TEST: Mercedes-Benz E 200 TA+

Glem tidligere erfaringer med toliters bensinmotorer i den store E-klassen. Kompressor sørger for at toliteren får akseptable ytelser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I tillegg sparer du mange avgiftskroner på å velge en toliter med kompressor fremfor en 2,6-liter V6. Ytelsene er omtrent de samme.

Ingen V6-erstatning

Det er en grunn til at E240 selges parallelt med E200 kompressor. Selv om ytelsene er sammenlignbare vil den kultiverte gangen og jevne ytelsen ikke kunne erstattes av en motor med to færre sylindere og mindre slagvolum.

I seg selv er den 163-hestekrefters toliteren med kompressor en motor som passer E200. Den er sterk, fleksibel og til tider også morsom. Og du sparer nesten 80.000 kroner i forhold til en sekssylindret E-klasse.

Brukskomfort

Mercedes-Benz kan det vi vil kalle brukskomfort. Ikke overlesset liksom-luksus, men gjennomtenkte detaljer som gjør sjåførlivet mer komfortabelt. Det er ikke mange biler som har samme langturkomfort som en stor Mercedes-Benz.

I stasjonsvognutgave har du plass til alt, eller mer nøyaktig 600 liter. Den romslige bilen ser enorm fra utsiden – det er en følelse som ikke bekreftes bak rattet.

Det kan du lese mer om i avsnittet Motor og kjøreegenskaper.

Denne artikkelen ble første gang publisert 03/12-2001.