TEST: Mercedes-Benz B 170

Biler i Golf-klassen kan fint romme en familie på ferietur, og nye Mercedes-Benz B-klasse er blant de som gjør enklest og mest elegant.


For til tross for enklere og rimeligere løsninger oppleves B-klasse som en av de mest forseggjorte bilene i kompaktklassen. Og det er nok Mercedes-følelse i bilen til å forsvare deler av prisforskjellen til konkurrentene. Og Mercedes-Benz er tydelige i sitt første forsøk i Golf-klassen, B-klasse er selvsikkert merket med en stor stjerne i grillen.

Tøffere

B-klasse er en tøffere bil en A-klasse, og den låner trekk fra den store R-klasse. Særlig forfra og fra siden deler den trekk med den mye omtalte store flerbruksbilen som dukker opp ved nyttår. Hekken er uinspirert og utydelig. Lengden gjør også at den ser mye mindre topptung ut enn A-klasse.

Innvendig er det kun polstrede flater, og for eksempel sidedørene har stofftrekk helt opp til vinduskarmene. Det er tydelige Mercedes-Benz-logoer i dørstokken, og også gulvmattene er merket så du ikke er i tvil om hvilken produsent som står bak bilen du befinner deg i.

Motvillig praktisk

Mens noen produsenter har kastet seg over mulighetene for fleksible løsninger de høyreiste bilene gir, har de tyske produsentene vært mer tilbakeholdne. En tydelig følelse i B-klasse er at fleksibiliteten er løst med en viss motvillighet, og tradisjonell tenkning preger løsningene som er valg.

Visst er B-klasse praktisk, men det fordrer at du er nøye med å spesifisere ekstrautstyret som gjør det mulig å fjerne seter og å legge ned ryggen på passasjersetet foran. Baksetene er for eksempel ikke justerbare i lengderetningen, og du kan ikke justere ryggvinkelen.

Det er først og fremst bagasjerommet som imponerer, 544 liter har du til disposisjon – nesten like mye som i en stasjonsvogn i mellomklassen.

Nest billigst


Fire bensinmotorer og to dieselmotorer utgjør motorprogrammet. Motoren vi har kjørt er en 1,7-liter som leverer 116 hestekrefter, og det er nest rimeligste alternativ til 299.900 kroner. Billigste B-klasse er B 150 med en 1,5-liter som yter 95 hestekrefter, den begynner på 278.000 kroner når den dukker opp i oktober.

Enn så lenge er altså testbilen den billigste B-klasse tilgjengelig, og hvor sprek den er og kjøreegenskapene kan du lese mer om her.