TEST: Mercedes-Benz E 320T+ 4MATIC

Mercedes-Benz kan komfort, og i Norge kan du knapt kjøre året rundt i en mer komfortabel stasjonsvogn enn E 320T+ 4MATIC.


Firehjulsdriften i E-klasse er av typen som ikke gjør alt for mye av seg, den bare er der når du trenger den. 0,04 l/mil i økt forbruk og 10 centimeter økt svingradius er på langt nær ulemper store nok til å velge 4MATIC bort. Eneste vektige argument for å tenke seg om to ganger er prisforskjellen på 35.000 kroner.

Fortsetter

Det er skrevet mye positivt om komforten i nye E-klasse. Denne gang kjørte vi med luftfjæring, og komforten er om mulig enda mer udiskutabelt i klassetoppen, og E-klasse er det resten av gjengen må måle seg mot når komforten står på dagsorden. En fordel med luftfjæringen er at du kan velge forskjellige demperinnstillinger, og det hjelper klart på de sportslige kjøreegenskapene.

Kjøling i ryggen

Testbilen kom med ekstrautstyr det er verdt å nevne spesielt, kjølevifter i forsetene og avstandsradar. Dette er utstyr som man på ingen måte er avhengig av for å overleve i trafikken i dag, men som du fort venner deg til og tror du ikke skal klare deg uten.

Kjøleviftene i det perforerte setet stjeler riktignok litt benplass i baksetet, men på en varm sommerdag er det ikke i våre tanker. Rett nok lurer vi litt på om det er den gode kapasiteten i klimaanlegget som får oss til å oppleve denne bilen som det beste stedet å være en varm sommerdag. Et svalt sete i sommervarmen er luksus, kanskje unødvendig luksus, men vi satt stor pris på det under testen.

En noe mer nyttig innretning er avstandsradaren Mercedes-Benz kaller Distronic. Ved hjelp av et hjul ved siden av girspaken kan du regulere avstanden til bilen foran, og systemet jobber sammen med fartsholderen slik at bilen enten tar hensyn til bilen foran, eller ved fri vei hensyn til farten du har innstilt. Systemet fungerer svært godt, sist vi prøvde det i S-klasse levde syklister og mopedister litt farlig, denne gangen var heller ikke disse i særlig fare.

Vi har nå overlevd flere dager i biler uten dette utstyret, ryggkjølingen ble raskt glemt og bare av og til kjenner vi stikk av savn etter avstandsradaren.

En centimeter


De firehjulsdrevne modellene er hevet en centimeter i forhold til vanlig E-klasse, og luftfjæringen gjør at du kan få enda noen centimetre hvis du skulle trenge det på dårlig eller ubrøytet vei.

Les mer om motor og kjøregenskaper i en firehjulsdrevet luksusbil.