<b>BASIC:</b> Mazda har på mesterlig måte klart å bygge en lett og lekker bil som bir den deilige autentiske kjøregleden. Foto: RUNE M. NESHEIM
BASIC: Mazda har på mesterlig måte klart å bygge en lett og lekker bil som bir den deilige autentiske kjøregleden. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

TEST: Mazda MX-5

Mazda MX-5 er en herlig, kjøreglad roadster - til en hyggelig pris!

Mazda MX-5 er blitt et ikon. Den er nærmest født til å bli en klassiker allerede før den er kommet på markedet. Bilens fortrinn er dens enkelhet og sin direkthet i tilbakemeldinger til føreren. Det enkle er ofte det beste, noe som i høyeste grad kommer til sin rett her.

En slik bil er det lett å bli glad i, og nettopp derfor er den en entusiastbil.

Lekkert

Aldri har MX-5 truffet så godt på designen. Rålekker og linjepen, men uten sminke. Vi synes den tar seg særdeles godt ut fra alle kanter, samtidig som den signaliserer «Nok, men ikke mer». Pynt og jåleri øker vekten, tar lenger tid å montere og gir deg mer bry. Utseendet på MX-5 er derimot rent og pent, men gir også den fordelen av at den er enkel å vaske og polere - og det er bra for oss som liker denslags.

Under lanseringen testet vi MX-5 med både 1,5 og 2-litersmotorer.

Morsom

Motoren har aldri vært mindre. For første gang er den nede på 1,5 liter slagvolum. Til gjengjeld skilter den med 131 hester. Det er ikke nok til at blårøyken velter ut av hjulbuene - knapt nok til å få bilen til å slippe i rundkjøringene på tørr asfalt, men det har da heller aldri vært poenget med MX-5.

Japanerne har et uttrykk for filosofien som utgjør grunnlaget for utviklingen av denne bilen. «Jinba Ittai», som betyr hest og rytter som én, skal få deg til å føle deg i ett med bilen. 1,5 literen er en turtallsvillig rakker og lar deg skvise sitronen på små svingete veier uten å miste kontrollen. Girstanga er superkort, slagene korte og presise. Man girer rett og slett mer enn man må - fordi det er gøy.

JAG: Skrått bakfra er det lett å tenke Jaguar F-Type. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Dette mente vi om:

Den lave vekta gir rom for komfortabelt oppsett og høyere dekk. Det betyr bra komfort, men samtidig presise kjøreegenskaper. Den korte, lille bilen er en effektiv moroklump, men det viktigste av alt er hva den injiserer av følelser. Den autentiske kjørefølelsen, samt vær og vind. Kjempegøy!

Trang

Er du over 190 cm, er du ekskludert fra denne bilen. Frontruta er rett foran deg, Det blåser i håret, setet kommer ikke lenger bakover, setet kunne godt ligget litt mer, men rattet lar seg ikke trekkes tilbake, så det er ikke så farlig.

Denne er også ekstremt lett og gøyal.

Recaro-stolene trenger ikke holde deg fast, for føreren er nærmest støpt mellom dørside og den høye girkassetunnelen. Hadde rattet kunnet trekkes nærmere hadde ikke undertegnede hatt armslag til albuene - den høyre slåss allerede med koppholderne. Som kjent er disse obligatoriske for å få solgt bilen i USA. Men det har de allerede tenkt på. De kan enkelt fjernes og den ene kan festes foran, på passasjersiden.

INTIMT: Den er kortere enn første generasjon og dermed også intim inni. Men den svelger 1,9 metringer. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Hanskerom er det ikke plass til, men det er ikke så farlig, for kjørehanskene beholder du på. Bak og mellom setene finner du tre små rom i stedet, og bagasjerommet i den lille hekken gir ikke rom for å tenke koffert, men til gjengjeld to stk. håndbaggasje.

Billig

Mazda MX-5 er alene om å tilby den rene kjøregleden man ellers bare finner i de gamle klassikerne – de fleste av dem fra England. Ja, du har Audi TT, Porsche Boxster, BMW Z4 og Morgan, men de koster fra det dobbelte og oppover. Det Mazda gjør med MX-5 er å gi sportsbilglede for en billig penge.

KORT OG GODT: Kort stikke med lett sjalting gjør det helt naturlig å bruke girene mye. Foto: RUNE M. NESHEIM
GENIALT: Høyttaler i nakkestøtten gjør gir flott lydopplevelse og gjør at du hører telefonsamtaler uanstrengt med taket nede i norske hastigheter. Foto: RUNE M. NESHEIM
AVTAGBART: Koppeholderne er i veien for de lengste. Derfor kan de fjernes og et kan festes på girkassetunnelen på passasjersiden i stedet. Foto: RUNE M. NESHEIM
AVTAGBART: Koppeholderne er i veien for de lengste. Derfor kan de fjernes og et kan festes på girkassetunnelen på passasjersiden i stedet. Foto: RUNE M. NESHEIM
VELKJENT: Infotainment-systemet er lempet rett over fra øvrig program og fungerer utmerket når du har vent deg til det. Foto: RUNE M. NESHEIM
BORT MED NØKKELEN: Bilen levereres standard med nøkkelfri start og adgang. Foto: RUNE M. NESHEIM
MULTI: Du styrer mye fra rattet, men personlig skulle jeg ønske jeg kunne programmere kanalvelgeren til å skifte mellom favoritt-radiokanalene. Foto: RUNE M. NESHEIM
CRUICE: Fartsholder er på plass, men ikke adaptiv. Det er heller ikke så viktig med manuell kasse. Foto: RUNE M. NESHEIM
GODT UTSTYRT: Bakkestartassistent, filskifteassisten, blindsonevarsling og LED-lys er standard. Med ett lite trygg fjerner du ESP. Foto: RUNE M. NESHEIM
FÅ ROM: Mobilen kan legges foran girspaken, og det finnes litt plass under armlenet. Foto: RUNE M. NESHEIM
LAGRERROM: Et låsbart hanskerom finnes i mellom setene. Bak setene finnes ytterligere to ganske dype lagringsrom. Foto: RUNE M. NESHEIM
SPORTY: De fleste hendler, knapper og detaljer er hentet fra øvrig program, men føles nesten mest riktig i denne. Foto: RUNE M. NESHEIM
VIKTIG: Varme på rett sted er viktig i Norge. Full spiker og åpent tak funker fint langt utover høsten. Foto: RUNE M. NESHEIM


Og det er genialt, for det sitter langt inne for de fleste å unne seg en upraktisk bitte liten toppløs bil. Men når du kan få en splitter ny for rett over 300.000 kroner, stiller saken seg annerledes. Det er nok grunnen til at dette er verdens mest solgte roadster, og kommer til å fortsette å være det i overskuelig fremtid.

For ikke å snakke om bruktverdien. MX-5 holder seg godt i pris, så man risikerer lite om man kjøper en.

Pålitelig

Colin Chapman, den legendariske grunnleggeren av sportsbilmerket Lotus, er kjent for å ha vært nærmest sykelig opptatt av lav vekt. Hans motto var “Simplify, then add lightness”. På denne måten bygde han uslåelige racere og ga menigmann muligheten til høy fart for lite penger, som oftest motorisert med små motorer fra billige familiebiler.

LANGT BAK: Hele motoren sitter bak støtdempertårnene, noe som bidrar sterkt til bra vektfordeling og gode kjøreegenskaper. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Mye av denne filosofien har Mazda videreført med MX-5. Den oppleves på mange måter som en Lotus-kreasjon takket være noen av de samme prinsippene, men med ett unntak. Den er bedre utstyrt og langt mer holdbar.

Lett bil gir gjerne selvforsterkende fordeler. Den trenger mindre bremser, lettere hjul, smalere dekk, mindre motor, mindre dimensjoner på drivverk og understell, og så videre.

MX-5 kåret til beste sportsbil.

En lett bil som er bygget riktig får kjøreglede gratis. Du får også fordeler som at den sliter mindre bremser, dekk og motor. Dette gir deg lavere kostnader som eier.

Ærlig

LED: LEDLYS er standard og de lyser inn i svingene. Sjelden har det føltes riktigere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
F LIGHT: Jaguar-inspirerte baklykter. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
TURTALL I FOKUS: 1,5-literen byr på nesten kjedelig jevn effektleveranse, men gir deg en liten ekstra bonus fra 6000 og opp til rødt. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




Vi er blitt vant til mye fake. Mini har rene lysorgelet i dashbordet. AMG smeller og buldrer, og bruker fem klaffer for å gi deg rå og heftig lyd ut av pottene. Audi gir deg «Airscarf» for å hindre trekk i nakken.

Mazda MX-5 derimot, er sjarmerende i sin enkelhet. Her er det lite jåleri. Riktignok løfter den turtallet en smule når du trykker på startknappen, men lyden som kommer ut har bare et snev av sportslighet som kun gjør seg til kjenne ved gasspådrag.

Bilen er så enkel og ærlig at man nesten blir litt overrasket over alt innbakt utstyr. Her finner du filskiftassistent, blindsonevarsler, regnsensor, LED-lys, fartsholder og full multimediapakke. Musikkanlegget låter bra, og takket være Recaro-stolene med høyttalere i hodestøttene, både hører du radio og snakker uanstrengt i telefonen i alle hastigheter som er tillatt på norsk vei.

Noen mangler?

Selvfølgelig skulle jeg ønsket noe mer effekt. 150 newtonmeter er virkelig ikke mye. Effekten hentes helt opp på 7.000 omdreininger og bilen trenger turtall for å oppleves sprek. Det kunne vært løst med en turbo, men Mazda er snart den eneste i verden som tviholder på selvpustende bensinmotorer på grunn av sin Skyactiv-teknologi. 2-literen er 30 hester sprekere, men du må ut med 30.000 ekstra. Da får du fastere understell og større felger med på kjøpet. Er du ute etter en sladdebil, er ikke dette bilen. Det nærmeste blir Toyota GT86, men da må du grave 100.000 dypere i lommene.

Når den først har fartsholder, hadde det vært flott med følgefunksjon (avstandsholder), og når man er på den mest hektiske nattkjøringen, hadde det vært flott om den blendet ned lyset selv. For utseendets skyld hadde denne testføreren ønsket seg større hjul som hadde fylt hjulhusene mer, og litt mer senking. Men da hadde bilen gått dårligere og mistet noe av kjørekomforten.


Tekniske dataMazda 1,5 Sport
Pris fra:314.000 kroner
Motor:1,5 l bensin
Girkasse:6-trinns manuell
Drivhjul:Bak
Effekt:131 hk v/7000 o/min
Dreiemoment:150 Nm v/4.800 o/min
0-100 km/t:8,3 sek
Toppfart:204 km/t
Forbruk Blandet:0,6 l/mil
Co2-utslipp:139 g/km
Lengde/bredde/høyde392/173/124 cm
Akselavstand:232 cm
Egenvenkt:1090 kilo
Bagasjerom:130 liter