TEST: Mercedes-Benz C 160 Sportcoupé

C-klasse Sportcoupé har levd litt i skyggenes dal her i landet. Nå har Mercedes-Benz introdusert en ny og rimeligere innstegsversjon.


Sportcoupé ble lansert våren 2001 som den tredje grenen i C-klasse-familien. Sportcoupé skulle være modellen for kundegruppen som mente at CLK var for dyr, C-klasse for kjedelig og A-klasse for billig.

Høy innstegspris

Sportcoupé-salget har imidlertid aldri tatt av og etter fire år i butikkene er bilen fortsatt et svært sjeldent syn på norske veier. Dette er en skjebne Sportcoupé deler med svært mange andre kupeer og tredørs kombikupeer. Disse biltypene, som blant annet kjennetegnes ved fraværet av bakdører, selger stadig dårligere her i landet.

Mange av dem som har vurdert Sportcoupé har nok i tillegg ment at bilen har vært for dyr. Rimeligste alternativ har inntil nå vært 180 Kompressor, som koster 377.000 kroner.

333.000 kroner


Nå introduserer imidlertid Mercedes-Benz en ny innstegsmodell: C 160. C 160 Sportkupé koster 333.000 kroner, noe som betyr at inngangsbilletten til Sportcoupé-eierskap har blitt 44.000 kroner billigere. Det innebærer blant annet at Sportcoupé nå har blitt rimeligere enn BMWs billigste kupé-alternativ - 318Ci, som koster 357.000 kroner. Det betyr også at den rimeligste Sportcoupé-varianten, med fet stjerne og det hele, nå koster nøyaktig det samme som en Toyota Celica 1.8.

Men hva er det egentlig man får hvis man velger å satse på C 160 Sportcoupé. Det skal vi komme tilbake til i neste kapittel. Først unner vi oss imidlertid noen setninger om hva som har skjedd med denne modellen siden sist gang vi testet den her i DinSide.

Ansiktsløftet i fjor


Jo, Sportcoupé fremstår nå som en enda lekrere bil. I likhet med C-klasse sedan og stasjonsvogn fikk nemlig Sportcoupé en ansiktsløfting våren 2004. Ansiktsløftingen betød blant annet at bilen fikk ny frontfanger og grill, klare lykteglass foran og nye lykteglass bak. Samtidig ble interiøret frisket opp. Blant annet fikk bilen nytt ratt og nye instrumenter. De nye instrumentene med fire klokker og høyreplassert turteller var et stort fremskritt sammenlignet med det triste instrumentpanelet de erstattet.

Vi var svært nysgjerrig på hvilken motor som skjulte seg bak 160-betegnelsen. Er du også? Les mer om motoren og kjøreegenskapene her.