TEST: Mercedes-Benz C 270 T CDI

Det største problemet med C 270 T CDI er prisen. 574.700 kroner er mange penger - for mange for de fleste av oss.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nå er det ikke Mercedes-Benz sin skyld alene at C 270 T CDI er så dyr. En stor del av summen, snaue 230.000 kroner, går nemlig direkte til statskassen. Men hvor pengene havner er i denne sammenheng uinteressant, faktum er uansett at C 270 T CDI blir drøy kost for ordinære lønnsmottakere. Og det er synd, for vi fant mye positivt å si om denne bilen.

Front som lillebror

Men la oss først ta en titt på bilens design. Fronten er mer eller mindre identisk med sedan-versjonen, noe som etter vårt syn er positivt. Vi liker nemlig godt de sammensmeltede frontlyktene, de høye profilene i panserets ytterkanter og det korte overhenget.

Skrå bakrute

Det som skiller stasjonsvognutgaven fra sedanen er selvsagt bakparten. Og her er vi nok litt mer skeptiske. Vi synes nemlig bakruten er litt for skrå, noe som gir bilen et kombi-preg. I tillegg er det bakre overhenget mye lengre enn det fremre. Dette får bilen til å virke litt baktung, noe som gjør den mindre harmonisk enn sedan-utgaven. Når det er sagt, må det understrekes at C-klasse stasjonsvogn etter vårt syn på ingen måte er noen stygg bil.

Men la oss hoppe rett til det aller mest spennende med denne bilen, den kraftige motoren.