TEST: Mercedes-Benz C 180 T Classic

Mercedes-Benz C180 T koster 370.900 kroner. For de fleste er det mange penger – men hva kjøper det deg?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes-Benz C180 T (stasjonsvognsutgaven av C-klasse) er ikke mange månedene gammel her til lands, og er C180 sin praktiske motpart. Den har stort bagasjerom, god plass, er fleksibel og oppfyller de flestes behov til befraktning av personer og pakkenelliker. Likevel er det overraskende trangt i begeret, og trengselen utgjøres av utvalgte malurter.

Først malurt

Utstyrsnivået er første malurt. Her har man en bil hvis pris er i ferd med å tangere 400.000 kroner, og rattet man må holde i er ikke mykt, gripevennlig og behagelig som i andre Mercedes-Benz-modeller. Nei, i C180 T Classic må nok lankene gripe rundt et ratt av ekte plastkvalitet.

Fordelen er imidlertid at man da med all mulig tydelighet ser hvilken fantastisk jobb Mercedes-Benz gjør med å få ekte treverk til å se ut masseproduserte plastbiter solgt på billigsalg fra et bilvarehus.

Klima ikke standard

Dessverre slutter det ikke der. Mercedes-Benz har tydeligvis heller ikke oppfattet at vi tross alt har enkelte somre hvor middeltemperaturen nærmer seg 20 grader også her i landet. Til tross for bilens pris forlanges 26.500 kroner for at du skal kunne holde sommervarmen ute ved hjelp av et klimaanlegg – utstyr man i dag finner som standard selv i mange småbiler.

Sikkerhetsutstyret på plass

Når det er sagt, skal vi imidlertid vokte oss vel for å kritisere for mye. Utstyrsnivået ellers er nemlig bra. Her finnes elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, fjernstyrt sentrallås, blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og 6 kollisjonsputer.

To-liter og 129 hester

Vårt testeksemplar hadde en firesylindret to-liters rekkemotor under panser og stjerne. Ytelsen er 129 hestekrefter og motoren evner å overføre 190 Nm til girkassen. Og akkurat girkassen er en nykonstruksjon i C-klasse. Her finnes seks gir, og i følge Mercedes-Benz skal girkassen være bedre enn noensinne.

Om det er riktig, kan du lese mer om i kapittelet Motor og kjøreegenskaper.