TEST: Mercedes-Benz C200 Kompressor

Uten sterke drivstoffpreferanser er det vrient å velge C-klasse-variant.

Den litt sprekere bensinversjonen koster det samme som dieselutgaven. Ytelsesforskjellen er moderate, men når det gjelder dreiemoment og forbruk ligger dieselutgaven klart bedre an. Det er fortsatt noen argumenter igjen for bensinutgaven, for eksempel har kompressormotoren uslåelig gassrespons, og den oppleves som sprekere og mer sportslig.

Det er også komfortargumenter for bensinutgaven, støynivået er lavere og gangen er nærmest vibrasjonsfri. Og det er ikke tvil om at en bensinbil føles mer levende, selv om kompressor-løsningen gir godt bunndrag er det ikke tvil om at det er mest å hente mot slutten av hvert gir.

Trinn to

Vis mer
Vis mer


Fra lansering har C200 Kompressor vært minste motoralternativet, men allerede i september dukker en C180 Kompressor opp. Den vil koste med sine 156 hestekrefter koste fra rundt 400.000 kroner, testbilen C200 Kompressor med ytterligere 28 hester koster 457.000 kroner.

Forskjellene disse to i mellom er ganske små, det skiller ett sekund i 0-100 km/t-tid og 12 km/t i toppfart. Bensinforbruket er det samme, og begge motorene har utgangspunkt i den samme 1,8-literen. Det er ikke bare motorene og effekten som sørger for prisforskjeller, det er også utstyrforskjeller mellom disse to.

Også testbilens dieseltvilling har en lillebror som også koster rundt 400.000 kroner; C200CDI. Også her er det snakk om samme motor med forskjellig trimmingsgrad, men ytelsesforskjellen er større. For eksempel bruker C200CDI over halvannet sekund lengre på 0-100km/t.

Synlige utstyrsnivåer

Enkleste utstyrsnivå er Classic, som har mindre krom og lakk utvendig enn testbilen som var en Elegance-utgave. Den enkleste måten å skille på er at Elegance har kromlist under sidevinduene og baklukehåndtak som er lakkert i samme farge som bilen.

Den største forskjellen er imidlertid neste trinn som heter Avantgarde som har en helt annen grill og enda mer krom. Aller synligst er den enorme Mercedes-stjernen midt i grillen.

Det er den sportslige slagsiden til konkurrenter som Audi og BMW nye C-klasse skal rette opp, og hvordan det oppleves bak rattet C200 Kompressor kan du lese mer om her.