TEST: Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic

Mercedes-Benz pøser på med stadig nye motorer. Samtidig styrkes satsingen på firehjulsdrift. Vi har testet et nytt og spennende alternativ.


De siste årene har den tyske prestisje-produsenten Mercedes-Benz lansert nye modeller i et forrykende tempo. Den som har fulgt med på DinSide vil blant annet ha fått med seg at Mercedes-Benz i løpet av kort tid har føyet to splitter nye modeller til paletten - CLS og B-klasse. I tillegg er enda en nykommer er på vei, R-klasse. Samtidig har Mercedes-Benz lansert nye utgaver av SLK, A-klasse og ML - og de første utgavene av nye S-klasse er nå på plass hos forhandlerne.

To effektvarianter

Heller ikke motorutviklings-avdelingen har ligget på latsiden. Mercedes-Benz har nå så mange motoralternativer og effektvarianter at det er en stor utfordring å skaffe seg oversikten.

I dag skal vi imidlertid nøye oss med å nevne to av de nyeste motorene - 280 CDI og 320 CDI - som i praksis er to effektvarianter av samme motor. Denne har seks sylindre, tre liter slagvolum og common rail innsprøytning. 320 CDI-varianten produserer 224 hestekrefter og 510 Nm og erstatter en 3,2-liters rekkesekser ved samme navn.

"Lillebror", som altså også er en 3,0-liters V6-motor, får navnet 280 CDI. Denne produserer 190 hestekrefter og 440 Nm og erstatter den utgående femsylindrede 270 CDI-motoren.

4 ganger 4Matic


I tillegg satser Mercedes-Benz friskt på firehjulsdrift, ikke minst i E-klasse. Foruten E 350 og E 500 kan også de to nye dieselmotorene leveres med 4Matic.

E 350 4Matic, som vi nylig testet her på DinSide, har en innstegspris på nærmere én millioner kroner som stasjonsvogn. E 500 T 4Matic er selvsagt enda dyrere, og starter på drøye 1,2 millioner kroner.

Under 800.000 kroner


Heller ikke E 320 CDI T 4Matic er noen billig fornøyelse. Grunnutgaven, Classic, koster 850.000 kroner. Den som imidlertid er villig til å leve med en litt svakere motor, kan spare drøye 60.000 kroner ved å i stedet velge E 280 CDI T 4Matic. Sistnevnte er nemlig den eneste firehjulsdrevne E-klasse-stasjonsvognen som starter på under 800.000 kroner.

Hva får man så for denne voksne pengesummen? Les mer i neste kapittel.