TEST: Mazda 3 2.0 Sport

Mazda 3 er blant de absolutt største kompaktklassebilene du kan få tak i. Med en turtallsvillig 150-hester under panseret er den også blant de mer underholdende.


Mazda 3 har vært på markedet siden senhøsten 2003. Likevel er det langt mellom eksemplarene med norske skilt. Ja, faktisk er det ikke solgt mer enn snaue 1.000 eksemplarer så langt. For å sette dette tallet i perspektiv kan det nevnes at det i fjor ble solgt drøye 5.600 Volkswagen Golf, mer enn 5.200 Toyota Corolla og snaue 4.500 Peugeot 307. Hvorfor selger Mazda 3 så dårlig sammenlignet med sine skarpeste konkurrenter?

Mangler stasjonsvogn og diesel

Svaret på dette spørsmålet er sammensatt. Men en av forklaringene er åpenbart det faktum at Mazda ikke har valgt å lage noen stasjonsvognversjon-utgave. I stedet har kombiutgaven fått selskap av en sedan, en biltype som både i Norge og Europa generelt har mistet popularitet de siste årene. En annen forklaring er det smale motorutvalget, som begrenser seg til to bensinmotorer - en 1,6-liter og en 2,0-liter. Dieseldrift er med andre ord intet alternativ for den som velger Mazda 3.

Importørbytte

I tillegg har Mazda det siste året vært gjennom et importørbytte, noe som har medført en uoversiktlig situasjon, både for forhandlere og potensielle kunder.

Mange spennende modeller


Nå begynner imidlertid den nye importøren å få kontroll over situasjonen og dermed ligger forholdene til rette for at 2005 skal bli et bedre Mazda-år enn 2004. For selv om Mazda mangler en stasjonsvognutgave av Mazda 3, så sitter merket etter hvert på en ganske spenstig produktrekke. Mazda 6 er den åpenbart mest interessante modellen, men Mazda-importøren tilbyr i tillegg modellene 2, 3, MX-5 og RX-8. I løpet av året kommer også fleksibilen Mazda 5. Mazda-importøren kan også glede seg over et godt navn her i landet. De fleste forbinder Mazda med kvalitet, noe som i kombinasjon med nye og spennende modeller gir potensiale for at merket igjen skal reise seg.

I slekt med Focus og S40

Mazda eies av Ford-konsernet og Mazda 3 ble derfor bygget på samme plattform som Ford Focus C-Max, nye Focus og Volvo S40/V50. Dette er et godt utgangspunkt for gode kjøreegenskaper.

Mazda 3 er i tillegg 442 centimeter lang, noe som betyr at bilen er rundt 20 centimeter lengre enn biler som 307, Corolla og Golf. Med en bredde på 176 centimeter, like mye som Golf, legges grunnlaget for god innvendig plass.

Modig design


Design kan alltid diskuteres, men vi er blant dem som mener at Mazda har lyktes godt med denne modellen. Fronten preges av sportslige linjer og moderne frontlykter, mens bakparten prydes av Lexus-aktige baklykter med klart glass og diodeteknologi. Brede Volvo-aktige skuldre medvirker til å gi bilen tyngde og pondus, mens en avrundet bakpart sørger for særpreg.

Mazda 3 er altså kun tilgjengelig med to motorer. 1,6-literen testet vi like etter at bilen ble lansert høsten 2003 og denne gangen var turen derfor kommet til den spenstige 2,0-literen. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.