TEST: Mazda B2500 - traust og smart pickup

De koster 250.000 kroner, laster ett tonn, bruker laaang tid på å nå motorveihastighet, og er populære både som arbeids- og fritidsbiler.

Vis mer
Vis mer


Og det er kun fem modeller å velge blant, tvillingene Mazda B2500/Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan King Cab og Toyota Hilux. Og på samme måte som Mitsubishi L200 som kommer i ny versjon i mai, dukker vår testbil opp i helt ny drakt mot slutten av året.

En jobb å gjøre

Derfor er kanskje ikke Mazda B2500 den mest spennende bilen i klassen akkurat nå, men siden dette er biler som i utgangspunktet skal være slitere og ikke posørbiler er den fortsatt interessant. Den er relativt gunstig med en startpris på 246.000 kroner, og det inkluderer nødvendigheter som ABS-bremser - noe som er ekstrautstyr på L200 og King Cab.

Praktiske dører

Varebilutgaven av Mazda B2500 har skilleveggen plassert rett bak førersetene. Det er en ulempe hvis en ønsker å få tak i jakken sin under kjøring, men gjør det også lettere å trygt stable bagasje inne i bilen. Tilgangen til plassen bak førersetene er god på grunn av en sidedør som er hengslet i bakkant, og du slipper å løfte tunge ting over et mer eller mindre nedfelt førersete.

Bak de fine dørene skjuler det seg et litt gammelmodig interiør, og komforten er moderat. Setene har kort sittepute, og det er for eksempel kun varme i setet på førersiden. Det mangler også komfortdetaljer som fjernsyring av sentrallåsen, men elektrisk justering av sidespeil og elektriske vinduer er på plass.

Vis mer


Ved å sette opp fjæringen ganske mykt har Mazda gitt bilen akseptabel motorveikomfort, men det går utover oppførselen på svingete og dumpete veier. Da kaster bilen ganske mye på seg, og farten må reduseres betydelig i forhold til noen av konkurrentene.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.