TEST: Mazda MX-5 1,8 Sport

Ny-trendsetteren fra Japan er produsert i over 500.000 eksemplarer siden 1989. Roadsteren har med enkle virkemidler gjort dypt inntrykk i bilverdenen. Stikkord er bilglede og kjøreglede.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

MX-5 tiltrekker seg mennesker som skal ha cabriolet. En annen gruppe kjøpere er de som vil ha kjøreegenskapene. Også en og annen nostalgiker som ikke gidder å skru bil er nok også å finne bak rattet i toseteren. Og de får alle det de vil ha.

Stjernetreff

Det er nærmest utrolig at en bil som i utgangspunktet, for 12 år siden, hadde en ikke-eksisterende målgruppe i hodet på markedsførerne får den suksessen MX-5 opplever. På en måte virker bilen ”ingeniør-skapt” fremfor ”konsept-utviklet”. Bilen er enkel og funksjonell, fremfor å være jålete og pompøs.

Det er påfallende at Mazda ikke tør tukle for mye med MX-5 sitt utseende, bilen har hatt tilnærmet likt utseende i hele sin levetid.

Råere

De har imidlertid tuklet bittelitt med utseendet de siste par årene. Små endringer i karosseriet, særlig panseret og luftinntaket foran, har gitt MX-5 et litt råere utseende – nesten litt TVR-aktig.

Nytt i år er nye lykter og sprekere motor. 1,8-literen har fått variable ventiltider og 5 hestekrefter ekstra har sluttet seg til den nå 145 hestekrefter sterke motoren. Og kreftene går via en 6-trinns girkasse.

Les om motor og kjøreegenskaper her.