Vis mer

TEST: Mercedes C 250 CDI

Kuttet i kubikk går sin gang og nye motorer med komplisert lading og lavt forbruk kommer i stedet. Mercedes leder an med denne motoren i C-klasse.

Det som er kult med denne bilen er at forbruket er senket betydelig. C 250 har et oppgitt forbruk på 0,52 liter per mil og et CO2-utslipp på 138 gram CO2 per kilometer.

Normalt sett vil et slikt forbruk og utslipp være forbeholdt motorer med mye mindre muskler enn denne. Vi snakker her om 204 hestekrefter, som BMW for så vidt matcher, men Mercedesen har i tillegg hele 500 newtonmeter. Det er her den rister av seg konkurrentene og tar teten. BMW har en tilsvarende motor med to turboladere, men BMW "mangler" 100 newtonmeter og må nøye seg med 400. BMW leverer også sin motor kun i 1-serie.

Litt detaljer

Vi må gå litt i grenseland for hva som kan være interessant for den gemene hop, men det er noen ting som må frem når det gjelder denne motoren. Den har to turboladere som sitter i serie. Den har en liten høytrykksturbo som sitter først i serien. Den har en turbindiameter på 38,5 millimeter og kan snurre med opptil 248.000 omdreininger i minuttet (med andre ord en liten turbo som snurrer lett i gang, men som leverer lite luft). Dette er er gjort for å hindre en "sluggish start off" som Mercedes kaller det i dokumentasjonen til bilen. Og det virker! Når turtallet øker vil en elektronisk styrt ventil sørge for å lede eksosen mot en større lavtrykksturbo. Denne har en turbindiameter på 50 millimeter og kan snurre med opptil 185.000 omdreininger (denne turboen leverer mer luft, men er tyngre i drift). Denne tar over ved medium turtall og jobber alene fra medium turtall og opp til maksimalt. For å hindre overbelastning er også denne utstyrt med en overløpsventil, også kjent som en wastegate.


Hvordan er den å kjøre?

Det første vi kan nevne er at bilen går som ei kule. Det trekker over hele turtallsregiseret og man merker selvsagt ikke at den kobler over fra den ene turboen til den andre. Man hører heller ingenting. Maksimalt dreiemoment er 500 newtonmeter fra 1.600 til 1.800 omdreininger. Deretter faller dreiemomentet ganske bratt. Det er med andre ord et svært lite område hvor den har maksimal styrke, men det er her turtelleren stort sett befinner seg. I 90 kilometer i timen ligger den på 1.500 omdreininger i sjette gir. Kjører man med andre ord litt fortere ligger du akkurat der motoren er sterkest. Fra 1.500 omdreininger trekker den også rent og pent i alle gir, også i sjette.

Manuell kasse

Med det nye serieturbo-opplegget har Mercedes, som nevnt, jobbet med å hindre "sluggish start off". Nå var vi også ustyrt med manuell girkasse som også minsker inntrykket av at noe sluggish. Dette er sikkert ikke noe den normale Mercedes-kunde drømmer om, men denne kassa er morsom å kjøre og passer bilen godt. For dere som har kjørt manuell kasse på Mercedes for 10 år siden og hatet det intenst, må vi nevne at dette ikke er det samme. Vi har i tillegg også gått oss litt lei av automatkasser som mange ganger kan virke gubbete og slaskete. Typisk automatfenomen, du gir full gass og ser turtallet øke med 1.000-2.000 omdreininger, mens farten øker minimalt. Momentomformer heter det, og kan være skikkelig triste saker.

Så sant man ikke er lam i venstre side av kroppen og har begge beina i funksjon er manuell kasse kult, særlig på biler som går bra. Da har man mekanisk kontakt mellom motor og drivhjul og enhver fartsøkning på motor resulterer i fartsøkning på bilen. Mercedes er en av produsentene som har løst dette for automatkasser også. Den heter AMG Speedshift MCT 7 og har en våt oppstartskløtsj i stedet for momentomformer. Lexus har også løst det på IS-F ved å låse forbindelsen gjennom automatkassa fra andre gir og oppover til åttende, ja åtte gir.


Rask

Testbilen går godt og vil være mer en sterk nok for de fleste. 204 hestekrefter er en ting, og 500 newtonmeter fra 1.600 omdreininger gjør ikke igangkjøring spesielt vanskelig. Bilen skyter avgårde og man jobber seg raskt opp i fart. I blant bør man også passe seg litt slik at det ikke går for fort. Det er nemlig en hypnotiserende akselerasjon denne bilen leverer og man jobber seg effektivt gjennom girkassa. 0 til 100 skal man kunne klare på 7 sekunder og toppfarten er oppgitt til 250 kilometer i timen. Det er ikke dårlig for en bil med dieselmotor med et slagvolum på kun drøyt 2,1 liter (2.143 kubikkcentimeter).

Blue...

C 250 CDI er en svært kraftig bil og kan hamle opp med det meste på landeveien. I tillegg er det oppsiktsvekkende hvor lite den bruker. Mercedes oppgir 0,52 liter per mil på blandet kjøring, men da må man kjøre pent. Hvis man henter ut kreftene som bor i denne bilen blir forbruket høyere. CO2-utslippet ligger på 138 gram og det er mange biler på markedet som har mye mindre effekt enn testbilen, og høyere utslipp. Noe av grunnen til de gode utslippstallene er en velutviklet motor, men også en del andre tiltak som Mercedes kaller for Blueefficiency. Andre produsenter har tilsvarende tiltak som heter Bluemotion (VW), Greenline (Skoda), Drive (Volvo), e (Audi), Efficient Dynamics (BMW), Econetic (Ford)og Ecoflex (Opel).

Det er mye av det samme som går igjen hos de forskjellige produsentene, og hos Mercedes er det i hovedsak gjennvinning av bremseenergi, optimalisert utveksling på bakakselen, mindre luftmotstand, dekk med lavere rullemotstand, små vektreduksjoner, senket litt mer foran enn bak og girskiftindikator.

Konklusjon

Prisen på testbilen starter på 560.000 kroner. Det er i utgangspunktet en høy pris for en forholdsvis liten sedan, men når man legger til ytelser og forbruk, må vi innrømme at man får et høyst oppdatert produkt. Dette er det heftigste i klassen og man må opp på sekssylindret dieselmotor i BMW 3-serie for å komme på nivå. En 325d koster litt mindre, men til tross for seksylindret motor har en 325d bare 400 newtonmeter. En 330d har 245 hestekrefter og 520 newtonmeter, men koster 80.000 kroner mer enn Mercedesen.

Testbilen var ustyrt med både Avantgarde-pakke og AMG-pakke pluss litt annet smått og godt. Prisen på testbilen ble cirka 700.000 kroner.

Mer om C-klasse finner du på lenkene rett under.