TEST: Mercedes-Benz B 180 CDI aut

Mange ønsker seg automatgir og dieselmotor. I B-klasse får de ønsket oppfylt mot å åpne lommeboken.


For 356.000 kroner er en del over det de nærmeste konkurrentene koster, og prisen gjør at B-klasse må overbevise for å kunne konkurrere.

Vekker oppsikt

B-klasse blir lagt merke til, og den blir lagt merke til i betydelig større grad enn lillebror A-klasse som den deler mye med. Den store stjernen i grillen, og de tydeligere profilene i panser og i sidedører, gjør at B-klasse skiller seg mer ut. At den er større spiller også klart en rolle, sett rett forfra virker den som en mye større bil enn det den i virkeligheten er.

Ett hakk opp

Det er i kompaktklassen at B-klasse hører hjemme, og den har ytre mål som Volkswagen Golf og Ford Focus. Den likner imidlertid mer på høyreiste versjoner av disse, nemlig Golf Plus og Ford Focus C-max. Disse bilene, som i praksis ligger mellom vanlige kompaktklassebiler og fleksibiler som Volkswagen Touran og Toyota Corolla Verso, kjennetegnes ved at den ekstra takhøyden først og fremst brukes til bedre plass i forsetet og baksetet.

Ikke helt

Det gir god oversikt og god ergonomi å sitte litt høyere enn i tradisjonelle biler, men i B-klasse får du kun oversikten. Grunnen er det doble gulvet som gjør gulvet inne i kupeen er overraskende høyt. Heller ikke konkurrentens praktiske bakseter som kan reguleres i lengderetningen har funnet vei inn i B-klasse, men det er allikevel godt med plass både i baksetet og i bagasjerommet.

Best i klassen


Interiøret i B-klasse skiller seg ut, og det er ikke tvil om at det oppleves som det mest eksklusive i klassen. Komforten er også i klassetoppen, og selv om dieselmotoren høres er lydkomforten for eksempel på motorvei svært god.

Det ligger mye komfort i sterk motor og velfungerende automatgir, og hvordan dieselmotoren og den trinnløse automatgirkassen fungerer kan du lese mer om her.