TEST: Mercedes C-klasse

Om lag et halvår etter introduksjonen av sedanversjonen er stasjonsvognen også på plass. Litt bedre plass og bedre fleksibilitet er hva den tilfører vanlige C-klasse.

«Prisene begynner på 417.000 kroner og da får du en C 200 CDI...»


La det være sagt med en gang, dette er ingen plassmester og det er heller ikke meningen. Mercedes-Benz C-klasse er som stasjonsvogn en typisk livstilskombi, som markedsførerne fra en rekke merker liker å kalle det. I praksis betyr det begrensede plassressurser og hovedsakelig økt fleksibilitet sammenlignet med sedanen. Designen blir naturligvis også litt endret.

Lynsjekk: Hva er bilen din verdt?

Tradisjonell

Vis mer
Vis mer


Men bare bak bakdøren. Profilen på C-klasse stasjonsvogn er ganske typisk for biltypen fra denne produsenten. Taklinjen er synkende, skulderlinjen stigende og baklyktene lavt monterte med lysdioder i det blanke feltet midt i. Selve bakluken åpner på klassisk vis og er stor nok til at ganske store gjenstander glir greit inn.

Utstyr

Stasjonsvognen kommer som sedanen i tre utstyrsversjoner, nemlig Classic, Elegance og Avantgarde. Sistnevnte har en annen front og en langt sportsligere fremtoning enn de to første. Den viktigste forskjellen er at stjernen på panseret er flyttet ned i grillen på Avantgarde-utgavene.

AMG-pakke

Vår testbil var av sistnevnte type og var i tillegg utstyrt med AMG-pakke som underbygger det lett aggressive uttrykket ytterligere. Også innvendig er ting mer ungdommelig enn i de mer sedate utgavene.

Sjekk heftelser gratis

Priser

Prisene begynner på 417.000 kroner og da får du en C 200 CDI, billigste dieselmotor med 136 hester. Vi kjørte minste bensinmotor, C 180 Kompressor, som begynner på 425.000 kroner med 156 hestekrefter. Er dette nok til å gi det kraftoverskuddet man forventer i en slik bil?

Vi ser på motor og kjøreegenskaper.