<b>TO LOKK:</b> Strømlokket nede på bakfangeren skiller hybriden. Litt utsatt, det er trolig det hjørnet som bulkes mest på biler i dag.  Foto: JAMIESON POTHECARY
TO LOKK: Strømlokket nede på bakfangeren skiller hybriden. Litt utsatt, det er trolig det hjørnet som bulkes mest på biler i dag. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

TEST: Mercedes-Benz C 350 Plug in Hybrid

Her får du mye luksus for pengene.

Her får du Mercedes for prisen av en Skoda, og når man ser på den omfattende utstyrslisten er det nesten uvirkelig:

For 500.000 kroner får du nemlig nøklene til en Mercedes C-klasse stasjonsvogn med 279 hestekrefter, silkemyk luftfjæring med flere modus og høydejustering, progressiv styring som gir deg kort rattutslag i lave hastigheter, og valgfritt Avantgarde eller Exclusive eksteriør.

Og: Denne hybriden kan dra tilhenger: Det koster 11.000 kroner ekstra å utstyre C 350 e med tilhengerfeste.

Til sammenligning får du en Skoda Octavia RS med 50 hester i manko for omtrent samme pris.

Hybridbilene snur altså våre vante forestillinger på hodet.

Derfor er hybridbilene så billige

Motor: Noe avgift - noe gratis

C 350 e er en ladbar hybridbil. Den drives av den samme motoren som du finner i C 250. Glem bokstavkombinasjonene som indikerer både 3,5 og 2,5 liters motorer. Under panseret finner du i stedet en 2-liters bensinmotor. Den gjør for så vidt ikke skam på seg alene heller. Turbomatet som den er, yter den 211 hestekrefter.

TO LOKK: Strømlokket nede på bakfangeren skiller hybriden. Litt utsatt, det er trolig det hjørnet som bulkes mest på biler i dag. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Dette er den artigste C-klassen på norske veier!

Mellom motor og girkasse finner vi en elmotor som yter 82 hester og 340 Nm.

Og her kommer gullkornet: Denne effekten er gratis.

Til sammen gir motorene en systemeffekt på 279 hester og hele 600 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 6,2 sekunder og en toppfart på 246.

Det kvalifiserer også til den staselige navnekombinasjonen på bakluka som får Mercedes-entusiaster til å spisse på øra.

Vrir du knappen over på RACE på denne, skal du vite hva du driver med!

211 GAMP: Det er ingen strikkmotor under panseret heller. Motoren finnes i C 250. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Sprek

Det er ikke alltid at strøm og bensin går helt hånd i hånd. Som vanlig kommer det an på kjøremønsteret. Kjører du som folk, er kombinasjonen en silkemyk og lydløs affære. Du skal følge godt med for å få med deg når motoren kobler inn og ut.

Men dytter du hjulet for kjøremodus over fra Eco eller comfort til sport eller sport pluss, går ikke alt like sømløst lenger.

På sistnevnte får du skarpere gassrespons, girkassen er programmert til å rykke litt for å fremheve raske girskifter, og turtelleren er på alerten hele tiden. I denne innstillingen slår den aldri av bensinmotoren. Som på de fleste andre biler, blir dette noe masete.

Vi spår at denne hybriden vil bli en storselger.

DELT: Knapper for kjøreprogram, heving av chassis og energidistribusjon er lett tilgjengelig. Hjul med mus gir mange muligheter, selv om ikke alle liker styrefølelsen den gir. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Noen ganger lurer jeg likevel på om bilen faktisk akselerer saktere i sportsmodus. I praksis gires det nemlig ned så mange trinn, at man føler at man blir sittende å vente.

Vi testet Audi a3 e-tron mot Lexus CT200h

Deilig understell

Understellet er luftfjæret og justerbart i høyde, hvilket er bra, for fronten er ganske lav.

Luftfjærene er mykt satt opp, og i Eco og Comfort duver du av sted med mykere bakhjulsoppsett enn de fleste er vant med.

Skal du bruke effekten, bør du derfor velge Sport eller Sport+, og selv i Sport+ oppleves bilen som overraskende komfortabel.

Du kan selvsagt justere både girkassen og luftfjæringen helt individuelt, så her bør uansett alle finne seg tilrette.

SPORT ELLER ELEGANSE: Du velger selv om du vil ha Avant Garde eller elegance stylingpakke. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Tradisjonell

Mercedes har valgt en tradisjonell turteller med en lamperekke som indikerer strømforbruk og lading nederst i turtelleren. Der ser du veldig enkelt hva som skjer.

FIRE VALG: E-Mode fører deg lydløst og forurensningsfritt i et par mil. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Denne ladbare selger mest i dag.

Som regel står turtelleren på 0 i nedoverbakker, i kø og enkelte sletter. Da lyser i stedet strømlampene. Med litt gasspådrag, kommer motoren inn og ved full gass flyr både turteller og lamperekke til topps. Det finnes selvfølgelig også mulighet for å få opp en mer visuell fremstilling på valgfri skjerm.

Ikke firehjulsdrift

Gavepakken inkluderer ikke firehjulsdrift. Trenger du det, får du heller vente på den ennda sprekere SUV-broren GLC med 320 hester.

PLANK OG SKINN:: Vår bil har ekstrautstyr for100.000, blant annet skinninnredning, nydelig treinnredning og Burmester stereo. MEn den manglet irriterende nok intelligente lys og adaptiv cruice, et must i denne klassen. Foto: JAMIESON POTHECARY
KOS: Bilen har ikke helelektrisk setejustering, men lar deg justere alt. Foto: JAMIESON POTHECARY
PLAST: Smaken er som baken. Ikke alle liker den frittstående skjermen og plastfølelsen på det blanke. Foto: JAMIESON POTHECARY
FOR SPESIELT INTERESSERTE: Du kan følge med på energifløde på valgfri skjerm, men turtelleren med sine lys gjør samme jobben. Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD LYD: Topp stereo koster 10.000 ekstra. Ingen vits å spare de pengene. Foto: JAMIESON POTHECARY
SOFA: To Voksne på benken bak er ingen problem. Men bagasje bør de ikke ha mye av. Foto: JAMIESON POTHECARY
FIRE VALG: E-Mode fører deg lydløst og forurensningsfritt i et par mil. Foto: JAMIESON POTHECARY
PÅ FØRSTE KLASSE: Bra vektfordeling, luftfjæring og progressiv styring er trivselsfaktorer langs veien. Foto: JAMIESON POTHECARY


For første gang i C-klasse får du heller ikke muligheten til å fjerne ESP (antiskrens-programmet). Avgjørelsen er antagelig tatt på grunn av en tung hekk og inngripen av elmotor som trolig ikke harmonerer med svært fintfølende gassakrobatikk.

I praksis

Hybridløsningen fungerer omtrent likt som på alle andre biler og er uhyre lett å betjene med en knott på midtkonsollen.

Du får fire valg opp i instrumentpanelet: Hybrid, E-mode, Save og Charge.

Når du slår på tenningen, står den normalt i Hybrid-modus. Da styrer bilen selv hvilken motor den bruker når, og når den finner det hensiktsmessig og lade. Valgene kommer opp i skjermen i instrumentpanelet.

E-mode gjør bilen elektrisk. Samtidig får den elektriske gasspedalen en kickdown-motstand omtrent midtveis i vandringen. Overskrider du denne, startes bensinmotoren. Akselerasjonen er ok fra null, men når du passerer 50 km/t blir den merkbart gjerrigere på effekten.

Save hindrer bilen i å ta i bruk batteriet som ekstra trekkraft. Den kan være fin å ha hvis du har rekkevidde på batteriet og ønsker å kjøre helelektrisk i nærmeste by etc.

Charge lader bilen kontinuerlig ved hjelp av motor (og selvfølgelig bremsing) til den har toppet batteriet. I dette valget blir bensinforbruket uforholdsmessig høyt.

Potensielt gjerrig?

Du skal ikke ha kjempelang vei til jobb hvis du har planer om helelektrisk drift. Rekkevidden varierer uansett avhengig av utetemperatur og topografi.

På vår forholdsvis flate testrute, kjørte vi strekningen på 19,6 mil på testdagen. Det er omtrent som forventet, men heller ikke imponerende bra.

I følge Statistisk sentralbyrå bruker kjører nordmenn drøyt 3,3 mil hver dag. Tallene vil selvsagt variere mellom helg og uke, men om alle hadde vært flinke til å bruke stikkontakten, vil man i teorien kunne spare miljøet for to tredjedeler av forurensende utslipp.

Til og med vi som har lang reisevei har noe å vinne, men differansen blir selvsagt mindre og mindre mot en vanlig bil jo lenger strekningen er.

Testløypa

Vi har kjørt flere hybridbiler på vår 21,12 mil lange testløype. Den er ganske kupert og byr på både køkjøring (som passer hybrid godt) og landeveiskjøring. Vi starter helelektrisk og i eco-mode, som blant annet demper effekten på varmeapparatet noe.

Slik gikk det med Outlander, Prius og V60 på samme løype.

0,58

Etter endt tur hadde bilen drukket 12,17 liter. Det gav et forbruk på 0,576.

I grunnen ikke verst om man legger til grunn bilens vekt og sammenligner med tradisjonelle bensinbiler i samme klasse. Ja, selv småbiler drikker mer enn dette.

Men sammenlignes den derimot mot en dieselbil, er ikke tallene særlig imponerende.

Flere større biler, går godt under halvliteren i dag, og med nyeste renseteknologi er de ikke like ille i byen lenger heller.

Når vi blar oss gjennom menyen til langtidsforbruk, blir derimot ikke lesningen like hyggelig.

Da stiger nemlig forbruket til 0,72. Korte strekninger og hyppig kabling er dermed resepten om du skal få Miljøpartiet de Grønne på ditt lag.

Knøtt liten

LITE: Batteriet stjeler plass og reduserer bagasjeromshøyden merkbart. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



Fire voksne sitter flott i Mercedesen, men skal du på langtur må du sende bagasjen med noen andre. Bagasjerommet er ikke kjempestort i utgangspunktet og med batteripakka, blir gulvet ennå høyere. Knaggene til plastposene på hver side, blir totalt overflødig siden posen er høyere enn bagasjerommet. Nedfelling av stolene derimot, skjer elegant med små brytere.

Så… Er du i markedet for en svært komfortabel, luksuriøs og rask bil med potensielt lavt forbruk, og klarer deg uten stort bagasjerom, så finnes det rett og slett ingen bedre kjøp… foreløpig.


Mercedes-Benz C 350 e 
Motor:R4 2,0 turbo
Drivstoff:Bensin
Effekt:211 hk
Ved o/min:5.500
Moment:350 Nm
Ved o/min:1.200
Effekt elmotor:82 hk
Moment elmotor:340 Nm
0-100 km/t:6,2 sek
Toppfart:246 km/t
Forbruk l/mil:0.21
Co2 g/km:49
Lengde:470 cm
Bredde:181 cm
Høyde:148 cm
Vekt:1.765 kg
Tilhengervekt:0
Bagasjerom:350 liter
Pris fra:503.800 kr
Pris denne bilen:630.000 kr