Vis mer

TEST: Mer fornuftig Ford Mondeo

Den gjerrigste versjonen av Ford Mondeo er på mange måter også den mest attraktive og fornuftige.

Econetic er Fords betegnelse på de forbruksoptimerte modellene som har noen prosent lavere CO2-utslipp enn standardversjonene. Først ut var Focus Econetic. Senere har også Fiesta og Mondeo kommet som Econetic-modeller og det er sistnevnte vi nå har prøvekjørt.

Vår testbil var en femdørs kombi og starter på 315.000 kroner. Motoren er en 2,0-liter med 115 hester og 300 newtonmeter. Til sammenligning starter versjonen med 140 hester på 336.000 kroner. På den andre siden begynner den billigste dieselmotoren på 297.000 kroner, men da dreier det seg om en 1,8-liters motor med 100 hestekrefter.

Billigere med lavere forbruk

Det er for øvrig interessant å legge merke til at Econetic koster en snau tusenlapp mindre enn Trend, som den utstyrsmessig er basert på, riktignok med et par tillegg. Forklaringen ligger naturligvis i at Econetic har lavere CO2-utslipp og dermed slipper unna med mindre avgift.

139 gram CO2

Mondeo Econetic bruker 0,55 liter per mil på blandet kjøring. CO2-utslippet ligger på 139 gram per kilometer. En standard Mondeo med samme motor slipper til sammenligning ut 156 gram, både med 115 og 140 hester. En betydelig reduksjon har man altså oppnådd, men 139 gram imponerer oss likevel ikke veldig for en slik bil. Volkswagen Passat Bluemotion slipper ut 128 gram med en jevnsterk motor. Og en bil som BMW 520d, med 177 hester (163 i Norge), har lenge ligget på 136 gram.

Sparegrepene

Den økte drivstoffeffektiviteten har man oppnådd ved typiske grep som dekk med lav rullemotstand, justert motor og en rekke aerodynamiske grep, deriblant et senket sportsunderstell. For føreren er også en girskiftindikator til hjelp for å velge rett gir.



Vellykket motor

Motoren i vår testbil er en forholdsvis ny effektversjon som i praksis erstatter 1,8-literen med 125 hestekrefter man tidligere brukte. Selv om denne 2,0-literen har 10 hester mindre, er den på mange måter langt triveligere. Dreiemomentet er med sine 300 newtonmeter høyt i forhold til effekten og motoren er meget smidig på lave turtall, noe som ikke kan sies om 1,8-literen. I praksis betyr dette at du bør legge inn neste gir før du når 2.000 omdreininger og at motoren gjerne ligger under 1.500 omdreininger på flatmark. Maksimalt dreiemoment inntrer ved 1.750 omdreininger og da har du godt med trekkraft selv i sjettegir.

Sterk og sprek nok

0-100 går på 11,2 sekunder for kombien vi kjørte. Det er raskt nok og vi savnet ikke mer effekt, selv med fullastet bil. Med tom bil er 2,0-literen faktisk ganske sprek, sin relativt beskjedne effekt tatt i betraktning. De færreste trenger egentlig mer krefter enn dette, spesielt så lenge vi snakker norske forhold. Men vi mistenker at denne bilen er rask nok for komfortabel fremferd også i europeiske motorveihastigheter. I tillegg er motoren også relativt stillegående og vibrasjonsfri og gir dermed god kjørekomfort.

Den manuelle girkassen har seks trinn og passer godt til motoren og norske fartsgrenser. Sjettegiret er perfekt for norske motorveier med 90- og 100-soner. I tillegg glir girspaken lett og presist mellom de ulike trinnene.

Uten å ha foretatt noen vitenskapelige forbruksmålinger, fikk vi helt klart inntrykk av at dette er en bil det går an å kjøre billig, godt ned på 0,4-tallet på langtur, i følge kjørecomputeren som dermed gjerne viser godt over 1.000 kilometers rekkevidde med full tank.

Meget gode kjøreegenskaper

For øvrig er Mondeo fortsatt klasseledende på kjøreegenskaper, takket være en direkte, presis og følsom styring. I tillegg jobber chassiset meget godt og gir en bortimot helt nøytral balanse mellom over- og understyring. Dermed er bakhjulene med og styrer bilen rundt svingene.



God komfort

Econetic har sportsunderstell som standard, men dette går ikke nevneverdig utover komforten. Bilen oppleves ikke som stiv, tvert i mot er fjæringskomforten meget god og heller ikke med tanke på bakkeklaring byr dette på noen problemer. Vi kjørte med mye last på fjellveier med mye telehiv uten å føle at bakken noen gang kom faretruende nær.

Også takket være et lavt innvendig støynivå er dette en fin langtursbil. Econetic har 16-tommers hjul som standard og det gir god komfort samtidig som kjøredynamikken ikke lider for mye under det.

Romslig

Mondeo er også kjent for sine gode plassforhold. Også kombien byr på dette, selv om man naturligvis ikke kan laste like mye i høyden som i stasjonsvognutgaven.

Konkurrenter

Vis mer


Det blir stadig vanligere med forbruksoptimerte spesialmodeller som Mondeo Econetic. Men i denne klassen er det fortsatt ikke så mange i salg i dag. Den mest opplagte konkurrenten heter Volkswagen Passat Bluemotion. Den har 110 hester og 250 newtonmeter og er dermed en smule tregere enn Mondeo, et snaut sekund fra 0-100 for å være nøyaktig. Prisen begynner imidlertid litt lavere; 298.000 kroner for en sedan.

Toyota Avensis 2.0 D-4D koster 299.000 kroner og er den sprekeste i denne gjengen med 126 hester og 0-100 på 9,7 sekunder. Dette er ikke en spesiell sparevariant, men den slipper kun ut to gram mer enn Mondeo Econetic, altså 141 gram per kilometer. Dette har blitt en meget sterk konkurrent til Mondeo.

Skoda Superb Greenline bør også nevnes. Den er litt billigere enn Mondeo med en startpris på 289.000 kroner. Den er riktignok også svakest med 105 hester fra en 1,9-liters motor. CO2-utslippet ligger på 136 gram.

Renault Laguna med 1,5-liters dieselmotor på 105 hester er noe mindre enn disse bilene, men et CO2-utslipp på 130 gram er likevel så godt at det må nevnes. Startprisen på 279.000 kroner er også lav.

Opel Insignia har ennå ikke kommet i forbruksoptimert utgave, men Opel har lovet at den er på vei. Inntil videre er standardutgaven ikke gjerrig nok til å tas med i denne sammenheng. Det samme gjelder en bil som Citroën C5.

Vinner ikke på CO2

Vis mer


Sammenlignet med disse konkurrentene ligger Mondeo ikke spesielt bra an når det kommer til miljøegenskaper med tanke på at dette er en så ny modellvariant. Volkswagen Passat og Renault Laguna er best for deg som tenker mest på CO2. Toyota Avensis er totalt sett et meget bra kjøp, ikke minst med tanke på forholdet mellom pris og effekt. Men Mondeo er fortsatt den totalt sett beste bilen i denne gjengen, takket være en meget god kombinasjon av plass, kjøreegenskaper, motor og komfort. Det gjør at den likevel er vårt valg, til tross for en noe høyere pris. Men valget er ikke lenger like enkelt i denne klassen.

Konklusjon

Har du allerede bestemt deg for Mondeo, bør du definitivt vurdere Econetic-varianten. Sammenlignet med 140-hesteren er den en god del rimeligere og likevel sterk nok. Noen nevneverdige ulemper med Econetic-pakken ser vi heller ikke og ser derfor ingen grunn til å unngå den, dersom du uansett vil ha denne motorvarianten. Konklusjonen blir dermed at Econetic er den mest fornuftige Mondeo-varianten, og det uten å på noen måte være kjedelig.