TEST: Mercedes-Benz E 200 Kompressor

Nye Mercedes-Benz E-klasse har fått skamros i flere DinSide-tester allerede. Er du lei av all rosen? Da må vi skuffe deg - for også budsjettutgaven imponerer.

TEST: Mercedes-Benz E 200 Kompressor

  1. Fotoalbum
  2. Tekniske data
  3. Konklusjon og konkurrenter
  4. Motor


Mercedes-Benz E-klasse er 481 centimeter lang, 182 centimeter bred og veier mer enn 1,5 tonn. Med andre ord - en stor bil. Dermed kan det i utgangspunktet virke rart at Mercedes-Benz nå har tatt sjansen på å plassere en firesylindret 1,8-liter under det store panseret.

Dette må da bli en trist opplevelse? Nei, overhodet ikke. Den lille kompressormotoren gjør faktisk en imponerende jobb. Så imponerende at E 200 Kompressor blir en svært interessant bil for den som drømmer om en E-klasse. 1,8-literen er nemlig som skreddersydd for det norske avgiftssystemet. Takket være sitt beskjedne slagvolum kan E 200 Kompressor bli din for 494.000 kroner. Det er 90.000 kroner mindre enn det du må ut med for storebror E 240.

Lyd og driftstemperatur

Hva er det du taper ved å velge E 200 Kompressor fremfor E 240? Ikke mye. I E 240 finner du riktignok en V6-motor med 2,6 liter slagvolum, mens du i E 200 Kompressor altså må klare deg med en 1,8-liters firer. V6-motoren produserer selvsagt raskere driftstemperatur og et vakrere lydbilde. I tillegg yter den 177 hestekrefter, 14 hestekrefter mer enn fireren. E 240 klarer også øvelsen 0 til 100 på 9,3 sekunder, 6 tideler raskere enn E 200 Kompressor.
Men når det kommer til styrke går faktisk 1,8-literen av med seieren. Denne yter 240 newtonmeter allerede ved 3.000 o/min, mens V6-motoren ikke klarer å levere sine 240 Nm før ved 4.500.

Gjerrig motor


Minst like viktig er økonomien. Ikke bare sparer du 90.000 kroner på å velge kompressor-motoren. I tillegg slipper du unna med et blandet forbruk på 0,87 liter. Velger du 240-motoren stiger snittforbruket med 0,22 til 1,09 liter per mil. Er du blant dem som legger bak deg 20.000-30.000 kilometer årlig, vil denne forskjellen kunne bety mange tusenlapper.

Men det får være nok teori. La oss ta med E 200 Kompressor ut på landeveien.