TEST: Mercedes-Benz E 240

Vi ga nye E-klasse skamros da vi testet E 220 CDI i april. Nå har vi testet bilen med bensinmotor og vår konklusjon står fast - nye E-klasse er blant verdens absolutt beste biler.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I månedsskiftet november/desember vil nye E-klasse bli tilgjengelig med en 1,8 liter stor kompressor-motor. Denne vil få navnet E 200 Kompressor og vil koste omlag 500.000 kroner. Men inntil denne motoren er på plass, er E 240, som koster 594.000 kroner, den rimeligste varianten med bensinmotor.

Fint skyv

Navnet E 240 er egentlig et misvisende navn. Under panseret finner vi nemlig en V6-motor med 2,6 liter slagvolum. Denne utvikler 177 hestekrefter og yter 240 Nm ved 4.500 o/min.

Motoren gjør etter vårt syn en svært god jobb. Til tross for at E 240 veier nesten 1,6 tonn og er utrustet med automatgir, gjøres øvelsen 0-100 unna på respektable 9,3 sekunder. Motoren leverer med andre ord et fint skyv, spesielt gjennom de tre første girene. Dette, kombinert med en svært rask og effektiv girkasse, sørger for at man alltid har kraft tilgjengelig for akselerasjon og forbikjøringer.

Sterk

Drivkilden produserer et klassisk effektregister, i den forstand at effekten er nært knyttet til turtallet. Det betyr imidlertid ikke at den er slapp ved lave turtall. Den kultiverte V6-motoren har slagvolum nok til at kraften er tilstede relativt tidlig. Dermed slipper girkassen å jobbe altfor hardt når lasten er tung og motbakkene lange.

Lavmælt

Ved lave turtall er motoren svært stillegående. I 100 kilometer i timen i femtegir arbeider motoren ved rundt 2.500 o/min og er knapt hørbar. Men hvis man presser gasspedalen i bunn, merker man at det befinner seg en frisk V6-motor under panseret. Ved høye turtall produserer motoren nemlig et snerrende og hissig lydbilde som innbyr til inspirert kjøring.

Rask girkasse

Den automatiske girkassen, som er standardutstyr, er blant de beste girkassene på markedet. Ved forsiktig gasspådrag er girskiftene svært komfortable, ja nesten umerkelige. Samtidig fungerer kassen godt ved sportslig kjøring. Mercedes-kassen er nemlig svært rask, både ved opp- og nedgiring. Nedgiring fra femte til andregir er unnagjort i løpet av noen få tideler.

I tillegg er girkassen kickdown-villig. Blant annet tillater den nedgiring fra tredjegir inntil 3.000 o/min, noe som resulterer i at man havner helt oppe på 5.500 o/min i andregir. Dette er sportslig, med tanke på at turtelleren er rødmerket ved 6.000 o/min.

Høy kvalitetsfølelse

E 240 kan med andre ord skilte med en god motor og en svært fin girkasse. Men det som imponerer mest ved den nye E-klassen, er kjøreegenskapene, kvalitetsfølelsen og den høye graden av komfort. Vi ga disse områdene en grundig omtale da vi testet E 220 CDI i april. Denne testen finner du her.

Hvordan klarer E 240 seg mot konkurrentene? Svaret finner du her.