TEST: Mercedes-Benz E 350 T 4Matic

1,2 millioner kroner. Det er prisen du må ut med hvis du skal bli eier av den vanvittige stasjonsvognen vi denne gangen har testet. Men så er ikke dette noen hvilken som helst stasjonsvogn heller.


Stasjonsvognutgaven av Mercees-Benz E-klasse er ingen billig fornøyelse. Det absolutt rimeligste alternativet, en E 200 T Kompressor, starter på ubeskjedne 570.000 kroner. Men selv denne summen fremstår som lav sammenlignet med det du må betale for nykommeren E 350 T. Denne starter på 907.000 kroner. Hvis vi i tillegg slenger på firehjulsdrift, ender vi raskt opp på 944.000 kroner. Og hvis man attpå til unner seg Avantgarde-pakken, som vårt eksemplar var utrustet med, så raser man opp i 964.000 kroner.

Ekstrautstyr for 233.000 kr


Den norske Mercedes-importøren hadde for sikkerhets skyld også utrustet vårt testeksemplar med enorme mengder ekstrautstyr, deriblant radar avstandsholder, firesoners klimaanlegg, svingbare xenonlykter, aktive forseter, underholdningssenter i baksetene samt elektrisk betjent bakluke og lasterampe. Dermed endte vi opp med 1.197.500 kroner, på godt norsk 1,2 mill. For å sette det hele i perspektiv kan det nevnes at du for samme sum kunne blitt eier av en velutstyrt Audi A4 2.0 TDI pluss en BMW Z4 2.0 pluss en Honda CR-V 2.0 ES med automatgir og navigasjon.

470.000 kr i Sverige

Til Mercedes-Benz sitt forsvar skal det imidlertid understrekes at bortimot halvparten av kundeprisen havner rett i statskassen. I Sverige koster en E 350 T 4Matic Avantgarde snaue 555.000 svenske kroner, noe som med dagens kronekurs utgjør omlag 470.000 norske.

Vid distribusjon


Selv om en så velutstyrt bil selvsagt er et svært trivelig bekjentskap, var ikke luksusen hovedårsaken til at vi nok en gang har gjennomført en E-klasse-test. Hovedårsaken er at E-klasse nå har blitt utrustet med en ny og svært interessant V6-motor. Denne 3,5 liter store V6-motoren vil få en bred distribusjon i den tyske bilprodusentens modellrekke. Den store V6eren vil nemlig i løpet av de nærmeste månedene bli å finne i en lang rekke modeller: C-klasse, C-klasse Sportcoupé, E-klasse, nye S-klasse, SLK, nye ML, den ansiktsløftede CLK, SLK og den kommende R-klasse.

Har Mercedes-Benz truffet blink med sin største V6-motor? Vi gir deg svaret her.