<b>KLAR FOR BANEKJØRING:</b> Denne skiller seg godt ut fra en 'vanlig' A-Klasse. Mercedes har utviklet bilen for banekjøring. Foto: JAMIESON POTHECARY
KLAR FOR BANEKJØRING: Denne skiller seg godt ut fra en 'vanlig' A-Klasse. Mercedes har utviklet bilen for banekjøring. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

TEST: Mercedes-AMG A45

Med nesten 400 hestekrefter under panseret, er AMG A45 en genial kjøremaskin. Eller er den en ren dødsfelle?

Dekkene uler mens jeg balanserer gassen gjennom en 90 graderssving og ut på Autobahn. Kranen åpnes fullt og 381 hestekrefter slippes løs. 220, 230, 240 km/t... Wow! Denne lille rampen flytter på seg. 245, 248, 252... Det skal ikke gå an i en så liten bil. Og hva skjedde egentlig med fartssperra på 250 km/t?

Men heller ikke forrige AMG A45 var noen sinke i trafikken.

Verdens sterkeste

Da forgjengeren kom i 2014 kunne den med sine 360 hester titulere seg som verdens sterkeste toliters motor i en serieprodusert bil.

LES OGSÅ: Vi testet den mot Audi S3 og kåret den gangen AMG'en til en soleklar vinner.

Toliters-tronen holder Daimler-konsernet fortsatt. Den nye Audi RS3 med 367 hester fikk ikke mange månedene på toppen av pallen før Mercedes-Benz svarte.

KLAR FOR BANEKJØRING: Denne skiller seg godt ut fra en 'vanlig' A-Klasse. Mercedes har utviklet bilen for banekjøring. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Resultatet er 21 hestekrefter og 95 newtonmeter ekstra under panseret i forhold til forrige utgave. Og godbitene stopper ikke med økt motoreffekt. Ingeniørene har gitt dobbelcluch-kassa med 7 trinns enda kortere utveksling. Dermed er 0-100-tiden redusert med 0,5 sekunder til 4,2 sekunder, mens forbruk og utslipp forblir det samme.

Du trenger heller ikke Lucky Luke-reaksjoner for å oppleve maksimal akselerasjon.

Det finnes to «launch control»-funksjoner. Med «launch light» kan du holde inn bremsen og gassen sammen, og så slippe bremsen når du er klar. Udramatisk, enkelt og greit.

For å få fullt fyrverkeri, er det en litt mer omstendelig prosess: Først inn med bremsen, så inn med begge rattspakene i 5 sekunder, slipp begge og bekreft med å dra inn kun høyre spak. Så er det klampen i bånn for maks turtall og slipp bremsepedalen.

Selv om du klarer prosessen feilfritt, er den så omfattende at en 1996-modell Passat VR5 du kjører lyskryssduell mot har kjørt avgårde for lengst før du har kommet i gang ...

Bøllete utseende

«Kunne skilt seg litt mer ut enn de styla utgavene av de ordinære A-klassene», skrev vi i vår test av den forrige modellen.

Vel, nå har Mercedes svart på kritikken og gitt denne AMG-utgaven en bøtte med steroider.

En enorm vinge på bakluka stor nok til å nyte frokosten på, diffusere mellom eksospottene og frekke aerodynamisk detaljer på støtfangere og hjulbuene har nå transformert AMG A45 fra en ulv i fåreklær til en ulv i discoklær.

Nå er det ingen tvil - her finnes det en seriøs kjøremaskin!

LITT FOR MYE?: Noen vil like det, andre vil nok hate det. Men kjører du på banen vil nok være glad for at den er der. Foto: Jamieson Pothecary
TENÅRING: AMG A45 har endret stilen fra en anonym racer til ren Gatebil stil. Foto: Jamieson Pothecary
SIKKER FREMDRIFT: 4Matic sørger for opptil 50% av kreftene til bakhjulene når det trengs. Foto: Jamieson Pothecary
MARKTRYKK: En stor ving mellom eksospottene sørger for maksimal marktrykk i høye hastigheter. Foto: Jamieson Pothecary
STABILT: Det lille ekstra. En liten vinge på hjulbuen foran øker retningsstabilitet. Foto: Jamieson Pothecary
AGGRESSIV: Stylingdetaljer med funksjon. Ingen tvil at denne bilen er bygd for fart. Foto: Jamieson Pothecary
STILIGE DETALJER: AMG belysning ved døråpningen. Foto: Jamieson Pothecary


Konservativt råskinn

Skal bilen først skrike med slikt Gatebil-inspirert utseende, bør kjøregnskapene følge stilen. For å teste grensene maksimalt under trygge forhold får vi slippe løs på banen Lausitz EuroSpeedway i sørøst i Tyskland.

Allerede etter den første runden er det åpenbart at denne bilen er som et kompaktkamera: Just Point and shoot.

Gjennom svingene er balansen nær perfekt og 4Matic firehjulstrekk-systemet spiller inn når det trengs med maksimalt 50% av kreftene bak uten at det merkes rattet. I utgangene av svingene er såkalt «torque steer» totalt fraværende takket være en differensiallås på forhjulene.

Men selv med all den perfeksjon er det noe som plager oss...

På runde tre begynner jeg å bli varm i trøya, og farten øker deretter. Uansett hvor seint ute jeg er med bremsingen, eller hvor hardt jeg kaster den i svingene, kommer bilen like ryddig og helskinnet gjennom.

Og det er litt av problemet, for i en bil av denne typen kan det hevdes at det blir litt for rent og klinisk.

- Denne bilen er lagd for å kjøre på banen. AMG A45 har blitt grundig testet på Nürburgring der vi kjørte bilen konstant på maks i 11.000 kilometer, og den holdt uten feil, bekrefter Mathias Schöttle, utviklingsansvarlig for AMG.

Djevelsk rask!

Ute på veien får man et litt bedre perspektiv på hastighetene. Det blir fort klart at det har skjedd store ting med understellet med introduksjonen av Adaptive Damping System.

Demperne jobber uavhengig og justerer seg kontinuerlig i en hastighet som er fire ganger raskere enn de som satt i Formel 1-bilen Michael Schumacher vant sitt siste løp med.

Og det fungerer. Om ikke vi hadde nok selvtillit fra banen, økes det på veien.
Her blir vi fort glad for bilens sikre oppsett. I «Comfort»-modus er AMG A45 snill som en liten ulldott.

Men vrir du om betjeningshjulet i midtkonsollen til «Race», er det som om selveste Lucifer har tatt over bilen:

Rattet blir tyngre, motoren får økt respons, understellet stivner til - og til slutt en rosin i pølsa: Eksoslyden endres fra «hent i barnehagen» til «tredje verdens krig».

Om du ikke allerede har vekket nok oppmerksomhet med full AMG utvendig styling, klarer du i hvert fall det med rallylyden som kommer fra pottene.

På svingete, ujevne veier er dette trolig verdens raskeste bil for amatører uten et dødsønske.

SPORTSRATT: Rattet er det samme som du finner i C-Klassen. Her i AMG utgave. Sittestillingen er sentrert og perfekt. Foto: Jamieson Pothecary
KLAR FOR BANEKJØRING: Denne skiller seg godt ut fra en 'vanlig' A-Klasse. Mercedes har utviklet bilen for banekjøring. Foto: JAMIESON POTHECARY
SPORTSLIGE: Displayet har blitt mer sylinderformet men instrumentene er fortsatt analoge. I midten finnes det en liten LCD-skjerm der føreren kan kontrollere det meste av bilens innstillinger. Foto: Jamieson Pothecary
STØRRE SKJERM: Mot et tillegg på 1300 kroner kan du oppgradere til en åtte tommers LCD skjerm. Foto: Jamieson Pothecary
OPPSIKTSVEKKENDE: Det er ingen tvil at du blir lagt merke til! Foto: Jamieson Pothecary
FARTSSPERRE?: På Autobahn fant vi ut at fartsperren på 250 km/t ikke fungerte ... Foto: Jamieson Pothecary
GODE STØTTE: Ekstra sidestøtte med justerings muligheter sørger for at du sitter som støpt. Foto: Jamieson Pothecary
LYNRASK: På smale svingete veier er det få som kan henge med denne. Foto: Jamieson Pothecary


Sitter som støpt

Alle de utvendige styling-elementene har sin funksjon. Vi endte på 259 km/t uten et snev av dramatikk, og husk at vi snakker om en kompaktbil, ikke en S-Klasse.

Stabiliteten er helt vanvittig og det er aldri tegn til nervøsitet hverken på vei opp mot 259 km/t eller under knallharde bremsing ...

Safe, men genial

Har du lyst på en vanvittig rask A til B-bil som du kan kjøre raske rundetider på banen med, er dette bilen for deg.

Den er rett og slett episk. Vi er redd puristene vil savne litt mer dynamisk kjøreegenskaper og lekenhet, men det gjør ingenting.

For du kan fint kjøre forbi dem etter at de har dratt av banen i grusfellen på første sving. For der havner du aldri med AMG A45.


Mercedes-Benz A45 AMG
  AMG A45 4Matic
Motor:R4 Bensin
Slagvolum:1991 ccm
Effekt:381 hk
Dreiemoment:475 Nm
Gir:7 trinns DCT
0 - 100 km/t:4,2
Toppfart:250 km/t
Forbruk:6,9 l/mil
CO2-utslipp:162 g/km
Bagasjeromsvolum:341 / 1.157 liter
Pris fra:830 500 kr