TEST: Mercedes-Benz C 320 - S-klasse i miniformat

Mercedes-Benz har sin egen strategi hva gjelder utvikling av biler. De bryr seg ikke så mye om hva andre tenker og gjør. Et bevis på dette er C 320. Den har finish, utstråling og prislapp som får konkurrentene til å blekne.


Mercedes-Benz har virkelig over gått seg selv denne gangen. E-klasse og S-klasse er fine biler, men den nye C-klassen er virkelig noe for seg selv. Den er vakker, og den virker til og med mye større enn den egentlig er.

Den gamle C-klassen var et stort fremskritt da den overtok for slageren 190. Fremgangen er mye større nå. Modellen henvender seg i sterkere grad til et enda yngre publikum enn tidligere, og det er helt tydelig at det også er det fabrikken vil. Vi tror da i den sammenheng at det er rik ungdom Mercedes-Benz sikter etter i Norge. Vår test bil kostet nemlig en hel del.

For som vanlig så koster det

Billigste utgave av C-klassen (C180) koster 339.900 i standard utførelse. C 320 koster hele 656.200 kroner ribbet for ekstrautstyr. Vår test bil var en såkalt Avantgarde som er en sportslig utgave av C-klassen. Her er det blant annet et stivere understell, 16 tommer felger og flere detaljer i krom og i bilens farge. Vi hadde selvfølgelig også skinnseter, elektrisk soltak og flere andre praktiske detaljer. Nederst på lista står det 763.000 norske kroner.

Vi har kjørt og kjørt og blitt oppriktig glad i den lille Mercedesen, og det var vondt å skille seg fra denne herlige bilen.

Andre dyre ting testet på DinSide

Hydrolift F-26 med 470 hestekrefter
White Shark 215 Club med 2x150 hestekrefter
Harley-Davidson Fatboy
Kawasaki ZX-12R
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
BMW M5
BMW X5 4.4
Maserati 3200 GT
Mercedes-Benz S 500
Porsche 911 Carrera 4
TVR Griffith 500