigelse, men faktisk den beste måten å formidle følelsen på...) når alle vinduene er nede.

To versjoner

Per idag finnes den nye CL i kun to varianter: CL 500 og CL 600. Under lanseringen opplevde vi bilene som temmelig forskjellige når det gjelder karakter og konkluderte med at CL 500 var den mest harmoniske av de to med sin 388-hesters V8-motor. Den koster fra 1.717.300 kroner. CL 600 med V12 og 517 hester (fra over 2,2 millioner) fremstår som nesten i voldsomste laget i forhold til sin stil og klasse. Vi så derfor frem til å kunne gå litt grundigere til verks og teste 500'n under vanlige norske forhold.

Testperioden ble allikevel i korteste laget og dessverre med langt fra ideelle føreforhold som man kan gjette fra bildematerialet. Det var nok derfor like greit at vi hadde med den "svakeste" motoriseringen å gjøre. Om motoren og kjøreopplevelsen kan du lese her.