<b>NYTT OPPSYN:</b> Fjerde generasjon Mazda MX-5 har et skarpere og noe mer aggressivt uttrykk enn forgjengeren, i tråd med Mazdas rådende Kodo-designfilosofi. Ingen tilbyr mer kjøreglede for pengene: For 294.000 kroner får du en velutstyrt roadster med helt grei motorisering. Foto: KNUT MOBERG
NYTT OPPSYN: Fjerde generasjon Mazda MX-5 har et skarpere og noe mer aggressivt uttrykk enn forgjengeren, i tråd med Mazdas rådende Kodo-designfilosofi. Ingen tilbyr mer kjøreglede for pengene: For 294.000 kroner får du en velutstyrt roadster med helt grei motorisering. Foto: KNUT MOBERGVis mer

TEST: Mazda MX-5 generasjon 4

Terningkast seks! Nye generasjon Mazda MX5 har finslipt de fleste av forgjengerens gode egenskaper.

Etter å ha fått en førpremière på den nye MX5-modellen på fantastiske kjøreveier nord for Nice i Sør-Frankrike, er det ingen tvil om at dette har blitt en innertier.

Verdens mest solgte

Roadsteren fra Mazda, som faktisk er verdens mest solgte gjennom tidene i sin kategori, har solgt i en underkant av en million eksemplarer siden første generasjon ble lansert i 1988.

For det var nok av skeptikere som tvilte på levedyktigheten til det japanske konseptet, men de kritiske røstene stilnet raskt hen og en stadig økende entusiastskare verden over gjorde etterhvert alle dystre spådommer til skamme.

BEDRE BALANSE: Nye Mazda MX-5 er enda bedre balansert enn forrige generasjon var. Foto: MAZDA Vis mer


Smart takløsning

Mazda MX-5 er nå altså kommet til sin fjerde generasjon - i enkelte markeder er den kjent under navnet Miata. Vi var heldige med været og kunne kjøre bilen slik den skal kjøres - med kalesjen nede.

Kalesjen har forresten blitt forbløffende enkel å håndtere. Med én hånd kan føreren heve eller senke taket - til og med i (lav) hastighet ved å trykke på en tast, trekke taket fremover eller bakover og feste det ved å dytte det på plass, og en festekrok klikker seg på plass av seg selv. Det tar maksimalt fem sekunder og er den enkleste anordningen av denne typen vi noensinne har prøvd.

Mazda har forblitt trofaste til det opprinnelige og minimalistiske konseptet, men det var opplagt at det ville komme en rekke forbedringer nesten ti år etter at vi kjørte forrige generasjon for første gang.

Her kan du lese vår duell mellom MX-5 av andre generasjon og MG F, fra 1999!

VERDENS MEST SOLGTE: Nesten en million roadstere med navnet MX-5/Miata er blitt solgt siden den første kom på markedet i 1989. Foto: MAZDA Vis mer


Forbedringene gjelder både den generelle konstruksjonen, interiøret, motorene, utstyret - spesielt på kommunikasjons/underholdnings- og sikkerhetssiden, og selvsagt chassiet.

Dette siste er jo et vesentlig element i en bil som har som hovedoppgave å gi en god og underholdende kjøreopplevelse.

Mindre enn før

Denne gangen har man valgt å krympe bilen noe.

Bilen har blitt enda kortere enn forgjengeren og måler nå 391,5 centimeter i lengden, 173 centimeter i bredden og 123,5 centimeter i høyden. (Øvrige tekniske data finner du nederst i artikkelen.)

Mindre dimensjoner og mer utstrakt bruk av lettvektsmaterialer har gjort det mulig for Mazda å redusere vekten med cirka 100 kilo og roadsteren veier nå fra bare 975 kilo. Man er altså cirka nede på vekten til den første generasjonen fra 1989.

Vi var en anelse skeptiske til frontdesignen da vi så bilen på bilutstillingen i Paris, men etter litt tid med bilen finner vi den vellykket.

Kodo-designen, som Mazda tidligere har innført på de øvrige bilene i modellrekken gir den etter vår mening en mer markant personlighet med et noe mer aggressivt uttrykk takket være de smalnende lyktene. Disse er for øvrig full LED som standard, både kjørelys, fjern- og nærlys.

GOD ERGONOMI: All betjening befinner seg godt plassert i forhold til førerens øyne og hender. Informasjons-og kommunikasjonssystemen kan betjenes med dreiehjulet i konsollen, og noen også med stemmekontroll. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Brukervennlig

Interiøret i forgjengeren syntes vi var enkelt på grensen til simpelt, men ikke denne gangen. Instrumenteringen er komplett og velplassert, bilens ulike systemer kan betjenes via dreiehjulet på konsollen - en del av funksjonene også via stemmestyring. MZD Connect er systemet som kommuniserer via smarttelefon enten med USB eller bluetooth.

Nye motorer

Motorene er skiftet ut siden forrige generasjon og selv om ytelsene er ganske like på papiret oppleves de annerledes - og det i positiv betydning. Man kan jo godt si at det skulle bare mangle.

Det dreier seg om motorer av Skyactiv-generasjonen og denne gangen er innstegsmotoren en 1,5-liter som yter 131 hestekrefter og 150 newtonmeter mot forgjengerens 1,8-liter og 126 hk.

Det er fortsatt en toliter som utgjør det kraftigere alternativet og ytelsen er, som tidligere, 160 hester selv om det er en ny motor, med et dreiemoment på 200 newtonmeter. Begge kombineres med nyeste generasjon sekstrinns manuell girkasse som fungerer upåklagelig. Noen automat tilbys ikke, men det savnet i hvert fall ikke vi: Girkassen er nemlig en fryd å bruke, med korte, kontante og presise girskift med en spak som er perfekt plassert på midtkonsollen.

KLASSISK: Hekken hinter både til tidligere generasjoner og til Mazdas aktuelle designspråk. Roadster-fasongen er bortimot tidløs. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Tilstrekkelig med krefter

Etter å ha prøvd begge motorene synes vi at grunnmotoriseringen er tilstrekkelig til å gi tilfredsstillende opplevde ytelser i denne bilen.

Den oppleves riktignok hakket sprekere med den kraftigere motoren, men som vi allerede fremhevet forrige gang: Denne bilen trenger ikke voldsomme krefter for å gi en underholdende og god kjøreopplevelse. Man kan utmerket godt oppleve sportsbil-kjøreglede med denne bilen uten å bryte norske fartsgrenser.

Begge har fyldige, ganske flate momentkurver, det vil si godt med trekkraft over et ganske bredt turtallsregister, noe som gjør at man får godt skyv ut av svingene uten overdreven giring. Akselerasjonen er tilfredsstillende selv med 1,5-literen - Mazda oppgir 8,3 sekunder fra 0 til 100, mens toliteren klarer samme øvelsen ett sekund raskere.

SAKENS KJERNE: Vektbesparende materialer, forbedret chassis og nye motorer gir forbedret sportsbil. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Velutstyrt

Det er enkelt å forholde seg til Mazdas prisliste for MX-5. Bilen kommer i Norge med tre utstyrsnivåer, basis - 294.000 kroner, 1.5 Sport - 314.000 kroner og 2.0 Sport - 349.000 kroner.

Standard på alle er blant annet skinnseter, LED-hovedlykter, lettmetallfelger, fartsholder, automatisk klimaanlegg, DAB+ radio, integrert navigasjon og 7-tommers fargeskjerm samt bluetooth håndfri-system, regn- og lyssensor og akustisk vinglevarsler.

Sport-nivået på 1,5-litersmotoren innebærer i tillegg nøkkelfri adgang og start, parkeringssensorer bak, automatiske og adaptive hovedlys, kurvelys og lydanlegg fra Bose med ni høyttalere.

Og bare de utmerkede Recaro-sportssetene som følger dette nivået gjør at vi vil anbefale å legge de 20.000 kronene ekstra på bordet om man kan; de gir nemlig bedre støtte enn skinnsetene som er standard og gjør dermed kjøreopplevelsen bedre når man kjører aktivt.

2,0-literen (kun som Sport) leveres i tillegg med 17-tommers felger, Bilstein støtdempere, differensialbrems, start/stopp-system og sidespeil i karosserifarge. (Såkalt pianosort på de andre).

LIKE TRANG SOM FØR: Men slik skal det være. Dette er nesten en bil man «kler på seg». Foto: KNUT MOBERG Vis mer


En ting å sette fingeren på, er at MX-5 i motsetning til andre Mazda-modeller, ikke leveres med anti-kollisjonssystem/autobrems. Vi minner om at Euro NCAP nå anser dette som et svært viktig sikkerhetssystem.

Imidlertid er både blindsone-overvåkning, vinglevarsler og et system som varsler om kryssende biler bak ved rygging, tilgjengelig.

For å konkludere enkelt: MX-5 er fortsatt, og i enda større grad enn tidligere, den morsomste bilen man kan kjøpe ny til et budsjett på 300.000 til 350.000 kroner.

Testresultat

Mazda MX-5 - 4. generasjon

Velbalansert, og velutstyrt, passe motorisert roadster til hyggelig pris, mye kjøreglede for pengene, gode motorer og girkasse, god ergonomi.

Øvre kant av frontruta litt lavt plassert for folk over 185 centimeter. Ikke autobremsfunksjon. Enkelte vil muligens savne mulighet for automat.


Flere bilder:

KJØREGLAD: Den lette, nette roadsteren fra Mazda lykkes med å videreføre formelen som har gitt den suksess gjennom over 25 år. Foto: MAZDA
SPENSTIG DONING: Under fire meter lang og vekt på knappe et tonn gjør at MX-5 kan klare seg med relativt moderate motorer og likevel oppleves rask. Foto: MAZDA
SINTERE: Ny design i fronten gir bilen mer særpreg. Foto: KNUT MOBERG
BEDRE BALANSE: Nye Mazda MX-5 er enda bedre balansert enn forrige generasjon var. Foto: MAZDA
GOD ERGONOMI: All betjening befinner seg godt plassert i forhold til førerens øyne og hender. Informasjons-og kommunikasjonssystemen kan betjenes med dreiehjulet i konsollen, og noen også med stemmekontroll. Foto: KNUT MOBERG
LIKE TRANG SOM FØR: Men slik skal det være. Dette er nesten en bil man «kler på seg». Foto: KNUT MOBERG
VERDENS MEST SOLGTE: Nesten en million roadstere med navnet MX-5/Miata er blitt solgt siden den første kom på markedet i 1989. Foto: MAZDA
130 LITER: Mindre enn før, men likevel bedre plass for bagasjerommet er noe dypere og lengre slik at to kabinkofferter kan få plass. Foto: KNUT MOBERG
SAKENS KJERNE: Vektbesparende materialer, forbedret chassis og nye motorer gir forbedret sportsbil. Foto: KNUT MOBERG
KLASSISK: Hekken hinter både til tidligere generasjoner og til Mazdas aktuelle designspråk. Roadster-fasongen er bortimot tidløs. Foto: KNUT MOBERG
NYTT OPPSYN: Fjerde generasjon Mazda MX-5 har et skarpere og noe mer aggressivt uttrykk enn forgjengeren, i tråd med Mazdas rådende Kodo-designfilosofi. Ingen tilbyr mer kjøreglede for pengene: For 294.000 kroner får du en velutstyrt roadster med helt grei motorisering. Foto: KNUT MOBERG


TEKNISKE DATA
 Skyactiv-G 1.5Skyactiv-G 2.0
Pris base kr:294.000-
Pris Sport kr.:314.000349.000
Motor:1,5 l bensin2,0 l bensin
Girkasse6 man.6 man.
Slagvolum:1.496 ccm1.998 ccm
Effekt:131 hk160 hk
Dreiemoment:150 Nm200 Nm
Ved o/min.4.8004.600
Toppfart204 km/t214 km/t
0-1008,3 sek7,3 sek
Forbruk:0,6 l/mil0,66 l/mil
CO2-utslipp:139 g/km154 g/km
Lengde391,5 cm391,5 cm
Bredde173,5 cm173,5 cm
Høyde122,5 cm122,5 cm
Akselavstand231 cm231 cm
Bagasjerom (DIN)130 l130 l
Egenvekt975 kg1.015 kg


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her