<B>LED-LYKTER:</B> Designendringene er diskré og få. Fra denne vinkelen er nyhetene nye, integrerte eksospotter og baklyslinjer som nå har gått fra å være en bue til to liggende piler isteden
LED-LYKTER: Designendringene er diskré og få. Fra denne vinkelen er nyhetene nye, integrerte eksospotter og baklyslinjer som nå har gått fra å være en bue til to liggende piler istedenVis mer

TEST: Mercedes-Benz A-Klasse facelift

Eierne av forrige A-Klassen kan ta det helt med ro. De fleste oppdateringer ligger skjult. Er det verdt bryderiet å bytte?

Mercedes A-Klasse var er storsuksess da den kom på markedet i 2011. Modellen solgte bra og gjorde en god jobb ved å viske ut vonde minner fra første generasjon A-Klasse. Nå har bilen fått en oppgradering, men når vi ser bilen første gang på lanseringen på Dresden i Tysland sliter vi med å se hva som egentlig er nytt ...

Diskré endringer

Fronten har fått en mer pilformet støtfanger med «diamant»-grill i tråd med konseptbilen først vist i 2011. Frontlyktene er de samme «gamle», med mindre du oppgraderer til LED lykter som nå er tilgjengelig som tilleggsutstyr på A-klassen. Bakfra må du også være en ekte A-Klasse entusiast for å spore endringene: Nye integrerte eksospotter og baklyslinjer som nå har gått fra å være en bue til to liggende piler isteden. Ellers er alt som før. Nåværende A-klasse eiere kan dermed ta det helt med ro. Forskjellene er diskré og ingen kommer til å reagere hvis du fortsatt kjører en 2012 modell når den ansiktsløftede versjonen ankommer Norge

Men bilen har fått en smule sportsligere utrykk og designen er på høyde med storkonkurrentene Audi A3 og BMW 1 Serie

Les vår test av BMW 1 Serie her

FRYD PÅ VEIEN: Chassisen er fabelaktig. Motorene har fått økt effekt, men mangler fortsatt litt dynamik i forhold til konkurrentene. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Litt grønnere, litt heftigere

Mens designavdelingen tilsynelatende var på ferie, har ingeniørene derimot åpenbart jobbet «24-7». Selv med nye A160 D og A160 bensin som innstegsmodeller, er det 180 d Blue Efficiency som er mest spennende for Norge. Motoren leverer 109 hestekrefter med et oppgitt forbruk på 0,35 liter per mil, og hyggelig lavt (offisielt) utslipp på 89 gram per kilometer. Forbruk som en hybrid uten ulempen med tilleggsvekt, altså.

På den litt heftigere enden av skalaen har alle modeller fra A 200 og oppover fått økt effekten med 7 hestekrefter samtidig som forbruket - i det minste det på papiret - er noe redusert.

Fortsatt raskeste

Toppmodellen A 45 AMG er fortsatt den raskeste i sin klasse med 381 hestekrefter, opp 21 fra før. 0-100 tiden er redusert med et halvt sekund til 4,2 sekunder. Dermed slår Mercedes sine argeste konkurrenter BMW M135i og Audi RS3.

Se vår fartsfylt video med A 45 AMG her

MOTORSPORT-UTGAVE: Har du ikke råd til toppmodellen AMG A45 kan du bestille Motorsportpakke på alle modeller fra A 200 og oppover. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


For de som ikke helt har råd til toppmodellen finnes det en Motorsportutgave på alle modeller fra A 200 oppover. Her får du AMG ut- og innvendig styling i Formel 1-fargene til Mercedes. Tøffest er en vinge på bakluken som er stor nok til å spise lunsj på.

Solid på veien

A-klassen er en fryd på veien. Chassiset er fabelaktig, godt avstemt , rattresponsen er nydelig balansert. Bilen inspirerer kort sagt til å holde et raskere tempo enn vanlig, uten at du føler at du kjører over dine evner.

Dieselmodellene oppleves fortsatt som sterke, men likevel med litt mindre «punch», og dessuten hakket mer støyende enn konkurrenter som BMW 1-serie og Audi A3.

Ingeniørene har strammet opp utvekslingene på 7-trinns DCT-automatkassen (dobbel kløtsj), som gir tilnærmet sømløse girskift. Automatkassen var bra fra før, men er nå blitt en «må ha» på utstyrslisten til A-Klassen.

SPENSTIG FARGE: A-Klassen kan nå bestilles med LED lykter. Blant nye farger er denne Elbait grønn metallic. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Nye kjøreinnstillinger

Den mest merkbare oppgraderingen under kjøringen er muligheten for «Dynamic Select», kjent tidligere fra C-klasse og oppover. Her styres innstillingen for motor, drivlinje, understell og styrerespons. Systemet er nå standard på alle modeller utstyrt med 7-trinns DCT automatkasse.

Adaptivt understell er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det er første gang vi opplever å kjenne en merkbar forskjell mellom innstillinger som Eco, Comfort og Sport i denne klassen.

Kjøringen i Eco er fortsatt en tålmodighetsprøve. Motoren henger etter og strever etter å holde takt med trafikken samtidig som den skal være mest mulig effektiv. Det tar ikke lang tid før fingeren vandrer bort til Dynamic-knappen for å finne en sprekere innstilling.

Bedre hjelpemidler

Standardutstyret for sikkerhet er ytterligere forbedret og listen utvidet for å passe på de som ikke helt følger med i trafikken. Assistansesystemet Attention Assist, som overvåker kjøremønster og varsler ved tegn til trøtthet, er nå oppgradert til å fungere i hastigheter mellom 60 og 200 kilometer i timen. Collision Prevention Plus varsler kollisjon og nå inkluderer automatisk nødbrems. Brake Assist System (BAS) som bidrar til bremsehjelp i kritiske situasjoner. Om ikke disse er nok til å unngå en ulykke har A-klassen har også aktivt panser for økt fotgjengerbeskyttelse.

NY INNMAT: Innmaten på baklysene har nå blitt til en liggende pil istedenfor en U form. Foto: MERCEDES_BENZ
LITT KRAFTIGERE: Alle motorvarianter har fått litt ekstra hestekrefter med redusert utslipp og forbruk. Foto: MERCEDES-BENZ
TØFF DESIGN: Støtfangeren har blitt mer pilformet. Diamant-grillen er en spenstig endring. Foto: MERCEDES-BENZ
LITT GRØNNERE: MEd lavere utslippstall på alle modeller er bilen litt mer velkommen i byen. Foto: MERCEDES-BENZ
LED-LYKTER: Frontlysene kan nå bestilles med LED lykter som ekstrautstyr. Felgene er også nye og minner om hjulene til forrige generasjon VW Golf GTI. Foto: MERCEDES-BENZ


Nyhetene koster ...

Interiøret har også fått et forsiktig løft. Rattet er nå nappet ut fra en C-Klasse. Et nytt sylinderformet instrumentpanel og anodiserte betjeningsknapper, bedre sidestøtte og seks centimeter økt justerbarhet på setene er omtrent det eneste du får gratis.

De fleste interiør oppgraderinger du får gleden av er dessverre de du må til dybden av lommeboken din for å se.

Nytt på ekstrautstyrslisten finner du fargejusterbar belysning, 8-tommers LCD-skjerm og flere spenstige materialvalg og kombinasjoner i interiøret. Nok en godbit som koster ekstra er «Mirror link» og «Apple Car Play». Smarttelefonen din integreres med infotainment systemet og gir tilgang til navigasjon, musikk og telefonens apper. Mest spennende er muligheten for muntlig dikterte SMS-meldinger.

Litt irriterende

Likevel finnes det noen småting vi synes Mercedes kunne fikset på. Automatgirhendelen er fortsatt på rattstammen og vi setter fremdeles bilen i nøytral hver gang vi forsøker å skru på vindusviskerne. LCD-displayet er fortsatt ikke integrert i dashbordet og harmoniserer etter vår mening ikke med resten av A-Klassens flotte interiør. Mercedes kaller det for «flytende skjerm», vi kaller det «iPad på sugekopp.»

STØRE SKJERM: LCD skjermen kan nå bestilles i åtte tommer størrelse mot 1.300 kroner i tillegg.Vi skulle gjerne sett den integrert, flytende som her virker litt ettermontert. Foto: MERCEDES-BENZ
FLERE VALG: Du har nå flere valg for å kunne tilpasse interiøret. Justerbar belysning og 8-tommers skjerm er blant mulighetene. Foto: MERCEDES-BENZ
TØFFE DETALJER: Mercedes har vært nøye med detaljer i interiøret. Materialvalgene er blitt flere og lettere å tilpasse individuell smak. Foto: JAMIESON POTHECARY
TRANGT: Det er fortsatt begrenset med bagasjeplass bak i A-Klassen. Foto: MERCEDES-BENZ
BEDRE KOMFORT OG STØTTE: Setene har fått bedre sidestøtte og kan justeres ytterligere 6 centimeter i høyden. Foto: MERCEDES-BENZ


Tenk deg om før du bytter

Mercedes A-Klasse er fortsatt en fabelaktig kompaktbil. Designen er klasseledende og kjøreegenskaper og motorutvalget er på høyde med konkurrentene.

Er du allerede eier av en A-Klasse anbefaler vi likevel ikke å løpe ut for å bytte med det første, med mindre du er ute etter en litt mer dynamisk automatutgave med bedre kjørekomfort.

Bilen har blitt bedre, men dessverre koster de fleste nyhetene ekstra. Oppgraderingene er diskré og velkommen, men fortsatt ikke nok til å kåre A-Klassen til klart best i sin segment. Til det er bilen fortsatt litt for trang og for avhengig av ekstrautstyr.


Mercedes A-Klasse
     
 AMG A 45 4MaticA 160 dA 180 d BlueEFFICIENCYA 200 d 4Matic
Motor:R4 BensinR4 DieselR4 DieselR4 Diesel
Slagvolum:1991 ccm1461 ccm1461 ccm2143 ccm
Effekt:381 hk90 hk @ 2750-4000 o/min109 hk @ 4000 o/min136 hk @ 3400 - 4400 o/min
Dreiemoment:475 Nm240 @ 1700-2500 o/min260 @ 1750-2500 o/min300 @ 1400-3000
Gir:7 trinns DCT6-trinns manuell6-trinns manuell7 trinns DCT
0 - 100 km/t:4,213,8 sek11,3 sek8,8 sek
Toppfart:250 km/t180 km/t190 km/t210 km/t
Forbruk:6,94,1 l/mil3,5 l/mil4,6 l/mil
CO2-utslipp:162 g/km107 g/km89 g/km121 g/km
Bagasjeromsvolum:341 / 1.157 liter341 / 1.157 liter341 / 1.157 liter341 / 1.157 liter
Pris fra:830 500 kr276 000 kr297 500 kr309 900 kr