Vis mer

TEST: Mer effektiv Volvo

Dobbelkløtsjede girkasser blir stadig vanligere. Vi har testet Volvos variant.

«I grunn er det styringen som legger den største begrensningen på kjøregleden.»


Hvis dobbelkløtsjkasse høres gresk ut for deg, kan vi kjapt oppsummere hva det dreier seg om. I praksis vil den oppleves stort sett som en vanlig automatkasse. Den er hundre prosent automatisk og du har kun to pedaler å forholde deg til, gass og brems.

Men rent teknisk er den ganske annerledes fra en konvensjonell automatkasse. En av hovedforskjellene er at kreftene overføres til drivverket gjennom to kløtsjer, slike man har én av på manuelt girede biler. Hver av kløtsjene har en rekke med gir å holde styr på, typisk første, tredje og femte på den ene og andre, fjerde og sjette på den andre. Dermed kan eksempelvis både andre- og tredjegir ligge inne samtidig slik at når du girer opp fra andre, ligger tredjegiret allerede inne.

Raskere og mer effektiv

Dermed går girskiftene svært raskt og overføringen av kreftene mer effektivt og med mindre tap enn i en oljebasert momentomformer som tradisjonelle automatkasser benytter.

Vis mer


Fordelene fremkommer tydelig når vi sammenligner med vanlige automatkasser, men også av og til sammenlignet med manuelle girkasser. Dette kan imidlertid variere noe fra motor til motor og bil til bil slik at det er vanskelig å lage en regel som passer alle tilfeller.

Powershift

Volvo C30 kan leveres med dobbelkløtsjkasse, eller Powershift som Volvo kaller det, bare i forbindelse med dieselmotoren på 2,0 liter. Tallene er da en smule dårligere enn for den vanlige manuelle girkassen. 0-100 går på 9,5 sekunder mot den manuelle versjonens 9,4 sekunder. Tilsvarende er forbrukstallene 0,59 mot 0,57 liter og CO2-utslippene henholdsvis 156 mot 151 gram.

Det er altså ingen forbedring å spore sammenlignet med den manuelle versjonen når det gjelder de harde fakta. Og å sammenligne med en vanlig automatversjon er ikke lett ettersom det ikke finnes. Volvo selv har oppgitt en reduksjon på åtte prosent, men disse tallene er utledet av interne tester.

Klar forbedring

Vis mer


Vi skal likevel ikke henge oss for mye opp i det negative her, for denne girkassen overbeviser på mange andre områder. I praksis vil tett opptil alle kjøre raskere med denne girkassen enn med en manuell, dersom det er ønskelig. Den kan gires manuelt med spaken dersom man ønsker det og lar da sjåføren ha full kontroll, samtidig som den tvangsgirer dersom ting går helt over styr.

Samtidig gir den også et skikkelig komfortløft sammenlignet med en manuell kasse. Den girer mykt og fint, og oppe i fart minner den påfallende mye om en vanlig automatkasse. Det betyr dessverre på den andre siden at den ikke er like rask som Volkswagens tilsvarende DSG-kasse. Men her snakker vi såpass små marginer at kun de aller ivrigste vil irritere seg over det.

Mer direkte


For Powershift-kassen er kjapp sammenlignet med en vanlig automat. Dessuten gir den en mer direkte og mindre slurete følelse, ikke minst sammenlignet med Volvos eksemplar. Dette gjelder både fra stillestående og oppe i fart. og selv om Volvos tall for forbruksreduksjon ikke kan verifiseres, har vi lite problemer med å tro at den også sparer drivstoff sammenlignet med Volvos vanlige automatkasse. En liten sammenligning mellom to av C30s motoralternativer kan belyse dette.

På 2.0D-motoren er CO2-økningen fra manuell kasse til Powershift på 5 gram. På D5-motoren som har den vanlige automatkassen er forskjellen 18 gram i favør den manuelle kassen. Akselerasjonsreduksjonen er i tillegg betydelig lavere for Powershifts vedkommende og i praksis umerkelig.

Lite negativt

Har da Powershift-kassen ingen ulemper sammenlignet med en tradisjonell automatkasse? Nei, i grunn fint lite, unntatt en noe redusert evne til å hindre tilbaketrilling i motbakke når man slipper bremsen. Powershift-kassen henger ikke like mye på motoren som en vanlig automatkasse, slik at bratte bakkestarter blir noe mindre smidige. Men all den tid man har håndbrekk eller kan bremse med venstrebeinet er dette et minimalt problem.

Kun 2.0D

Dieselmotoren på 2,0-liter er altså foreløpig den eneste motoren som kan kombineres med denne girkassen, men vi regner med at flere og sterkere motorer på sikt også skal kombineres med Powershift. Kassen tåler nemlig opptil 450 newtonmeter.

Foreløpig er Powershift tilgjengelig til C30, S40, V50 og C70.

Vis mer


Når det er sagt, må det også legges til at 2.0D gjør en fin jobb i C30. Dette er ingen toppmoderne og klasseledende motor lenger, men den er sterk og relativt stillegående. Forbrukstallene er imidlertid litt for høye. Sammenlignet med nye Volkswagen Golf med tilsvarende motor og girkasse, ligger dagens testbil 0,05 liter og 14 gram CO2 over. Tallene for BMW 118d med vanlig automat er omtrent identiske med sistnevnte.

C30 forøvrig

For øvrig er C30 en trivelig bil med en tøff design, et ganske pent og litt annerledes interiør og en relativt fin kjøreopplevelse. Vår testbil hadde R-design-pakken som foruten styling innebærer sportsunderstell. Det gjør C30 stødig, trygg og ryddig i oppførselen med en tendens til understyring på bar asfalt. På snø er den litt mer leken med hekken, men fortsatt er oppførselen forutsigbare og letthåndterlig. I grunn er det styringen som legger den største begrensningen på kjøregleden. Den mangler noe følelse.

Vår test ble gjennomført på 16-tommers hjul og det harmonerte bra med bilen og sportschassiset. Fjæringskomfort og retningsstabilitet får godkjent, spesielt sistnevnte, og støynivået i kupeen oppleves ganske lavt. Dermed er C30 en fin langtursbil til tross for ganske beskjedne ytre mål. Plassen i baksetet er selvsagt ikke all verdens, men dersom verken du eller personen foran deg er alt for stor, sitter du svært godt i de individuelle baksetene.

Positivt faktor

Volvo er i hardt vær om dagen og én av de begrensende faktorene det ofte tales om er et etterslep på miljøsiden. Powershift-kassen gjør ingen radikal forskjell, men bidrar definitivt til at Volvo begynner å komme à jour når det gjelder girkasser. Dermed er Powershift-kassen et viktig bidrag for og fra Volvo.

Mot konkurrentene

Vis mer


Sammenlignet med konkurrentene fremstår likevel ikke C30 som noe opplagt kjøp. To konkurrenter peker seg i første omgang ut, Volkswagen Scirocco og BMW 1-serie i tredørsversjon. Prismessig er det ganske små forskjeller, etter man har kompensert for utstyrsforskjeller. Sciroccoen er litt dyrere i utgangspunktet, men har også mer standardutstyr.

Alle disse tre er gode biler. For deg som først og fremst er ute etter aktiv kjøreglede, anbefaler vi 1-serie som totalt sett gir en veldig fin kjøreopplevelse. Scirocco er også hakket mer kjøreglad enn C30, uten at svensken stilles i skammekroken av den grunn. Scirocco har også noe bedre plass, spesielt i bagasjerommet. I tillegg har den en litt bedre motor og aningen raskere girkasse. Volvo på sin side er litt mer komfortabel og har en noe mer moden utstråling og god kvalitetsfølelse. Alt i alt vinner ikke C30 en ren poengtest mellom disse tre, men den har likevel sine strenger å spille på. Og med den nye girkassen har den blitt et godt alternativ for deg som ikke liker å kløtsje selv også.

Volvo C30 2.0D Powershift
  
Pris:311.900 kr
  
Motor: R4 diesel
 1.997 ccm
 136 hk/4.000 o/min
 320 Nm/2.000 o/min
  
0-100:9,5 s
  
Toppfart:205 km/t
  
Forbruk blandet:0,59 liter per mil
  
CO2:156 gram per km