TEST: Mercedes C63 AMG

Mercedes skuffer som vanlig ikke når det gjelder kubikk og effekt. Her er det nok av alt mulig.

«Etter en liten dytt på pedalen med tilhørende bjeff fra motoren, er fartsgrensen nådd. »


Mercedes er full sving med å utvikle forskjellige Blue-tiltak for å redusere utslipp av Co2 og andre skadelig stoffer. Det er Bluetec, Bluetec Hybrid og Blueefficiency. Dette er et godt arbeid som i høyeste grad er nødvendig og viktig.

Men, hos AMG i Affalterbach foregår det andre aktiviteter hvor fokuset er et helt annet sted – nemlig på effekt. Vi har kjørt en av basismodellene, må vi kalle det, i AMG-prgrammet. Og som vanlig er det en opplevelse man husker lenge.

Hver gang vi kjører AMG går bensinkortet varmt, barna i nabolaget begynner å gråte av motorstøyen når vi starter opp om morgenen og den vanlige passiaren med lokalt politi er også en del av tilværelsen. Det siste kommer ikke av bøllestreker, men at kostbare biler med røde skilt øker kontrollysten av papirene våre. Det er i grunn greit og ikke noe problem hvis man har sitt på det tørre.

6,2!

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Mercedes kjører hardt på 6.3-logoen, men det er fortsatt en 6,2-liters motor. C63 yter 457 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og dreiemomentet er 600 newtonmeter ved 5.000 omdreininger. Vel så spennende er det at motoren leverer over 500 newtonmeter fra 2.000 til 6.250 omdreininger. I forhold til Lexus IS F og BMW M3 er dette på papiret ren knusing. Sprinten fra 0 til 100 går unna på 4,5 sekunder.

Gassresponsen og bunndraget i AMG-motoren er i en klasse for seg, og dekkene har akkurat så mye å gjøre at det blir gøy å kjøre.

AMG-motorer blir ikke bygd på den måten at de forsvinner nedover samlebåndet hvor diverse teknikere monterer hver sine komponenter. Her står motoren rolig, og en mann monterer hele saken. Navnet på vedkommende står på en plakat på toppen av motoren. Vedkommende som har montert denne motoren har gjort en god jobb. Motoren virket helt topp.

Brøl

AMG-bilene er nå så vulgære i designet, bråkete og harry at de skaper nok en slags elsk/hat innstilling hos folk. De bråker ikke så mye at fotgjengere kaster stein etter deg når motoren jobber, men støynivået er såpass høyt at man ikke bør gjør hva som helst med andre mennesker i nærheten. Vi noterte oss også en god del positiv oppmerksomhet på grunn av motorlyden.

Fartstestingen er gjort

Under lanseringen av bilen i Tyskland i fjor høst fikk vi gjort unna fartstestingen. Vi hadde en fantastisk dag på tyske motorveier hvor Mercedesen leverte en grov demonstrasjon av effekt og fartspotensiale. Det er ikke så mange biler som gjør 250 kilometer i timen like lett som denne, rent bortsett fra andre AMG-biler og rene supersportsbiler. Takket være det syvende giret blir heller ikke turtallet spesielt høyt ved toppfart. Drøyt 4.000 omdreininger viser turtelleren på full fart.

Motoren trekker ekstremt godt, rett og slett over hele turtallsregisteret og med en dreiemomentstopp på 5.000 omdreininger og en effekttopp på 6.800 omdreininger blir det friske tak opp mot slutten av turtallsregisteret.

Forbruket er oppgitt til 1,34 liter per mil ved blandet kjøring, men bare glem de tallene. Her går det med nesten to liter på mila. Her gjelder det å være krystallklar over at bensinforbruket ikke er av bilens fordeler.

Passer den her?

Bilen passer ikke fullt så godt under norske forhold. Det er for mye effekt i forhold til fartsgrensene. Etter en liten dytt på pedalen med tilhørende bjeff fra motoren, er fartsgrensen nådd. Du trenger ikke en gang å trykke full gass for at det skal gå fort. Litt gass og bilen skyter av gårde.

Junior på 3 år er meget begeistret for fenomenet ”kengurubensin” (bensin som gjør at bilen hopper…) som pappa ofte fyller på tanken. Det ble en helt spesiell opplevelse i AMG-vogna som har gassrespons i klasse med de gromeste motorsyklene. Dette blir historier han kan fortelle sine barn når de summer rundt i elektriske biler med V8-brøl kun tilgjenglig i Mp3-format.

Ute på svingete veier

På favorittveien får bilen strukket litt på seg og svingene kommer fort og brått. AMG har jobbet godt med kjøreegenskapene og bilen er ikke fremtung. Motoren har en ikke altfor gal plassering i motorrommet og det er ikke et mareritt å ratte rundt i løypa.

Antiskrenssystemet jobber iherdig og bilen er egentlig lettkjørt. Antiskrenssystemet har en mellomstilling som heter sport, og denne innstillingen tilatter mer slipp og sleng. Den er akkurat passe til offentlig vei og gjør at du ikke sender rumpa i autovernet. Veldig praktisk og ikke minst billig i lengden. Med antiskrens-programmet helt koblet ut, bør man nok være på en bane.

Sportslig girkasse

C63 AMG er utstyrt med en syvtrinns kasse som girer fort, og som til en viss grad tilpasser seg kjørestilen til sjåføren. På denne bilen heter den AMG Speedshift, og den kan opereres både manuelt og automatisk. Koseprogrammet C (Comfort) passer bra til rolige turer med passasjerer, og gjør at det ikke rykke så innmari ved igangkjøring.

S-programmet (Sport) girer 30 prosent kjappere. Dette fungerte bra. Raske girskift og sensasjonelle nedgiringer ved aktiv kjøring. Antagelig noe av det beste vi har vært borti av automatkasser. Konkurrenten Lexus imponerer også med sin kasse, og de har til og med åtte gir i IS F. BMW har valgt dobbelkløtsjkasse til M3 (DKG), og vi er spent på å prøve den.

I M-programmet girer man med hendler på rattet. Girene smeller inn og det minner nesten litt om BMWs SMG-kasse. Den sjalter 50 prosent raskere nå enn i C, og du har full kontroll. Ingen automatiske innblandinger.

Interiør

Interiøret i testbilen er forholdsvis ordinært. Hele dashbordet ligner veldig på det vi har sett i andre C-klasser, men AMG-bilen har egne instrumenter. Rattet er også litt annerledes og setene er av de dypeste bøttesetene som finnes på markedet. Du sitter bra og rikelig med fornuftige justeringsmuligheter gjør at riktig sitteposisjon nok er oppnåelig for de fleste. Sidevangene i setet holder deg på plass i et jerngrep.

Biler med såpass med effekt må være litt faste i fisken. C63 er også skikkelig hard og komforten blir deretter. Men det er ingen vei utenom. Det må være slik. Man må lide litt for farten og ytelsene.

Hva velger man

?
Det er ikke lett å velge mellom en Lexus IS F, BMW M3 og Mercedes C63 AMG. Det er i høyeste grad et luksusproblem. Til tross for ekstrem motor med herlige kjøreegenskaper, har Lexus IS F et mer ”rent” og jomfruelig image. Du blir ikke stemplet som mafia eller annen kriminell i en Lexus, selv om du kjører en versting. Lexus IS F har også lavt Co2 utslipp med ”bare” 270 gram per kilometer. Mercedes C63 slipper ut 319 gram per kilometer og M3 sedan slipper ut 295 gram per kilometer.

I M3 er nok imaget mer frynsete, og du må regne med å få et mer tydelig mafiastempel. M3 er også den mest livlige bilen å kjøre, men har minst motor i dette følget. Det er ikke bra i denne sammenhengen. I motsetning til Lexus og Mercedes som kun leverer automatkasse som standardutstyr til sine biler, tilbyr BMW både manuell kasse og en dobbelkløtsjkasse som de kaller DKG. En dobbelkløtsjkasse har ikke kløtsjpedal og fungerer som en automatkasse. Dobbelkløtsjkassa til i BMW M3 må for all del ikke forveksles med SMG-kassa som sitter i M5 og M6. Det er noe annet.

Konklusjon

En C63 AMG er gromt. I likhet med konkurrentene koster det flesk og du må regne med uanstendig stort verdifall, men bilene tilbyr også kjøreglede og kjøreopplevelser som er svært sjeldent i en firedørs sedan.

Prisen på bilen er "morsom". Den koster drøyt 1,5 millioner og da er 1.050.000 kroner avgifter og moms til staten. Mercedes i Stuggart, importøren og forhandler i Norge må nøye seg med drøyt 450.000 kroner...

Vil vi si AMG har det største mafiastemplet i klassen. Den har størst motor, mest lyd, mest hårete styling, høyest pris, høyest utslipp og den desidert mest vulgære fremtoningen. Men, pytt pytt, litt må man lide for kjøregleden.

Tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.