TEST: Mazda 6 med dieselmotor

Sist gang vi testet Mazda 6, konstaterte vi at bilen er svært konkurransedyktig - vel å merke med 1,8-liters bensinmotor. Er Mazda 6 et like gunstig kjøp med dieselmotor under panseret?

Vis mer


Mazda 6 ble introdusert her i landet sommeren 2002 og ble umiddelbart en av våre favoritter. Mazda 6 kan blant annet skilte med et svært godt hjuloppheng som både produserer høy komfort og gode kjøreegenskaper. Det elegante interiøret preges av materialer med fin overflatefinish og takket være ustrakt bruk av dreiebrytere er de fleste funksjonene greie å betjene. I tillegg er bakseteløsningen blant de smarteste i klassen.

Hardere konkurranse

Mye har imidlertid skjedd siden 2002. Blant annet har både Toyota Avensis, Opel Vectra og Volkswagen Passat kommet i nye utgaver. Dermed har konkurransen i mellomklassen blitt enda tøffere. I tillegg har Mazda vært gjennom et importørbytte, noe som bidro til at det gikk nedover med salget.

Ansiktsløfting i fjor høst

Vis mer


I fjor høst fikk imidlertid Mazda 6 en midtlivsoppdatering, noe som har gitt bilen ny konkurransekraft. Vi ga en grundig beskrivelse av ansiktsløftingen i forrige Mazda 6-test, og nøyer oss denne gangen med å gjenta at bilen har blitt enda mer tiltalende både inn- og utvendig. I tillegg har bilen fått bedre støyisolering, noe som gir et roligere førermiljø. Disse forbedringene har sørget for at Mazda 6 nå kan skilte med en kvalitetsopplevelse som kan måle seg med de beste i klassen. Et høyt utstyrsnivå og rimelige ekstrautstyrspakker taler også i bilens favør.

Allrounder

Når det er sagt, må det understrekes at bilen ikke er klasseleder på noe enkeltområde. Mazda 6 er verken klassens største, mest eksklusive, mest velkjørende eller mest komfortable bil. Bilens styrke er allround-egenskapene. Mazda 6 har rett og slett mange sterke og få svake sider.

Lav pris

Vis mer


Det er imidlertid de gode prisene som har hovedæren for at vi velger å omtale Mazda 6 i samme åndedrag som Ford Mondeo, Opel Vectra, Toyota Avensis og klasselederen Volkswagen Passat. Når bil, ytelser og utstyrsnivå tas i betraktning, fremstår nemlig Mazda 6 som billig - i hvert fall med 1,8-liters bensinmotor.

Er Mazda 6 like gunstig med dieselmotor foran torpedoveggen? Vi skal snart gi deg svaret, men først må vi jo finne ut om kraftkilden er noe å trakte etter. Les mer om motor og girkasse her.