TEST: Mazda RX-8

Førsteinntrykket av Maxda RX-8 er voldsomt, alle midler er tatt i bruk for at denne bilen skal gjøre inntrykk når den kommer hvesende langs veien.


En Audi TT-eier ville sagt den er for voldsom, at linjene er overtydelige og lite elegante. Vår erfaring etter at RX-8 er kjørt i noen dager er at førsteinntrykket holder seg, og at designen har elementer i seg det tar en stund å oppdage.

Spesielt fronten er tøff med voldsomme hjulbuer og kraftige profiler i panseret. Hekken blir mer ordinær, men med en klassisk Mazda-bakrute. Når det gjelder baklyktene og en del andre stilelementer er vi nok på linje med TT-eieren, lyktene er overdesignet og uelegante.

Praktisk

I den delen av artikkelen som handler om motor og kjøreegenskaper vil det gå tydelig frem at dette er en bil som appellerer til alt en sportslig sjåfør ønsker seg. Derfor er det litt spesielt at vi i tillegg oppfatter bilen som relativt komfortabel og definitivt praktisk. Det er en kombinasjon svært få kupeer klarer.

RX-8 oppleves som en ekte kupe, men den har i praksis fire dører. Ved å fjerne midtstolpen har Mazda fått til bakdører som er hengslet i bakkant. De kan ikke åpnes separat, men gir betydelig bedre tilgang til baksetene enn det vi finner i vanlige kupeer.

Relativt gunstig

På grunn av Wankel-konstruksjonens spesielle virkemåte trenger den kun 1,3-liters slagvolum for å produsere 231 hestekrefter. Dessverre ville ikke norske avgiftsmyndigheter godta dette moderate volumet for beregning av avgift, og i prisen på en RX-8 har myndighetene lagt inn en slagvolumavgift tilsvarende 2,6 liter.


Prisen er allikevel ikke avskrekkende, billigste RX-8 starter på 460.000 kroner. Det er en versjon med 192 hestekrefter. Vår testbil tilbyr 231 hestekrefter og starter på 550.000 kroner.

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Rettelse: Avgiftene er idag sannsynligvis beregnet med utgangspunkt i 1,3-liters slagvolum, men det har vært så mye usikkerhet rundt dette at vi fortsatt venter på en endelig avklaring om avgiftene på rotasjonsmotorer.