TEST: Mazda 6 MPS - rå gentleman

Med sine 260 turbo-hester er Mazda 6 MPS den råeste modellen på Mazdas modellpalett. Vi falt pladask for bilen, som utfordrer verstinger fra Mitsubishi og Subaru.

Vis mer
Vis mer


Subaru Impreza WRX STi er en ekstraordinær bil som kan skilte med en illsint motor og kjøreegenskaper som fremkaller skrekkblandet fryd. Men den japanske verstingbilen er belemret med en stor ulempe - den er usedvanlig harry. De gullfarvede felgene, den voldsomme hekkvingen og det store luftinntaket på panseret er bare noen av bilens mindre elegante designelementer. Med et slikt utseende skremmer Impreza fra seg svært mange av dem som faktisk har økonomi til å kjøpe bilen.

Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX fremstår i de flestes øyne som mindre harry enn Impreza. Likevel er det flere elementer ved Evo IX som trekker tankene mot 80- og tidlig 90-tall. Den som ikke er glad i oppmerksomhet blir i hvert fall pent nødt til å skru av den voldsomme vingen på bakluken.

Elegant

Men nå har altså klassen fått en ny elev - Mazda 6 MPS. Sammenlignet med de to klassekameratene fremstår MPS som den reneste aristokrat. Mange av dem som kommenterte bilen den perioden vi disponerte den betegnet den som "elegant" og "stilig", uttrykk svært få tar i sin munn når de betrakter de to konkurrentene.

Moderate endringer

Vis mer


Mazda-designerne som fikk i oppgave å utvikle Mazda 6 MPS 2.3 MZR DISI Turbo 4WD, som er bilens hele og fulle navn, hadde en takknemlig oppgave. Utgangspunktet var jo Mazda 6, en bil som kan skilte med en tidsmessig og vellykket design.

Mazdas designteam valgte heldigvis å ikke gå altfor drastisk til verks. For eksempel hoppet de elegant bukk over hekkvinger og luftinntak i panseret. I stedet fikk MPS en diskret hekkspoiler og et kraftig luftinntak under grillen. Sistnevnte har, i motsetning til ordinære utgaver, fått en horisontal, lakkert spile. I tillegg har panseret vokst litt i høyden og fått to nye profiler.

Innrammede enderør

Vis mer


Også bilens bakpart har stort sett fått være i fred. Det mest synlige MPS-kjennetegnet er de to eksosrørene, som er plassert inni kraftige, forkrommede enderør. De to enderørene har i tillegg fått en bred, sort innramming, noe som gir en illusjon av at støtfangeren stikker ned mellom dem. Baklyktene har beholdt formen, men har fått mørk innmat - og bakre del av bakluken prydes som nevnt av en diskret spoiler.

Den observante iakttager vil i tillegg legge merke til at kanaler og nedre del av dører er kraftigere enn de vi kjenner fra ordinære familiemedlemmer, samt at bilen hviler på store, 18-toms alufelger.

Kun som sedan

Vis mer


Mazda 6 kan leveres i tre karosseri-varianter; sedan, kombi og stasjonsvogn. Mazda 6 MPS, som ankom Norge i desember 2005, produseres dessverre kun som sedan.

Bilens hovedoppgave er selvsagt å være en merkevarebygger. Sammen med sportsbilen RX-8 og roadsteren MX-5 skal MPS vise at Mazda ikke er noe "gubbe-merke", men at produsenten tvert i mot er opptatt av design, heftige motorer og kjøreglede.

Lever Mazda 6 MPS opp til sitt kall? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.