TEST: Mazda 6 2.0 Touring stv.

Mazda 6 har fått en omfattende midtlivs-oppdatering og fremstår nå som et svært interessant alternativ til storselgere som Toyota Avensis, Volkswagen Passat og Ford Mondeo.


Mazda 6 vakte stor oppsikt da den ble lansert sommeren 2002. Med sitt lekre utseende, tøffe interiør og moderne fremtoning evnet bilen å tiltrekke seg langt mer oppmerksomhet enn sine forgjengere med tallene 626 på hekken. Høyt utstyrsnivå og gunstige priser medvirket også til at Mazda 6 fikk en knallstart i det norske markedet med høye salgstall som resultat. I 2003 ble det solgt nesten 2.300 eksemplarer, noe som sørget for at Mazda 6 kunne titulere seg som Norges 10. mest solgte bil.

Relativ tilbakegang

Også året etter, i 2004, gikk det brukbart, med 2.200 salg. Men fordi det samlede personbilsalget steg voldsomt dette året (116.000 biler mot 90.000 året før), var 2004-tallene egentlig ikke spesielt positive sett fra Mazdas synspunkt. Mazda 6 raste nemlig fra en 10. til en 14. plass på statistikkene. Ved utgangen av juli i år var det solgt 1.084 eksemplarer, noe som kun kvalifiserer til en 19. plass.

Nye konkurrenter


Hvorfor har Mazda 6 falt så kraftig på salgsstatistikken? Svaret på dette spørsmålet er selvsagt sammensatt. Likevel kan vi peke på enkelte avgjørende faktorer. For det første er det helt vanlig at salget avtar når nyhetens interesse har lagt seg og importøren roer ned markedsføringen.

For det andre har Mazda, i likhet med alle andre bilmodeller, måttet leve med stadig hardere konkurranse. Det største problemet dukket opp sommeren 2003 - i form av en helt ny Toyota Avensis. På slutten av samme år kom en ny Vectra stasjonsvogn og våren 2004 fikk potensielle Mazda 6-kunder nok et spennende alternativ - Volvo V50.

Importørbytte og manglende diesel

En annen og minst like viktig årsak er nok det faktum at Mazda i 2004 byttet importør. Importør-byttet medførte blant annet usikkerhet hos forhandlere, svakt modellutvalg, manglende helhet i markedsføringen og lite omtale i medier som DinSide Motor.

Mangelen på dieselmotorer har nok også vært en stor ulempe for Mazda 6. Stadig flere nordmenn har de siste årene sett fordelene med dieseldrift og med en dieselmotor ville nok Mazda 6-salget vært signifikant bedre.

To dieselmotorer


Nå starter imidlertid Mazda 6 på ny frisk. Ikke bare har bilen fått både innvendig og utvendig ansiktsløfting samt bedre støyisolering. I tillegg lanseres to dieselmotorer, en 121- og en 143-hester. Fra før tilbyr Mazda 1,8-, 2,0- og 2,3-liters bensinmotorer og dermed vil nok de fleste heretter kunne finne et motoralternativ som faller i smak.

Mer eksklusiv

Vi kommer tilbake til motorer og oppgradert interiør i de neste kapitlene. Men først tar vi en nærmere kikk på den utvendige ansiktsløftingen. Denne er ikke spesielt omfattende, men bidrar likevel til at Mazda 6 etter vårt syn nå fremstår som enda vakrere. Frontlyktene har beholdt formen, men har fått en mørkere innmat, noe som gir et mer eksklusiv fremtoning. Selve grillen har blitt mindre, mens de forkrommede grill-elementene, spilen og logoen, har blitt større. Samtidig har de ytre elementene i det nedre luftinntaket blitt rammet inn.

Ny bakfanger


Bakparten ser ved første øyekast uforandret ut, men hvis man ser nærmere etter oppdager man to subtile endringer. For de første er ikke lykteglassene lenger helt klare og for det andre har bakfangeren fått en ny, langsgående profil, som avgrenses av to langstrakte reflekser.

Hoved-designtrekkene ligger dermed fast, noe som betyr at Mazda 6 fortsatt gir inntrykk av å være en lav, fremoverlent, moderne og sportslig stasjonsvogn.

Klarer motor og kjøreegenskaper å leve opp til det sportslige utseendet? Vi gir deg svaret her.